Odpowiedź IWP: List otwarty właściciela małej wyszukiwarki w sprawie podatku od linków
Szanowny Panie!
Dziękuję za mail'a.
Obawiam się – niestety – że padł Pan ofiarą manipulacji i fałszywych informacji rozsiewanych przez oponentów wprowadzenia przedmiotowej regulacji.
Prawo działające w Niemczech i Hiszpanii jest skuteczne, i skuteczny będzie też art. 11 dyrektywy, o ile wejdzie on w życie w proponowanym przez PE brzmieniu.
Rzeczywiście – jak Pan zauważa – po wykluczeniu stron wydawców w Niemczech przez monopolistę na rynku wyszukiwań, wydawcy wyrazili Google warunkową zgodę na darmowe korzystanie z treści. Czekają jednak na rozstrzygnięcie spraw sądowych o naruszenie praw autorskich oraz o nadużywanie pozycji monopolistycznej . Sprawy są w toku. W Hiszpanii zaś zamknięcie Google News spowodowało 2-3% spadek ruchu, co jednak już jest rekompensowane, gdyż podpisywane są umowy z innymi agregatorami treści.
Ponadto trzeba zauważyć, iż linki, którym towarzyszą nawet pojedyncze słowa, są wyłączone spod regulacji, co wyraźnie zawarto w ust. 2a art. 11: Prawa, o których mowa w ust. 1, nie obejmują samych hiperłączy, którym towarzyszą pojedyncze słowa". Pojęcie „hiperłącze" to fachowa nazwa linku. Czyli prawa pokrewne nie obejmą linków, którym mogą towarzyszyć dodatkowo pojedyncze słowa.
Co zaś się tyczy owego – błędnie nazywanego przez Pana – „filtru" (dyrektywa w art. 13 i odpowiednich motywach mówi tylko o obowiązku „monitorowania"), to przepis najprawdopodobniej Pana w ogóle nie dotyczy, chyba że jest Pan przedsiębiorcą zatrudniającym 50 osób lub Pańskie obroty przekraczają 10 mln Euro. To też jest wyraźnie zapisane w przyjętym raporcie – w motywie 37a.
Na przyszłość – przed ferowaniem oskarżeń i zarzutów – zachęcałbym do poznania materiałów źródłowych, które wprost rozwiewają wiele wątpliwości oraz dementują celowo przez niektórych rozpowszechniane dezinformacje.
W przypadku dalszych pytań pozostaję do dyspozycji.
Z wyrazami szacunku
Jacek Wojtaś LL.M.
koordynator ds. europejskich / EU Affairs Coordinator
Izba Wydawców Prasy / The Chamber of Press Publishers
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Komentarze
Prześlij komentarz
Muszę teraz sprawdzić ten komentarz pod względem spamu. Redakcja.