KPRM: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów
---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: cirpress cirpress <cirpress na s. kprm.gov.pl>
Data: poniedziałek, 23 grudnia 2019
Temat: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów
(..)
Warszawa, 23 grudnia 2019 r.
RADA MINISTRÓW
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z uchwałą w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2020;
- projekt o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw;
- projekt ustawy o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów;
- projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020;
- Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2020–2023;
- Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2020–2022;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
***
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z uchwałą w tej sprawie – dokumenty przedłożone przez ministra finansów.
Budżet na 2020 r. będzie zrównoważony. Oznacza to, że całość wydatków budżetu państwa pokrywana będzie jego dochodami.
W projekcie uwzględniono środki na finansowanie działań/programów o dużym znaczeniu społecznym oraz rozwojowym. Jest to kolejny budżet, w którym rząd priorytetowo traktuje wydatki na wspieranie rodzin, walkę z wykluczeniem społecznym oraz wyrównywanie szans rozwojowych regionów.
W projekcie przewidziano:
· dochody – 435,3 mld zł,
· wydatki – 435,3 mld zł,
· brak deficytu budżetu państwa,
· deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii unijnej) na poziomie 1,2 proc. PKB,
· dane makroekonomiczne:
§ wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,7 proc.),
§ średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,5 proc.),
§ wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (nominalnie o 6,3 proc.),
§ wzrost spożycia prywatnego (nominalnie o 6,4 proc.),
· w 2020 r. planuje się wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego w wysokości ok. 7,1 mld zł,
· projekt budżetu na 2020 r. opracowano z uwzględnieniem stabilizującej reguły wydatkowej.
Dochody
· Na prognozowane dochody będzie miał wpływ m.in. wzrost gospodarczy, przewidywany poziom inflacji, a także efekt już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych, m.in. dotyczących dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, np.:
§ wdrożenie systemu teleinformatycznego izby rozliczeniowej (STIR) i mechanizmu analizy ryzyka wykorzystywania działalności banków i SKOK,
§ dalsze efekty wprowadzenia tzw. mechanizmu podzielonej płatności,
§ wprowadzenie kas on-line oraz tzw. wirtualnych kas rejestrujących,
§ działania dotyczące rozwoju systemu monitorowania przewozu drogowego i kolejowego towarów.
· W prognozie dochodów uwzględniono również:
§ zmiany stawek akcyzy na używki – tj. alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie,
§ efekt wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych,
§ efekt rozszerzenia tzw. „małego ZUS",
§ skutki planowanych działań dotyczących promocji wyborów prozdrowotnych konsumentów,
§ zmniejszenie „szarej strefy" w obrocie odpadami.
· Na dochody wpływać będą także działania związane ze zmniejszeniem PIT w 2019 r.:
§ zwolnienie z podatku przychodów z pracy i umów zlecenia osób poniżej 26 roku życia do kwoty 85.528 zł (od sierpnia 2019 r.),
§ obniżenie stawki podatkowej dla pierwszego progu podatkowego na skali podatkowej z 18 do 17 proc. (od października 2019 r.),
§ podwyższenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu (od października 2019 r.).
· Na dochody sektora finansów publicznych oddziaływać będzie ponadto przebudowa modelu funkcjonowania OFE.
· W 2020 r., w stosunku do 2019 r., zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Wzrośnie on z 49,9 proc. w 2019 r. do 50 proc. w 2020 r. W przypadku podatku CIT, udział samorządów pozostanie na poziomie z 2019 r., tj. 22,8 proc.
Wydatki
· W ramach wydatków zapewniono niezbędne środki finansowe zarówno na kontynuację dotychczasowych priorytetów rządu dotyczących polityki społeczno-gospodarczej, w tym w szczególności w ramach polityki prorodzinnej, jak również na realizację nowych zadań – przy niższych (rok do roku) planowanych kosztach obsługi długu Skarbu Państwa. W 2020 r. zapewniono niezbędne środki m.in. na:
§ finansowanie rozszerzonego programu „Rodzina 500+", który od 1 lipca 2019 r. obejmuje wszystkie dzieci do 18. roku życia – bez kryterium dochodowego (w 2020 r. na realizację programu zostanie przeznaczone 39,2 mld zł),
§ finansowanie ze środków Funduszu Solidarnościowego świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, jak również tzw. „13" dla emerytów i rencistów oraz renty socjalnej,
§ realizację świadczeń rodzinnych zakładającą podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego od 1 listopada 2019 r. oraz podwyższenie świadczenia pielęgnacyjnego od 1 stycznia 2020 r.,
§ wypłatę 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym, w ramach programu „Dobry start",
§ wypłatę świadczenia 4000 zł związanego z programem „Za życiem",
§ wypłatę świadczenia związanego z programem „Mama4+",
§ waloryzację emerytur i rent od 1 marca 2020 r. na poziomie 103,2 proc. wraz z gwarantowaną minimalną podwyżką 70 zł; podwyższona zostanie także najniższa emerytura do 1200 zł (szacowany koszt rozwiązań wyniesie ok. 8,7 mld zł),
§ realizację programu "Senior+",
§ zwiększenie wydatków na obronę narodową, tj. zaplanowano o ok. 5 mld zł środków więcej w stosunku do 2019 r.,
§ wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,
§ zadania dotyczące transportu lądowego: infrastruktury kolejowej oraz drogowej, w tym na szczeblu samorządowym poprzez Fundusz Dróg Samorządowych,
§ realizację zadań finansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych,
§ kontynuowane będzie także finansowanie zadań z lat ubiegłych, takich jak obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn czy zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego.
***
Rada Ministrów przyjęła projekt o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.
Rząd zdecydował, że od marca 2020 r. waloryzacja emerytur i rent nie będzie mniejsza niż 70 zł brutto. Wzrosną także najniższe świadczenia emerytalno-rentowe.
· Szacuje się, że od 1 marca 2020 r. wszystkie emerytury i renty wzrosną o 3,24 proc., jednak nie mniej niż o 70 zł brutto.
· Wyższą podwyżkę niż wynikającą z prognozowanego wskaźnika 103,24 proc. otrzyma ok. 6,2 mln emerytów i rencistów. Są to osoby, których świadczenie nie przekracza 2160,49 zł brutto.
· Wzrosną także najniższe emerytury i renty:
§ do 1200 zł (wzrost z 1100 zł) w przypadku najniższej emerytury, renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty rodzinnej i renty socjalnej;
§ do 900 zł (wzrost z 825 zł) w przypadku najniższej renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.
· Dodatki do emerytur i rent zostaną podwyższone procentowym wskaźnikiem waloryzacji.
· Łączny koszt proponowanych rozwiązań wyniesie 9,1 mld zł.
· W latach 2016-2020 wzrost najniższych świadczeń dla emerytów i rencistów wyniesie 36 proc.
***
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.
Rząd zdecydował, że dodatkowe świadczenie dla wszystkich emerytów i rencistów (tzw. „13" emerytura) będzie wypłacane corocznie. Rozwiązanie to jest realizacją obietnicy złożonej przez premiera Mateusza Morawieckiego w expose.
· W kwietniu 2020 r. emeryci i renciści otrzymają dodatkowo 1200 zł brutto (nieliczne osoby dostaną to świadczenie w maju 2020 r.).
· Pieniądze zostaną wypłacone automatycznie, bez żadnych formalności.
· Wypłata odbędzie się bez względu na wysokość pobieranego świadczenia.
· „13" emeryturę otrzyma ok. 9,8 mln emerytów i rencistów.
· Koszt wypłaty dodatkowego świadczenia w 2020 r. wyniesie ok. 11,7 mld zł.
· Rozwiązanie będzie zastosowane do:
§ emerytur i rent w systemie powszechnym,
§ emerytur i rent rolników,
§ emerytur i rent służb mundurowych,
§ emerytur pomostowych,
§ świadczeń i zasiłków przedemerytalnych,
§ rent socjalnych,
§ rent strukturalnych,
§ nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych,
§ rodzicielskich świadczeń uzupełniających,
§ rent inwalidów wojennych i wojskowych.
***
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020 (tzw. ustawa okołobudżetowa), przedłożony przez ministra finansów.
Projekt tzw. ustawy okołobudżetowej na 2020 r. jest ściśle związany z projektem ustawy budżetowej na przyszły rok. Przewidziane w niej propozycje odpowiadają kwotom ujętym w projekcie budżetu i zapewniają jego prawidłową realizację.
Najważniejsze rozwiązania dotyczą:
· Fundusz Pracy
§ Finansowane będą staże podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych.
§ Wspierane będą wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy z zachowaniem powiązania pomiędzy przekazywanymi środkami a uzyskiwaną efektywnością działań urzędów pracy związaną z aktywizacją zawodową bezrobotnych.
· Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
§ Finansowana będzie refundacja pracodawcom wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne młodocianych pracowników.
· Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
§ Ograniczone zostaną wydatki jednostek sektora finansów publicznych poprzez „zamrożenie" podstawy naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 r. na poziomie z 2019 r. Oznacza to, że odpis będzie naliczany w oparciu o wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r. (4.134,02 zł).
· Inne
§ Zabezpieczone zostaną środki na wypłatę ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla (w części budżetowej Prezesa ZUS). Rozwiązanie to skróci i usprawni proces przepływu środków z budżetu państwa bezpośrednio do wykonawcy zadania, czyli ZUS.
§ Finansowane będą zadania związane z zapobieganiem negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz modernizacji samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie, a także budową nowej siedziby HEMS.
§ Wprowadzony zostanie czasowy mechanizm finansowania wybranych podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki mających największy wpływ na jakość prowadzonych badań naukowych w Polsce oraz ich znaczenie dla wydatkowania środków na Badania i Rozwój.
§ W ramach wsparcia finansowego dla producentów rolnych część środków pozyskiwanych z gospodarowania mieniem Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa zostanie przeznaczona na realizację zadań dotyczących rolnictwa.
***
Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2020-2023, przedłożoną przez ministra finansów.
Dokument – obejmujący czteroletnią strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz czynniki oddziaływania na państwowy dług publiczny – jest przygotowywany corocznie. Założenia makroekonomiczne i fiskalne przyjęte w dokumencie są zgodne z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2020 r.
· Strategia przewiduje dalszy spadek długu publicznego w relacji do PKB. Relacja państwowego długu publicznego do PKB obniży się do 44,4 proc. na koniec 2019 r., 43,8 proc. na koniec 2020 r. i 39,7 proc. na koniec 2023 r.
· Relacja długu instytucji rządowych i samorządowych (długu publicznego wg definicji Unii Europejskiej) do PKB obniży się do 47,0 proc. na koniec 2019 r., 46,5 proc. na koniec 2020 r. i 42,8 proc. na koniec 2023 r.
--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl
Komentarze
Prześlij komentarz
Muszę teraz sprawdzić ten komentarz pod względem spamu. Redakcja.