Dorośli bardziej rozrzutni niż dzieci?
Dorośli są bardziej rozrzutni niż dzieci?
Wypowiedź: Piotr Marciniak, dyrektor Zarządzający BGŻOptima.
To nie nastolatki, ale ich rodzice i dziadkowie żyją według zasady 'żyje się tylko raz'.
Wśród dorosłych Polaków oszczędza mniej niż połowa, w populacji nastolatków w wieku
15-18 lat odkładanie pieniędzy deklaruje aż 90 proc. Co ważne, spora grupa
oszczędzających bo niemal 20 proc. robi to bez żadnego konkretnego celu - pokazują dane
z najnowszego raportu BGŻOptima „Polak oszczędny 2016 – czy oszczędność jest
dziedziczna?".
- Nastolatki najprawdopodobniej oszczędzają częściej, gdyż mają mniejsze środki w
porównaniu do swoich planowanych wydatków. Najczęstszym celem nastolatków jest
przeznaczenie pieniędzy na przyjemności np. nowa książka, komputer, nowy telefon. Średnie
kieszonkowe młodych osób wynosi ok. 60 zł, więc żeby zrealizować swój cel muszą
oszczędzać - mówi newsrm.tv Piotr Marciniak, dyrektor Zarządzający BGŻOptima.
Przeciętne aktywa finansowe polskiego gospodarstwa domowego to zaledwie 20 proc.
średniej dla strefy euro. Przy majątku na poziomie 7,7 tys. euro, 10 proc. najbardziej
zamożnych Polaków jest biedniejsze od połowy Niemców i 70 proc. Belgów. Pod kątem
oszczędzania zawstydzają nas nie tylko mieszkańcy zasobnego zachodu, ale też Słowacy,
Czesi i Węgrzy. Przykładowo, przy niemal identycznej średniej pensji i tempie wzrostu PKB,
stopa oszczędzania netto słowackiej rodziny to 3,85 proc., podczas gdy polskiej -0,71 proc.
Co więcej, pod względem udziału osób oszczędzających w całej populacji, wyprzedzają nas
takie kraje jak Rwanda, Botswana, Irak czy Białoruś. Z myślą o emeryturze odkłada tylko ok.
16 proc. Polaków, tymczasem na Litwie jedna czwarta obywateli, a na Słowacji czy
w Czechach prawie 40 proc.
- Podczas, gdy cały świat oszczędza z myślą o przyszłości, w miarę jak długość życia się
wydłuża, a społeczeństwa starzeją, Polacy pozostają poza tym trendem – mówi Piotr
Marciniak. - Winna jest postawa, którą najkrócej określić można „finansowym YOLO, czyli
You Only Live Once": nie oszczędzamy, bo po prostu wolimy wydawać pieniądze zamiast
rezygnować z przyjemności z myślą o przyszłości – wyjaśnia Marciniak. Według danych
OECD, pod względem skłonności do konsumpcji „tu i teraz" ustępujemy tylko mieszkańcom
Armenii.
Jak pokazała analiza kolejne pokolenia Polaków zarządzały swoimi zaskórniakami do tej pory
w taki sam sposób, jak poprzednicy. Pod względem struktury aktywów portfel dzisiejszego
40-latka niewiele różni się od tego, jak swoje oszczędności zdywersyfikowali jego rodzice.
Dominują depozyty, przy minimalnym udziale funduszy inwestycyjnych. Większość majątku
stanowią aktywa rzeczowe, czyli np. nieruchomości i samochody. Eksperci sprawdzili, czy
rodzice dzieci do lat 18 przekazują wiedzę na temat oszczędzania swoim potomkom i na ile w
praktyce uczą ich podstawowych zasad finansowej gospodarności.
Polscy rodzice są pełni dobrych chęci, jeśli chodzi o przekazanie dzieciom wiedzy na temat
pieniędzy. Prawie 90 proc. osób biorących udział w badaniu zadeklarowało, że stara się
wyrabiać u pociech nawyk oszczędzania. Regularnie ze swoimi dziećmi rozmawia na temat
finansów 86 proc. rodziców. Nieco częściej robią to kobiety. Warto zwrócić uwagę, że
okazjami do rozmów na taki temat są w pierwszej kolejności sytuacje związane z konsumpcją
– wspólne zakupy, czy też moment realizacji dużego wydatku na rzecz dziecka (odpowiednio
56 i 40 proc. wskazań). W przypadku co trzeciego dziecka taką okazją jest wypłacanie
kieszonkowego. Najczęściej o sprawach finansowych rozmawiają z dziećmi rodzice
uzyskujący najniższe dochody (93 proc. wskazań wśród osób deklarujących dochód na
poziomie do 1 tys. zł netto miesięcznie, przy 75 proc. w grupie uzyskującej najwyższe
dochody, przekraczające 10 tys. zł).
Choć możliwość zarządzania własnymi pieniędzmi to drugi najczęściej wskazywany przez
rodziców czynnik sprzyjający wyrabianiu u dziecka nawyku oszczędzania, kieszonkowe
wypłaca swoim dzieciom regularnie 42 proc. badanych. Najwięcej wypłacających
kieszonkowe jest wśród rodziców 18 latków (65 proc.). Co ciekawe, skłonność do wypłacania
kieszonkowego nie rośnie wraz z wysokością dochodu. Regularnie daje pieniądze dzieciom w
wieku 6-18 lat 60 proc. osób o najniższych dochodach, podczas gdy wśród osób
zarabiających powyżej 10 tys. zł 36 proc. Statystyczne polskie dziecko może liczyć na
kieszonkowe w wysokości ok. 61 zł miesięcznie.
Ci, którzy oszczędzają, robią to przede wszystkim z myślą o przyjemnościach. Wymarzone
ubrania, gry, książki, komputer czy rower zadeklarowało 27 proc. badanych. Co jednak
ważne, aż 19 proc. nastolatków oszczędza bez sprecyzowanego celu, a spora grupa, bo 14
proc. z myślą o zabezpieczeniu finansowym na czarną godzinę. - Młodzi Polacy, dysponujący
ograniczonymi środkami mogą być przykładem dla swoich rodziców ilustrującym znaną
prawdę, że mając określony cel, na który się oszczędza, zawsze można coś odłożyć,
niezależnie od tego jak zasobny ma się portfel – mówi Piotr Marciniak. I podkreśla, że jak
pokazują dane z rynku depozytów, na oszczędzanie zawsze jest dobry czas – nawet, kiedy
nominalne oprocentowanie lokat może nie być imponujące. Przy inflacji na poziomie -0,9
proc. dziś realna stopa procentowa lokat rocznych zakładanych w maju 2015 roku wynosi
2,74 proc.
wg newsrmtv.pl
-- Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
TEKSTY
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.
ZDJĘCIA
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.
WIDEO
Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
Komentarze
Prześlij komentarz
Muszę teraz sprawdzić ten komentarz pod względem spamu. Redakcja.