Informacja Public Relations pt. Badanie "Jak Polacy czytali podczas wakacji"


Data: 12 października 2017 11:45
Badanie "Jak Polacy czytali podczas wakacji"



 

 

Jak Polacy czytali podczas wakacji?

Opublikowany

26 września 2017

W lipcu producent e-czytników inkBOOK przeprowadził badanie dotyczące preferencji osób czytających, w szczególności w okresie wakacyjnym. Jego celem było zidentyfikowanie najpopularniejszej wśród Polaków formy czytelnictwa podczas pobytu poza domem. Prawie 60% respondentów zadeklarowało, że podczas tegorocznego urlopu czytało książki w wersji elektronicznej.

E-booki coraz chętniej wybierane przez Polaków

Prawie 50% ankietowanych książki czyta codziennie. Najpopularniejsze miejsca do czytania to: dom (66,1%), na zewnątrz (16,7%) i środki transportu (11,5%). Wynika z tego, że czytelnicy prawie nigdy nie rozstają się z książką - czytają w domu, w komunikacji miejskiej i na spacerze. Dodatkowo, prawie 60% badanych deklaruje, że korzysta z e-booków. Świadczy to o tym, że książki elektroniczne ułatwiają czytanie w dowolnym miejscu, co z kolei przekłada się na to, że Polacy czytają więcej - jedno małe i lekkie urządzenie, które zawsze mamy przy sobie (czytnik, smartfon lub tablet) może pomieścić tysiące książek.

Sprzęt najchętniej wykorzystywany do czytania to czytniki e-booków,  których używa 82% ankietowanych. Pozostałe wybierane urządzenia to smartfon, tablet i komputer. Korzysta z nich odpowiednio 28%, 13% i 10% ankietowanych. Takie wyniki to efekt dużej świadomości Polaków - czytniki e-booków jako jedyne z wyżej wymienionych urządzeń wyposażone są w ekrany E Ink, które zasadą działania przypominają kartkę papieru - nie świecą, nie odbijają światła i nie męczą wzroku.
E-czytelnictwo największą popularnością cieszy się wśród kobiet w wieku 25-34 lat. To dane, które pokrywają się z wynikami raportu Biblioteki Narodowej za rok 2016. Wynika z niego, że największa grupa czytających to 20-30-letnie kobiety mieszkające w średnich miastach, które najchętniej czytają popularne powieści obyczajowe. 

Polacy czytają legalnie

Poza e-bookami, dużą popularnością cieszą się książki drukowane (209 głosów), prasa drukowana (38 głosów), a także artykuły w internecie (115 głosów). Jak wykazały wyniki ankiety, najpopularniejszą formą pozyskiwania książek jest ich zakup w księgarni (438 głosów). Niewiele mniej popularne są zakupy w e-księgarniach (370 głosów), korzystanie z bibliotek (368 głosów), a także pobieranie z internetu (217 głosów).  Większość książek według deklaracji ankietowanych pozyskiwana jest z legalnych źródeł. Dane te są zgodne z wynikami raportu Biblioteki Narodowej za 2016 rok (na 49 osób przypadało 69 książek z legalnego obiegu, natomiast na 18 osób przypadało 21 książek z obiegu nieformalnego). Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że nie każdy otwarcie przyznaje się do pozyskiwania książek z obiegu nieformalnego, nie każdy ma też świadomość, że np. nieograniczone kopiowanie e-booków w gronie znajomych jest niezgodne z prawem.

Przykładem takiego zachowania są cieszące się dużą popularnością grupy zakładane na Facebooku. Ich członkowie wymieniają się między sobą e-bookami lub razem dokonują zakupów nowych pozycji dzieląc koszty między sobą. Takie grupy powstają pod pretekstem legalnego udostępniania e-booków rodzinie i znajomym, w rzeczywistości jednak ich społeczność to dziesiątki, setki, a nawet tysiące niespokrewnionych ze sobą osób. Udostępnianie raz zakupionych książek takiej społeczności nie jest zgodne z prawem, a więc mamy do czynienia z nowym rodzajem piractwa.

Wakacyjne deklaracje Polaków

Ponad 64% ankietowanych zadeklarowało, że podczas wakacji przeczyta ponad 5 książek. Dodatkowo, prawie połowa użytkowników twierdzi, że podczas wakacji czyta więcej niż w pozostałych miesiącach. Książka idealna na wakacje to według badanych:

Coś lekkiego, co szybko się czyta (205 głosów)
Wciągający kryminał lub powieść sensacyjna (199 głosów)
Fantasy, sci-fi lub horror (125 głosów) Romanse (60 głosów)
Powieści podróżnicze lub przygodowe (79 głosów)
Literatura faktu (50 głosów)

Ważnym aspektem jest również sposób doboru czytanych treści. Najpopularniejszymi metodami jest czytanie nieznanych dzieł ulubionych autorów (286 głosów), wybór lektury na podstawie czytania recenzji (210 głosów), wybieranie nowości wydawniczych (155 głosów), kierowanie się rekomendacjami znajomych (153 głosy) oraz czytanie bestsellerów (129 głosów).

E-booki tańsze od papierowych wydań?

Ponad 39% ankietowanych stwierdziło, że cena książki elektronicznej powinna być niższa od jej papierowej wersji. Użytkownicy zaproponowali przedział cenowy od 11  do 20 zł jako najbardziej optymalny koszt jednego e-booka. Obecnie ceny e-booków wahają się w przedziale od 25 zł do 35 zł. Jedną z przyczyn takich cen jest wysoki podatek, jaki państwo narzuca przedsiębiorcom. Od tradycyjnych książek trzeba odprowadzić pięcioprocentowy VAT, natomiast e-booki opodatkowane są stawką 23 procentową.
 
Mimo to księgarnie internetowe na e-booki oferują o wiele bardziej atrakcyjne rabaty niż w przypadku wydań papierowych. Przykładem jest e-księgarnia inkBOOKS, która dla posiadaczy czytników inkBOOK uruchomiła usługę Klub Książki, w ramach której użytkownicy otrzymują dożywotni 15-procentowy rabat na dowolne tytuły (e-booki, audiobooki lub e-prasę).

Największe plusy i minusy czytników e-booków

Użytkownicy cenią e-booki przede wszystkim za wygodę obsługi, dużą liczbę tytułów tytułów w jednym urządzeniu, małe gabaryty. Wśród zalet wymieniają także możliwość czytania po zmroku dzięki doświetleniu ekranu, zaawansowane możliwości formatowania tekstu, a także możliwość kupna e-książek jednym kliknięciem za pośrednictwem e-księgarni. Jedną z najczęściej wymienianych wad jest brak fizycznego kontaktu z papierem - jego zapachu i możliwości skompletowania na półce cieszącej oko biblioteki.

Ankieta "czytanie podczas wakacji" została udostępniona na profilach marki inkBOOK w mediach społecznościowych (FacebookTwitter) oraz na grupach dyskusyjnych (AK - Klub (nie) Anonimowych KsiążkoholikówPoczytalniPolskie KundelkiNie mam czasu, czytam książki). W badaniu wzięło udział 686 osób.

 

 

 

 

 

Paweł Baryś

Junior PR Executive

Węc Public Relations

Tel. 537 954 282

 

--
Merkuriusz Polski- treści i wieści od 3 stycznia 1661 AD
---
Otrzymujesz tę wiadomość, bo subskrybujesz grupę „wydawnictwo" w Grupach dyskusyjnych Google.
Aby opublikować wpis w tej grupie, wyślij e-maila na wydawnictwo@wieczorna.pl.
Otwórz tę grupę na https://groups.google.com/a/wieczorna.pl/group/wydawnictwo/.



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute