MFiPR: Spółka CPK ogłosiła przebieg dla linii Sieradz-Poznań

Szanowni Państwo,

 

Informacja prasowa, 11 maja 2023 r.

 

Spółka CPK ogłosiła przebieg dla linii Sieradz-Poznań

 

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła wariant inwestorski dla  odcinka Kolei Dużych Prędkości między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem. Będzie on częścią kolejowego „igreka" Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań, dzięki któremu podróż koleją ze stolicy Wielkopolski do Warszawy skróci się o ponad godzinę. Inwestycja jest częścią unijnej sieci priorytetów transportowych TEN-T.

 

Spółka CPK wybrała rekomendowany przebieg nowej linii Sieradz – Poznań spośród czterech wariantów, na podstawie licznych analiz z uwzględnieniem czynników m.in. technicznych, ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Długość odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Poznaniem i Sieradzem to 155 km (z łącznicami w sumie ponad 220 km). Większość tego fragmentu kolejowej „szprychy" CPK nr 9 znajduje się na terenie województwa wielkopolskiego (oprócz okolic Sieradza, Błaszek i Wróblewa, które leżą w Łódzkiem).

 

– Koleje Dużych Prędkości budowane w ramach CPK to skok cywilizacyjny dla polskiej infrastruktury. Dzięki linii KDP Sieradz - Poznań region Wielkopolski dołączy do beneficjentów przedsięwzięć kolejowych CPK. Ta linia powinna działać już dziś, ale niestety 12 lat temu przygotowania do budowy „igreka", czyli trasy łączącej Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław zostały niepotrzebnie wstrzymane. Dzisiaj nadrabiamy zaległości sprzed lat i to jest bardzo dobra wiadomość dla pasażerówmówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

Przygotowując studium wykonalności, pod wpływem głosów mieszkańców i samorządowców, eksperci zrezygnowali z wariantu W1, natomiast zaproponowali przebieg W9, będący połączeniem najkorzystniej ocenionych pod względem społecznym i środowiskowym odcinków W1, W2 i W3.

 

Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

 

Dla wszystkich badanych przebiegów wykonawca studium przeprowadził konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami 21 gmin, przez które przebiegały analizowane warianty. Spółka CPK zorganizowała w tym celu w sumie 107 spotkań i otrzymała ponad 16 tys. uwag i opinii, w tym blisko 3 tys. ankiet. W ramach konsultacji odbyło się również 29 spotkań z podmiotami branżowymi, np. spółkami: PKP Polskie Linie Kolejowe i Aquanet Poznań oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i  Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków. W spotkaniach wzięło udział w sumie blisko 6,5 tys. osób.

 

Zgodnie z oczekiwaniami znacznej części mieszkańców, przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim.

 

Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy
w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie).

 

Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi
do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.

 

Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h. Oznacza to, że do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska. Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP Warszawa - Łódź.

 

W ramach linii „igrek" spółka CPK ma już przygotowane przebiegi dla 140-kilometrowego odcinka KDP między Warszawą i Łodzią i dla 200 km trasy między Łodzią i Wrocławiem. Dla obu tych odcinków trwa już projektowanie. Odcinek Sieradz - Poznań  to trzeci wariant inwestorski CPK dla „igreka" i w sumie piąty w ogóle (pozostałe to odcinki Łętownia – Rzeszów na Podkarpaciu i Katowice – Ostrawa na Śląsku).

 

Projektowana linia Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań jest elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli unijnego wykazu priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych. W 2021 r. z instrumentu „Łącząc Europę" CEF Reflow  spółka CPK uzyskała ponad 108 mln zł dotacji na wykonanie m.in. studiów wykonalności dla odcinków: Warszawa-Łódź, węzeł CPK i właśnie Sieradz-Poznań.  W ramach naboru z CEF2 spółka CPK ubiega się o kolejne, wielokrotnie wyższe środki na rozwój tych projektów.

 

Program kolejowy CPK zakłada budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych i jest odpowiedzią na ponad 30 lat prawie całkowitego przestoju w tej dziedzinie. Założenie jest takie, że dojazd z większości największych miast Polski do CPK i Warszawy zajmie maksymalnie 2,5 godziny.

 

Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich
ul. Wspólna 2/4
00-926 Warszawa



Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych znajduje się w Klauzuli informacyjnej pod adresem: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/klauzula-przetwarzania-danych-osobowych-udostepnionych-droga-elektroniczna
Ta wiadomość jest przeznaczona do wyłącznego użytku jej adresata. Jeśli otrzymali Państwo tę wiadomość przez pomyłkę, prosimy o bezzwłoczne skontaktowanie się z nadawcą oraz jej usunięcie. Jeśli nie są Państwo adresatem tej wiadomości, to jej wykorzystanie, w szczególności poprzez rozpowszechnianie, dystrybucję, powielanie, publikację wiadomości lub zawartych w niej informacji i/lub dokumentów, jest zabronione.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute