Wiceminister Marcin Horała na Forum Wizja Rozwoju w Gdyni: koncepcja KDP w Polsce i szerzej w Europie Środkowo-Wschodniej jest dostosowana do specyfiki tych państw

Szanowni Państwo,

 

Informacja prasowa, 19 czerwca 2023 r.

 

Wiceminister Marcin Horała: koncepcja KDP w Polsce i szerzej w Europie Środkowo-Wschodniej jest dostosowana do specyfiki tych państw

 

- W regionie Trójmorza powstaje nowy system transportu kolejowego. Pierwsze odcinki zostaną oddane do eksploatacji w 2028 r., czyli już za 5 lat – zapowiedział sekretarz stanu w MFiPR Marcin Horała na Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.

 

W skład sieci Kolei Dużych Prędkości państw Trójmorza będą wchodzić cztery elementy: sieć Kolei Dużych Prędkości (KDP) realizowana w Polsce przez spółkę CPK, linia Rail Baltica na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, czeska sieć KDP projektowana przez przedsiębiorstwo Správa železnic i kolejowy korytarz V4 łączący Budapeszt z Warszawą przez Słowację i Czechy.

 

- Nowa sieć KDP, czyli inwestycje kolejowe CPK wraz z pozostałymi ambitnymi projektami w regionie jak Rail Baltica czy V4, stworzy w przyszłości kolejowy kręgosłup Trójmorza i istotny element transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – powiedział sekretarz stanu w MFiPR, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podczas panelu pn. „Inwestycje strategiczne w obszary zapewniające bezpieczeństwo kraju".

 

Dzięki wspólnym inwestycjom powstanie np. połączenie kolejowe dużej prędkości Tallin - Warszawa - Katowice - Budapeszt (1700 km) i Tallin - Warszawa - Wrocław - Praga (1500 km, w tym 400 km z wykorzystaniem linii KDP realizowanych w ramach ciągu nr 9 CPK).

 

Do 2028 r., czyli w momencie planowanego uruchomienia pierwszego etapu lotniska CPK, będzie też prawdopodobnie funkcjonować odcinek KDP Warszawa – Łódź, projektowany dziś przez spółkę CPK. Do tego czasu ma się też zakończyć modernizacja przez PKP PLK linii kolejowych wchodzących w skład Rail Baltica od granicy z Litwą przez Białystok do Warszawy.

 

Zgodnie z planem do 2030 r. w Estonii, na Łotwie i Litwie powinien powstać cały korytarz Rail Baltica: z Tallina przez Rygę i Kowno (z odnogą do Wilna) do granicy z Polską, a jego pierwsze odcinki będą uruchamiane od 2027 roku. W tym czasie powstanie też odcinek linii KDP między Pragą, Brnem, Bratysławą i Budapesztem. W następnych latach do linii dołączane będą kolejne odcinki z Polski: Katowice – Ostrawa i tzw. węzeł Małopolsko-Śląski.

Polska - razem z partnerami z Trójmorza - chce docelowo skonstruować wspólną ofertę rozkładów jazdy i zapewnić wysoki standard podróży dla wszystkich pasażerów korzystających z sieci KDP w regionie Europy Środkowej, wzmacniając również możliwości transportu towarowego przy wykorzystaniu nowych linii kolejowych.

 

Szacowany całkowity koszt całej sieci KDP w Trójmorzu to ok. 60 mld euro, z czego 49 mld euro to koszty inwestycyjne, a 14 mld euro to koszty eksploatacji i remontów infrastruktury.

 

Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich
ul. Wspólna 2/4
00-926 Warszawa



Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej. Więcej informacji o zasadach przetwarzania danych osobowych znajduje się w Klauzuli informacyjnej pod adresem: https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/klauzula-przetwarzania-danych-osobowych-udostepnionych-droga-elektroniczna
Ta wiadomość jest przeznaczona do wyłącznego użytku jej adresata. Jeśli otrzymali Państwo tę wiadomość przez pomyłkę, prosimy o bezzwłoczne skontaktowanie się z nadawcą oraz jej usunięcie. Jeśli nie są Państwo adresatem tej wiadomości, to jej wykorzystanie, w szczególności poprzez rozpowszechnianie, dystrybucję, powielanie, publikację wiadomości lub zawartych w niej informacji i/lub dokumentów, jest zabronione.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute