Co z konkurencją na rynku pocztowym?


Monopol pocztowy w roku 1993 zniosła Szwecja, później Nowa Zelandia (1998 i 2003), Niemcy (2005 i 2007) oraz Argentyna. Rynek poczty w Polsce potrzebuje nowego otwarcia na konkurencję. Tak samo jak w USA czy Nowej Zelandii, konkurencja poczt powinna trafić "pod strzechy". Nadal na ulicach nie widać skrzynek pocztowych innych operatorów pocztowych. Nie działają lokalne poczty miejskie czy regionalne, choć można takie firmy spotkać w RFN. W Nowej Zelandii w 1998 roku uchwalono prawo w myśl którego każdy, po rejestracji, mógł świadczyć usługi pocztowe. Od 2003 każdy operator pocztowy może emitować znaczki pocztowe z napisem "Nowa Zelandia" identyfikowane i akceptowane przez międzynarodową unię pocztową Universal Postal Union.

Lokalne poczty w innych krajach mają swoje znaczki pocztowe- czasem bardzo ładne, swoje skrzynki i placówki pocztowe. W Polsce- tylko w nielicznych miejscach nadamy list pocztowy za pomocą innego operatora niż Poczta Polska.

To powinno się zmienić. Konkurencja na rynku poczty powinna przybrać charakter znany z Nowej Zelandii, gdzie na ulicach stoją skrzynki pocztowe różnych operatorów poczt- obok siebie. W Polsce nadal brak jest skrzynek pocztowych różnych operatorów, a w konkurencyjnych "pocztach" można co najwyżej odebrać przesyłkę pocztową z sądu, ale już- nie można nadać zwykłego listu.

W Polsce poczta państwowa bardzo podupadła. Placówek pocztowych jest coraz mniej. Nadal nieobecne są automaty do sprzedaży znaczków pocztowych znane z ulic RFN. Szansą na ożywienie poczty papierowej w Polsce jest większe otwarcie rynku dla konkurencji.

Powinno się dążyć do wyrównania szans innych operatorów pocztowych w starciu z Pocztą Polską. Tak samo jak w USA, i w Polsce operatorzy pocztowi powinni móc przekazywać sobie korespondencję pocztową, kierowaną w regiony kraju których dany, zwykle mniejszy operator- nie obsługuje.

Poczta ma ogromny monopol. Rząd dodatkowo stworzył instytucję "operatora wyznaczonego", który ma de facto prawa monopolu. Co więcej, niedawno ogłoszony przetarg na tzw. operatora wyznaczonego preferuje w swoich warunkach Pocztę Polską. Zdaniem konkurentów monopolisty Poczta Polska, oznacza to że utrzymanie monopoli Poczty Polskiej będzie kosztować dziesiątki miliardów złotych przez najbliższe 10 lat.

Poczta Polska jest nieuczciwie dotowana przez rząd poprzez zwolnienia w podatku VAT na kwotę 700 mln PLN.  Prezes konkurencyjnej firmy PGP zarzuca że pośrednie koszty pocztowego monopolu sięgają kwoty 2 miliardów PLN.

Dzięki konkurencji na rynku poczty same instytucje publiczne zaoszczędziły wg szacunków firmy InPost aż 30 mln PLN. Tylko sądy i prokuratury w dwuletnim przetargu na obsługę korespondencji zaoszczędziły ponad 80 mln PLN. O tyle niższa od oferty Poczty Polskiej była oferta pocztowej konkurencji.

opr. A. Fularz

-- Odpowiedzi:

Odnosząc się do pierwszego pytania chciałbym podkreślić iż od 2013 roku rynek pocztowy w  Polsce jest całkowicie zdemonopolizowany, a to oznacza, ze każdy przedsiębiorca wpisany do Rejestru Operatorów Pocztowych może świadczyć pełny zakres usług w ramach prawa pocztowego, jest to więc rynek na którym przedsiębiorcy mogą swobodnie konkurować. Więcej Informacji na temat stanu tego rynku znajdzie Pan w corocznie publikowanym przez Prezesa UKE Raporcie o stanie rynku usług pocztowych -  raport za rok 2014 znajdzie Pan tutaj: http://www.uke.gov.pl/raport-prezesa-uke-o-stanie-rynku-uslug-pocztowych-w-polsce-wedlug-danych-za-rok-2014-16122

 

Oczywiście niezależnie od tego UKE prowadzi działania rzecz poprawy konkurencyjności na tym rynku -  jak np. proces tworzenia dostępu do sieci pocztowej. Więcej Informacji na ten temat znajdzie Pan tutaj:  http://www.uke.gov.pl/prezes-uke-rozpoczal-dyskusje-na-temat-dostepu-do-sieci-pocztowej-16871

 

Co do drugiego pytania, konkurs na operatora wyznaczonego zakończony został w czerwcu br., zaś dane na temat jego rozstrzygnięcia dostępne są tutaj:http://www.uke.gov.pl/decyzja-prezesa-uke-o-wyborze-operatora-wyznaczonego-do-swiadczenia-uslug-powszechnych-16294

 

Co się zaś tyczy pytania trzeciego, to operatorzy pocztowi zgodnie z przepisami prawa pocztowego mogą stosować własne znaki opłaty pocztowej, ale z mocy prawa (art. 23 ust. 2 pkt 1 Pp) znaki służące do potwierdzania wniesienia opłaty za usługi świadczone przez operatora wyznaczonego opatrzone wyrazami „Polska" albo „Rzeczpospolita", są zwane „znaczkami pocztowymi". Ponadto, stosownie do art. 24 ust. pkt 1 Pp, operatorowi wyznaczonemu przysługuje wyłączne prawo emisji znaczków pocztowych. Treść przepisów przytaczam poniżej.

 

 

 

Art. 23. 1. Operator pocztowy może stosować własne znaki służące do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej zawierające informacje umożliwiające identyfikację operatora pocztowego oraz:

1)   informację o wysokości opłaty za usługę pocztową napisaną cyframi arabskimi lub literami alfabetu łacińskiego, zwane dalej "znakami opłaty pocztowej";

2)   umowy o świadczenie usługi pocztowej, zwane dalej "oznaczeniami".

2. Znakami służącymi do potwierdzenia opłacenia usług pocztowych świadczonych przez operatora wyznaczonego są:

1)   znaki opłaty pocztowej emitowane przez operatora wyznaczonego jako samodzielne znaki opatrzone napisem zawierającym użyte w dowolnym przypadku wyrazy: "Polska" albo "Rzeczpospolita Polska", zwane dalej "znaczkami pocztowymi";

2)   znaki opłaty pocztowej inne niż znaczki pocztowe, określone przez operatora wyznaczonego;

3)   oznaczenia określone przez operatora wyznaczonego.

3. Wzory znaków opłaty pocztowej, z wyłączeniem znaków, o których mowa w ust. 2, podlegają zgłoszeniu Prezesowi UKE, który prowadzi ich wykaz. Wykaz znaków opłaty pocztowej jest jawny.

4. Prezes UKE odmawia, w drodze decyzji, umieszczenia wzoru znaku opłaty pocztowej w wykazie, o którym mowa w ust. 3, jeżeli:

1)   zawarte na znaku napisy, wizerunki lub inne znaki graficzne naruszają dobra podlegające ochronie prawnej;

2)   znak jest opatrzony napisem zawierającym wyrazy, o których mowa w ust. 2 pkt 1;

3)   znak nie spełnia wymagań określonych w ustawie.

5. Stosowanie znaku opłaty pocztowej objętego decyzją, o której mowa w ust. 4, jest zabronione.

6. Znaczkom pocztowym przysługuje ochrona przewidziana w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.8)) dla urzędowych znaków wartościowych, zaś innym znakom i oznaczeniom służącym do potwierdzenia opłacenia usługi pocztowej, ochrona przewidziana w przepisach tego Kodeksu dla dokumentów.

Art. 24. 1. Operatorowi wyznaczonemu przysługuje wyłączne prawo emisji i, z zastrzeżeniem art. 25 ust. 5, wycofywania z obiegu:

1)   znaczków pocztowych;

2)   kartek pocztowych w postaci pojedynczych kart wykonanych ze sztywnego papieru z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej opatrzonym napisem zawierającym wyrazy, o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1;

3)   kopert z nadrukowanym znakiem opłaty pocztowej opatrzonym napisem zawierającym wyrazy, o których mowa w art. 23 ust. 2 pkt 1.

2. Operator wyznaczony jest obowiązany do emisji znaczków pocztowych zgodnie z planem emisji znaczków pocztowych, o którym mowa w ust. 7.

3. Osoby fizyczne i osoby prawne mają prawo zgłaszania operatorowi wyznaczonemu tematów do planu emisji znaczków pocztowych w terminie do dnia 30 czerwca każdego roku z dwuletnim wyprzedzeniem w stosunku do terminu, o którym mowa w ust. 6.

4. Operator wyznaczony rozpatruje zgłaszane tematy i wybiera spośród nich te, które rekomenduje ministrowi właściwemu do spraw łączności, jako elementy składowe planu emisji znaczków pocztowych na dany rok, uwzględniając w szczególności rocznice doniosłych wydarzeń przypadających w danym roku oraz swoje potrzeby eksploatacyjne.

5. Operator wyznaczony sporządza:

1)   zestawienie propozycji tematów zgłoszonych do planu emisji znaczków pocztowych na dany rok;

2)   zestawienie tematów rekomendowanych zawierające liczbę prezentacji każdego z tematów, kolejność ich wprowadzania do obiegu oraz informację o weryfikacji zasadności zgłoszonych tematów, wraz z uzasadnieniem wyboru tematów rekomendowanych oraz przyczyn nieuwzględnienia pozostałych tematów w zestawieniu.

6. Zestawienia, o których mowa w ust. 5, operator wyznaczony przedkłada ministrowi właściwemu do spraw łączności nie później niż do dnia 31 stycznia roku poprzedzającego rok, w którym plan emisji znaczków pocztowych będzie obowiązywał.

7. Minister właściwy do spraw łączności określa, w drodze decyzji, w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok, w którym plan będzie obowiązywał, plan emisji znaczków pocztowych na dany rok, określający tematykę znaczków, kolejność ich wprowadzania do obiegu oraz liczbę prezentacji każdego z tematów. Plan emisji znaczków pocztowych może być zmieniany.

8. Operator wyznaczony niezwłocznie podaje plan emisji znaczków pocztowych na dany rok do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych i co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.

 

 

 

Dawid Piekarz

Rzecznik UKE

--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute