Odpowiedź na krytykę ze strony zwolenników otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej

Redakcja serwisu otrzymała

---------- Forwarded message ----------
From: Tomasz Frankowski 
Date: Monday, March 27, 2023
Subject: przedsądowa prośba o odpowiedź na zarzuty przed skierowaniem pozwu
To: Telewizja Opera 
Cc: Rzecznik Prasowy UTK


Szanowny Panie,

 

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej „Prezesem UTK" lub „Organem" działa wyłącznie na podstawie i w granicach obowiązujących przepisów prawa, a podstawą czynności organu regulacyjnego są przepisy krajowe i unijne, tj. przede wszystkim ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, z późn. zm.), zwana dalej: „k.p.a.", ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1984, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o transporcie kolejowym" oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiające procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE (Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r. str. 5), zwane dalej „rozporządzeniem 2018/1795".

Stan faktyczny i prawny przywołanych postępowań administracyjnych wszczętych na wniosek przewoźnika kolejowego „PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PKP Intercity" nie dawał podstaw do wydania decyzji administracyjnych innych niż rozstrzygnięcie z art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, tj. o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie. Jak wielokrotnie było to wskazywane, w przypadku braku wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej decyzja, którą wydaje Prezes UTK ma charakter związany. Oznacza to, że wobec spełnienia przez aplikanta wymogów z rozporządzenia 2018/1795 odnośnie do informacji zawartych w powiadomieniu, w przypadku braku przeszkód o charakterze formalnym oraz braku wpływu wniosków podmiotów uprawnionych o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, Prezes UTK nie może wydać innej decyzji niż zgodnej z otrzymanym wnioskiem. Z powyższych względów procedowanie takiego wniosku następuje w krótszym czasie niż w postępowaniu administracyjnym, do którego np. złożono wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, co z uwagi na konieczność dokonania dodatkowej analizy powoduje wydłużenie procedury.

Odnośnie do aspektu przepustowości należy wskazać, że zgodnie z art. 10 ust. 5 lit. c rozporządzenia 2018/1795 organ regulacyjny ocenia także wpływ nowych kolejowych przewozów pasażerskich na planowanie rozkładu jazdy przewozów kolejowych. Kwestia przepustowości linii kolejowych analizowana jest przez Organ w przypadku gdy podmiot występujący z wnioskiem o badanie równowagi ekonomicznej sygnalizuje, iż uruchomienie nowej usługi może spowodować konieczność dokonania zmian w trasowaniu pociągów danego podmiotu. W takim wypadku Prezes UTK każdorazowo wzywa odpowiedniego zarządcę infrastruktury do przedstawienia informacji dotyczących infrastruktury kolejowej, w tym możliwości trasowania pociągów podmiotu występującego z wnioskiem o otwarty dostęp zgodnie z rozkładem jazdy zawartym w powiadomieniu, bez zmian w trasowaniu na wnioskowanej trasie pociągów podmiotu występującego z wnioskiem o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Ponadto Organ zasięga informacji odnośnie do stopnia wykorzystania zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej, przy zastosowaniu której wnioskodawca planuje wykonywać nowe połączenie pasażerskie na trasach określonych w powiadomieniu, a znajdującej się w zarządzie zarządcy infrastruktury, a także spodziewanego wpływu wytrasowania pociągów wnioskodawcy na możliwość trasowania pociągów podmiotu uprawnionego, w całym okresie planowanego wykonywania przewozów przez wnioskodawcę. Oprócz tego Prezes UTK analizuje kwestię planów rozwoju infrastruktury pod kątem tras objętych proponowanymi nowymi kolejowymi przewozami pasażerskimi, w tym wskazania okresu realizacji takich planów.

Planowanie rozkładów jazdy jest ściśle powiązane ze zdolnością przepustową danej linii kolejowej. Zdolność przepustowa jest więc jedną z okoliczności dodatkowych, na jaką zwraca uwagę Prezes UTK. Jednakże nie stanowi to kryterium rozstrzygającego w przeprowadzanym badaniu równowagi ekonomicznej. Jest to dodatkowa okoliczność, którą Prezes UTK analizuje podczas przeprowadzenia takiego badania. Co istotne, w omawianych postępowaniach wszczętych na wniosek PKP Intercity nie wpłynęły wnioski o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w związku z czym kwestia zdolności przepustowej nie była przedmiotem analizy Prezesa UTK.

Należy pamiętać, że ustawodawca tak ukształtował przepisy, że złożenie wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej jest prawem, a nie obowiązkiem podmiotu uprawnionego. Wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej możliwe jest w dwóch zasadniczych trybach: na podstawie umów o świadczenie usług publicznych oraz w ramach otwartego dostępu, zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o transporcie kolejowym. Jednocześnie brak jest przepisu, który uniemożliwiałby danemu podmiotowi wykonywanie usługi zarówno na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, jak i na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu. Co więcej, w sytuacji, gdy dany podmiot na planowanej trasie nowych kolejowych przewozów pasażerskich wyprawia już pociągi służby publicznej, to składanie przez ten sam podmiot wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej mogłoby być oceniane jako działanie na szkodę własnej spółki.

Podsumowując, wobec braku wpływu wniosków podmiotów uprawnionych w przedmiocie przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK obowiązany był wydać na rzecz PKP Intercity decyzje o przyznaniu otwartego dostępu na wnioskowanych trasach.

 

Z poważaniem

Wydział Komunikacji Społecznej
Biuro Prezesa



Urząd Transportu Kolejowego

Al. Jerozolimskie 134
02-305 Warszawa
www.utk.gov.pl
NIP 5262695081 REGON 015481433

W związku z przesłaną wiadomością przetwarzamy Państwa dane osobowe. Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się więcej, prosimy zapoznać się z informacjami dostępnymi na www.utk.gov.pl/pl/rodo
--------------------------------------------------------------------------
Due to the received message, we process your personal data. If you want to learn more, please read the information available at www.utk.gov.pl/en/rodo
--------------------------------------------------------------------------
(..)

From: Telewizja Opera 
Sent: Thursday, March 23, 2023 3:25 PM
To: UTK
Subject: przedsądowa prośba o odpowiedź na zarzuty przed skierowaniem pozwu

 

Uwaga! Ta wiadomość e-mail pochodzi spoza UTK. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi podczas otwierania załączników i linków oraz odpowiadania na tę wiadomość.

 

do UTK

zarzuty:

INFORMACJA PRASOWA
POLSKA: Po raz kolejny polski regulator rynku kolejowego UTK wykazuje się rażącymi podwójnymi standardami

Bruksela, 23 marca 2023 r: 10 czerwca 2022 roku 14 wniosków o nowe komercyjne usługi złożył polski długodystansowy państwowy zasiedziały przewoźnik kolejowy PKP Intercity u Prezesa polskiego regulatora kolejowego UTK.

UTK zawsze działa zadziwiająco szybko dla PKP Intercity: do połowy marca 2023 roku UTK opublikował już łącznie 11 decyzji. Najnowsza decyzja UTK w sprawie połączeń dalekobieżnych na trasie Kołobrzeg - Przemyśl jest jednak wyjątkowa, bo dotyczy najbardziej lukratywnej komercyjnie trasy w Polsce, między Gdynią a Krakowem, dla której UTK zezwolił PKP Intercity na kursowanie 16 par pociągów.

Tak więc - po raz kolejny - jesteśmy świadkami podwójnych standardów polskiego regulatora kolejowego UTK. Uznaje on, że komercyjne pociągi PKP Intercity nie stanowią zagrożenia dla dotowanych pociągów PSO na tej samej trasie, podczas gdy podobne, lecz rzadsze usługi komercyjne, o które ubiegają się niezależni przewoźnicy, stanowią rzekomo ogromne zagrożenie dla usług PSO.

Zamiast nadal orzekać na niekorzyść przewoźników niezależnych, należy teraz zbadać sam UTK - za konsekwentnie stronnicze postępowanie na korzyść PKP Intercity.

Uwzględniając decyzje wydane z poprzednich postępowań, komercyjne przewozy przyznane państwowemu operatorowi zasiedziałemu PKP Intercity będą obejmować:

* 6 par pociągów na trasie Gdynia - Kraków,

* 11 par pociągów na trasie Warszawa - Kraków,

* 5 par pociągów sezonowych na trasie Warszawa - Gdynia.

Biorąc pod uwagę tylko odcinki trasy, to co UTK zatwierdził dla PKP Intercity przekłada się na:

* 17 par pociągów między Warszawą a Krakowem,

* 6 par pociągów całorocznych i 5 par pociągów sezonowych między Warszawą a Gdynią.

Jednocześnie warto zestawić wszystkie pozytywne dla PKP Intercity decyzje UTK z jego odmową komercyjnego prowadzenia przewozów przez niezależnego operatora RegioJet latem 2022 r., od której RegioJet - według doniesień medialnych - następnie się odwołał i która do dziś nie została ponownie rozpatrzona.

W czerwcu 2021 roku RegioJet złożył wniosek o 9 par pociągów na tej samej trasie Kraków-Warszawa-Gdynia. Prezes UTK potrzebował całego roku, a następnie odmówił RegioJetowi komercyjnych przewozów, opierając się na rzekomym negatywnym wpływie finansowym na dotowane przez PKP Intercity PSO przewozów dalekobieżnych na tej trasie (choć wątpliwe jest, czy te PSO są uzasadnione - czy kiedykolwiek były badania rynku?), a także rzekomych problemach z przepustowością.

 

(...)

Kolejną kwestią, o której warto wspomnieć jest wspomniany wcześniej problem przepustowości, której dostępność według UTK (na podstawie analiz siostrzanej spółki PKP Intercity, polskiego zarządcy infrastruktury PKP PLK) jest ograniczona lub prawie całkowicie wyczerpana. W decyzji odmownej dla RegioJet można znaleźć opinię PKP PLK wskazującą, że "na odcinkach objętych pracami modernizacyjnymi, takich jak Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna, wykorzystanie przepustowości sięga 100%." Czynnik ten jest rzeczywiście jednym z powodów odrzucenia wniosku RegioJet.

Jednak "100% wykorzystanie zdolności przewozowej" nagle przestaje być problemem dla pociągów komercyjnych PKP Intercity kursujących na tej samej linii Kraków - Warszawa - Gdynia przez Warszawę Centralną i Warszawę Zachodnią. Argument o braku przepustowości nie jest już w ogóle podejmowany przez UTK i PKP PLK. Zresztą sam Prezes UTK zezwolił, aby 40 całorocznych i 6 sezonowych połączeń komercyjnych PKP Intercity mogło być poprowadzonych dokładnie przez ten sam krytyczny pod względem przepustowości odcinek.

Sekretarz Generalny ALLRAIL, Nick Brooks, dodał: "ALLRAIL już wielokrotnie zwracał uwagę na nierówne traktowanie przewoźników pasażerskich w Polsce. Te nowe przykłady ponownie pokazują rażące podwójne standardy UTK i dołączają do litanii wcześniejszych zastrzeżeń - od przedłużania procedur po złożeniu wniosków o komercyjne usługi przez niezależnych operatorów nawet o kilka lat (podczas gdy wnioski PKP Intercity są przyspieszane), do stosowania fałszywego politycznego spin w mediach, argumentując, że niewielka liczba nieznaczących pozytywnych decyzji dla niezależnych operatorów jest wielkim dowodem na otwarcie rynku.

Fakt: Polski pasażerski ruch kolejowy na obywatela jest poniżej średniej unijnej,
mimo gęstszej sieci niż w większości innych krajów. Utrzymujący się monopol PKP Intercity na połączenia dalekobieżne utrzymuje rynek kolejowy na niewielkim poziomie. Polski regulator kolejowy UTK i jego prezes muszą teraz zostać pilnie zbadani - ze względu na ich mocno stronnicze zachowanie."

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

Przetłumaczono z www.DeepL.com/Translator (wersja darmowa)

 

--

 

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra

 




--
null

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute