Wiceminister rozwoju Radosław Domagalski: eksport filarem silnej gospodarki - komunikat MR



Wiceminister rozwoju Radosław Domagalski: eksport filarem silnej gospodarki

Przeprowadzenie reformy polskiej dyplomacji ekonomicznej, budowa systemu promocji gospodarki, bezpośrednie wsparcie dla przedsiębiorców prowadzących lub planujących prowadzić działalność eksportową – to najważniejsze założenia nowego systemu wsparcia ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw. Mówił o nich wiceminister rozwoju Radosław Domagalski podczas konferencji programowej Stowarzyszenia Eksporterów Polskich, która 27 czerwca 2016 r. odbyła się w Ministerstwie Rozwoju.

- Za kilka tygodni przedstawimy nowy plan wspierania eksportu. Powstanie nowa rządowa agencja odpowiedzialna za rozwój międzynarodowy polskich firm – zapowiedział wiceminister Domagalski. - Dzisiaj ten system wsparcia jest rozproszony między różne agencje i instytucje, a przez to nieefektywny – mówił. Jedynie, co piąte polskie przedsiębiorstwo jest w jakikolwiek sposób powiązane z rynkami międzynarodowymi. - Niewielki jest także udział polskich firm w międzynarodowych zamówieniach publicznych. Bardzo mało polskich przedsiębiorców podejmuje bardziej zaawansowane formy współpracy międzynarodowej, na przykład w sektorze badawczo-rozwojowym czy joint venture. Aby to zmienić, niezbędna jest koordynacja i integracja zarządzania systemem wsparcia z poziomu centralnej instytucji – podkreślił.

Wiceminister Domagalski zwrócił też uwagę na rolę państwa w kreowaniu warunków sprzyjających ekspansji zagranicznej firm. - Administracja publiczna powinna aktywnie wspierać przedsiębiorstwa w rozwijaniu działalności na rynkach międzynarodowych. Nie może być tak, że w tej rywalizacji ustępujemy miejsca innym państwom pod względem jakości wsparcia ze strony sektora publicznego – zaznaczył.

Wiceszef resortu rozwoju zapowiedział też ambitną reformę dyplomacji ekonomicznej, która docelowo będzie funkcjonować według nowego modelu biznesowego. – Konieczne jest zwiększenie skuteczności wydziałów promocji handlu i inwestycji. Równie ważne jest utworzenie nowych placówek na perspektywicznych rynkach pozaeuropejskich, które będą minimalizować koszty i ryzyko związane z wchodzeniem na rynki zagraniczne – powiedział wiceminister Domagalski. – Zależy nam na zwiększeniu obecności instytucjonalnej na trudniejszych i bardziej wymagających rynkach pozaunijnych, takich jak Indie czy Chiny, gdzie tworzą się nowe możliwości eksportowe dla polskich firm. Potrzebna jest aktywna rola państwa, aby zmniejszać ryzyko inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców – podkreślił wiceminister.

Jak mówił wiceminister Domagalski potrzebna jest lepsza koordynacja organizacji misji gospodarczych. - One muszą być sprofilowane pod kątem potrzeb konkretnych branż i firm. Dzisiaj nie ma skutecznego mechanizmu monitorowania ich efektywności. Istotne jest to, aby relacje nawiązane w trakcie misji, przekuwały się w konkretne kontrakty biznesowe – zaznaczył.


Departament Komunikacji
Ministerstwo Rozwoju
Pl. Trzech Krzyży 3/5
00-507 Warszawa

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute