Barack Obama o ubezpieczeniach zdrowotnych


W "The Journal of American Medical Association" ukazał się artykuł Baracka Obamy "United States Health Care Reform; Progress to date and next steps" - pierwszy od stu lat artykuł urzędującego Prezydenta USA publikowany w prestiżowym periodyku naukowym.

Co jest w nim interesującego dla nas?

1. Ze wszystkich zadań rządu USA Obama uznał reformę ochrony zdrowia za wartą formalnego, naukowego opisu.

2. Dla obu stron debaty głównymi miernikiem sukcesu lub porażki był procent ludności pozostającej poza systemem ubezpieczeń społecznych i gwarantowanej opieki medycznej. Z tej perspektywy reforrma okazała się sukcesem.

3. Równolegle z poprawą powszechności ubezpieczeń radykalnie zmieniła się struktura warunków ubezpieczenia: w wyniku prawnego zakazu całkowicie zniknęły powszechne wcześniej limity wydatków ubezpieczyciela w całym okresie ubezpieczenia (tak zwane limity na życie...) oraz ponad pięciokrotnie zmniejszył się udział procentowy ubezpieczonych bez limitu wydatków ponoszonym z własnej kieszeni, jako udział własny. Obie zmiany radykalnie poprawiły wsparcie dla ubezpieczonych, wymagających szczególnie kosztownego leczenia (ofiar wypadków, nagłych zachorowań kardiologicznych, nowotworów itp.).

4. Wbrew obawom mimo powyższych zmian średnie wydatki na ubezpieczonego nie tylko nie wzrosły, ale wręcz o ok. 20% spadły.

5. Większość debaty politycznej dotyczyła wyboru jednego z dwóch, skrajnych modeli finansowania: z jednej strony demokraci forsowali model "jednego płatnika" (przypominający nasz model ZUS-NFZ), powołując się głównie na sprawność odpowiednich modeli w Kanadzie i krajach europejskich, a z drugiej strony republikania forsowali model "indywidualnych, wydzielonych kont na wydatki zdrowotne i bonów na zdrowie", w którym każdy chory bezpośrednio płaci za siebie. W wyniku debaty politycznej przyjęto kompromis, utrzymujący system niezależnych, ale regulowanych firm ubezpieczeniowych oraz rozszerzający dopuszczalność alternatywnych form finansowania wcześniejszych programów rządowych dla seniorów i weteranów. Okazało się to sukcesem - tak zwane "alternatywne formy płatności" obsługują dziś 30% wydatków Medicare, jak dotąd bez zauważalnych skutków ubocznych, które przepowiadali krytycy tego rozwiązania.

6. Każdy sprawny system musi zapewniać wygodne i sprawne rozwiązania dla kilku bardzo odmiennych form korzystania z opieki medycznej:

a. masowa profilaktyka i minimum higieny życiowej. W interesie ogółu społeczeństwa i każdego obywatela z osobna leży powszechność szczepień, badań kontrolnych w zakresie chorób zakaźnych i pasożytniczych, wczesnego wykrywania zmian grożących długotrwałą niezdolnością do pracy lub pzedwczesnym zgonem. Ta grupa usług musi być w podstawowym zakresie opłacana przez ogół społeczeństwa (z podatków lub składek), gdyż przy ich powszechnej dostępności indywidualne rozliczanie kosztów jedynie by te koszty niepotrzebnie zwiększało, a zarazem tworzyło bariery przy docieraniu z tymi usługami do grup społecznych, na włączeniu których w ich zasięg najbardziej wszystkim zależy - a więc grupy potencjalnie najbardziej podatne na zostanie roznosicielami chorób.

b. powszechne, rutynowe usługi medyczne. Każdy z nas co pewien czas korzysta z usług dentysty, laryngologa, okulisty itp. W przypadku tych usług ubezpieczenie jest raczej abonamentem, zachęcającym do regularnego korzystania. W tej grupie wszelkie programy udostępniającego dodatkowe lub bardziej komfortowe usługi za dodatkową opłatą mają sens i swoje naturalne miejsce. Można też pozostawić pacjetowi wybór, czy za dodatkowy zakres woli płacić w formie dodatkowego abonamentu czy też każdorazowo za usługę. Jedynym ograniczeniem jest takie skonstruowanie modelu, aby uniemożliwiał on dostawcom usług pobieranie wynagrodzenia za tę samą czynność z kilku źródeł.

c. ryzyko nagłych, kosztownych zachorowań i wypadków. Prawie nikogo nie stać na pokrycie z własnej kieszeni kosztów interwencji medycznej w takich wypadkach, a gdy do nich dojdzie - nie można tracić czasu na ustalanie, kto zapłaci za pilne działania. Tu musi działać automat, finansowany ze składek dużych grup ubezpieczonych (wraz z silnymi zachętami, aby swoją część kosztów ponosili sprawcy oraz osoby świadomie wybierające ryzykowne zachowania).

d. długotrwałe koszty leczenia chorób przewlekłych, rehabilitacji i wsparcia dla niepełnosprawnych - modelowo są to wydatki należące raczej do zakresu finansowanej z podatków solidarności społecznej niż ubezpieczenia zddrowotnego, gdyż nie ma tu na ogół mowy o nieprzewidywalnym ryzyku zachorowania, a raczej o zapewnieniu życia i godziwych warunków bliźnim. Jedyny powód, dla którego wydatki te są łączone z ubezpieczeniem zdrowotnym, to podobieństwo procedur oraz brak jednoznacznej granicy między chorobą lub niepełnosprawnością chroniczną a przeciągającą się rehabilitacją po nagłym zachorowaniu.


wg W. Majewski- sieć Facebook

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute