Ministerstwo o założeniach polskiej polityki transportowej


- jak ministerstwo widzi w skrócie założenia swojej polityki transportowej? Czy i jak planuje wzmocnić rolę transportu zbiorowego? Czy motoryzacja indywidualna pozostanie podstawowym i głównym srodkiem transportowym w kraju? Jak MIB zamierza przeciwdziałać upadkowi komunikacji zbiorowej? Wykresy pracy przewozowej jak i liczb  pasażerów dowodzą kilkukrotnego spadku przewozów tr. zbiorowym na porzestrzeni ostatnich 25 lat.

Odpowiedzi:

 

Działania podejmowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, w tym działania na poziomie strategicznym, są ukierunkowane na wzmocnienie roli transportu zbiorowego oraz stworzenia spójnego i sprawnie funkcjonującego systemu transportowego, zintegrowanego z systemem europejskim i globalnym.

Aktualnie obowiązującym dokumentem strategicznym, określającym cele i działania, których realizacja pozwoli stworzyć w Polsce nowoczesny system transportowy, jest Strategia Rozwoju Transportu (z perspektywą do 2030 roku) (SRT).

SRT jest kluczowym dokumentem związanym z perspektywą finansową 2014-2020. Zawarte w niej założenia są wiążące z punktu widzenia planów objęcia systemem finansowania unijnego inwestycji transportowych planowanych do 2020 roku. Jej wdrożenie pozwoli nie tylko usunąć aktualnie istniejące bariery, ale także stworzyć nową jakość zarówno w infrastrukturze transportowej oraz zarządzaniu, jak i w systemach przewozowych.

Osiągnięcie celu głównego wiąże się z realizacją pięciu celów szczegółowych właściwych dla każdej z gałęzi transportu, dotyczących:

·         stworzenia nowoczesnej, spójnej sieci infrastruktury transportowej,

·         poprawy sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym,

·         poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu oraz przewożonych towarów,

·         ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko,

·         zbudowania racjonalnego modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych.

Organizatorami kolejowych, dotowanych  przewozów pasażerskich o charakterze publicznym, w zależności od zasięgu przewozów są:

·         Minister Infrastruktury i Budownictwa (przewozy międzywojewódzkie i międzynarodowe o charakterze dalekobieżnym),

·         samorządy województw (przewozy wojewódzkie, międzywojewódzkie i transgraniczne o charakterze regionalnym).

Zasady funkcjonowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, których organizatorem jest Minister określa Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym, czyli tzw. Plan Transportowy. Są to przewozy wykonywane w ramach świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Plan określa również poziom ich finansowania ze środków publicznych, sposób świadczenia, prognozowane zapotrzebowanie oraz potencjalne kierunki rozwoju. W Planie zaprezentowano linie komunikacyjne, na których Minister zaplanował wykonywanie przewozów pozostających w ramach jego odpowiedzialności. Plan Transportowy jest podstawowym dokumentem kreującym zasadniczy zakres oferty świadczonej przez Ministra, jako organizatora publicznego transportu zbiorowego.

Obowiązujący Plan przewiduje, iż pierwsza weryfikacja i aktualizacja dokumentu nastąpi w roku 2016. W związku z tym, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podjęło prace analityczne zmierzające do opracowania materiałów przygotowawczych, niezbędnych do przeprowadzenia w 2016 r. procesu legislacyjnego dotyczącego nowelizacji obecnego rozporządzenia.

Z projektem oraz szczegółowymi propozycjami rozwiązań w nim zawartymi będzie można zapoznać się po skierowaniu go do uzgodnień międzyresortowych, kiedy zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej.

Zasady funkcjonowania i wykonywania drogowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej oraz przewozów komercyjnych w Polsce określa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym.

Zgodnie z przepisami ustawy, organizowanie drogowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej na szczeblu lokalnym należy wyłącznie do kompetencji organów samorządowych. Decyzje o kształcie połączeń drogowych na swoim obszarze jednostki samorządu terytorialnego podejmują samodzielnie, z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców oraz poziomu dostępnych środków finansowych. To organizatorzy najlepiej definiują i znają potrzeby swoich mieszkańców w zakresie publicznego transportu zbiorowego m.in. poprzez opracowanie planów transportowych.

Na rynku przewozów osób mogą działać również przewoźnicy komercyjni. Biorąc po uwagę, że rynek komercyjnych przewozów autobusowych działa w warunkach wolnej konkurencji, podejmowanie decyzji o uruchamianiu połączeń  komunikacyjnych  w przewozach drogowych osób  leży  w gestii prywatnych  przedsiębiorców.

Resort nie ma wpływu na kształtowanie sieci połączeń organizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i przewoźników komercyjnych działających na zasadach wolnego rynku. 

 

 


 

Elżbieta Kisil

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Tel. 22 630 11 22


 

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute