Krajowy Program Kolejowy opracowany przez rząd jest błędny? Autor wytyka liczbe braki.

Patryk Wild podjął polemikę z obecnie obowiązującym paradygmatem likwidacji linii kolejowych. Wytyka, że jest to pgoram błędny, zrobiony według błędnych założeń i złych konkluzji jego autorów. W artykule, którego jest współautorem na łamach portalu 'Rynek Infrastruktury", pisze on:

"Infrastruktura nie na potrzeby Polski

Zaprezentowany przez rząd Krajowy Program Kolejowy całkowicie ignoruje najważniejszy problem polskiej infrastruktury kolejowej, jakim jest nieodpowiedni kształt sieci infrastruktury (zbudowanej na potrzeby innych państw) w stosunku do potrzeb naszego kraju w jego obecnych granicach.

W takiej sytuacji fakt, że nasycenie infrastrukturą kolejową na jednostkę powierzchni jest wyższe niż w niektórych rozwiniętych państwach jest całkowicie bez znaczenia. Tymczasem te właśnie bezwartościowe dane statystyczne u naszych kolejowych decydentów ugruntowały paradygmat myślenia o kolei polegający na tym, że „zamiast budować musimy likwidować linie kolejowe i co najwyżej remontować te, które już są". Paradygmat, w którym polska kolej tkwi od kilkudziesięciu lat i którego jedyną realną próbą przełamania była megalomańska pojedyncza inwestycja, czyli słynny Ygrek.

Tymczasem zmiana kształtu sieci kolejowej i dostosowanie jej do krajowych potrzeb transportowych nie może się po prostu dokonać bez budowy nowych linii. Na szczęście relatywnie duża gęstość infrastruktury w Polsce powoduje, że rozwiązanie problemu kształtu sieci kolejowej jest możliwe poprzez budowę relatywnie krótkich odcinków nowych torów (o łącznej długości kilkuset kilometrów). Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest możliwe radykalne poprawienie atrakcyjności systemu transportu kolejowego wyłącznie przez modernizacje obecnej infrastruktury, czyli czegoś, co ma po prostu nieodpowiedni kształt do pełnionej funkcji. Obecne propozycje rządowe w zakresie programu kolejowego w zasadzie sprowadzają się do modernizacji i remontów. Za 67 miliardów chcemy konserwować to, co jest i co zostało zbudowane na zupełnie inne potrzeby i zadania.
W kontraście do programu kolejowego Program Budowy Dróg Krajowych o wartości 107 miliardów złotych zakłada budowę 3900 km nowych dróg (większość w standardzie S lub A) oraz 57 obwodnic (Sic!)." (...)

wg Rynek Infrastruktury
--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute