Tim Wu o gospodarce w sieci Internet i jej monopolizacji

Od jakiegoś bardzo długiego czasu prowadzę różne media w sieci Internet. Droga do nich wiedzie zwykle przez rozmaite "ogrodzone ogródki". Jest to na przykład Google i Facebook. Dwa zagraniczne koncerny praktycznie zmonopolizowały przestrzeń sieci Internet. Wielu serwisów wyszukiwarka Google nie znajduje nawet gdy wpiszemy ich nazwy.  Trudno dociec przyczyn- część serwisów jest prowadzona wg innych zasad, ich właściciele nie uznają za stosowne np. pozycjonowania ich pod sieć Google.

Mało kto w ogóle rozpoznaje, jak wielki powstał problem. W coraz większym stopniu opieramy się w naszych codziennych działaniach na usługodawcach mających monopole lub sytuacje bliskie monopolu. "Wiodąca" sieć społecznościowa, amerykańska, była reklamowana w ukryty sposób w wielu mediach, nie wiadomo czy aby było to wynikami zabiegów "ambasadorów" tej marki w Polsce, czy też sami dziennikarze byli nią zafascynowani.

Gdy macie Państwo jakiś produkt- na przykład polską sieć społecznościową- i oto z różnych programów, leci "niby niekomercyjna" reklama, jakby zupełnie przypadkowa, reklama konkurencyjnego produktu, to możecie się Państwo nieco dziwnie poczuć. To tak jakby ktoś od Państwa pobierał opłatę za reklamowanie waszego produktu, ale inny reklamował nieodpłatnie.

Wiele osób sobie nie zdaje sprawy z jakich konfliktów interesów składają się dzisiejsze media. Główna wyszukiwarka - czy aby na pewno wyszukuje oferty coraz większej liczby firm proponujących usługi takie same jak ów koncern?

Pamiętam, że gdy w roku 1994 po raz pierwszy stworzyłem internetowego protoplastę swojego dzisiejszego tytułu, internet był ziemią dziewiczą. Dziś jest napchany wszelkimi treściami, a sukces komercyjny w sieci jest zależny raczej od "ogrodzonych ogródków" dostarczających klientów- sieci Facebook czy Google. Konkurencja na polu "ogrodzonych ogródków" jest niewielka, a zyski są spore.

Niektórzy zauważają, że przypomina to nieco zawłaszczenie nowej technologii komunikacji- sieci Internet- przez "organizacje kontrolujące", zgodnie z cyklem" podporządkowywania sobie nowych technologii przez czynniki decydujące opisywanie w genialnej historii świata mediów- książce "The Masterswitch" autorstwa Tima Wu, przez szereg tytułów (The New Yorker, Fortune, Amazon.com, The Washington Post, Publishers Weekly)

Wg Tima Wu, początkowo otwarte systemy informacyjne stopniowo ulegają konsolidacji i zamknięciu z biegiem czasu, otwierając się tylko przy "innowacji niszczącej dotychczasowe rynki". Książka opisuje rozwój imprerium monopolu telefonicznego AT&T, stworzenie przemysłu rozrywkowego w Hollywood, telewizje kablowe i naziemne, opisuje także ewolucję początkowo otwartej firmy Apple Inc., która technicze wyewoulowała w kierunku dość "mocno ogrodzonego ogródka" pod kierownictwem Steve Jobsa.

Co mógłbym powiedzieć o obecnym kształcie "polskiej sieci Internet"? Internetowej "niepodległości" jest bardzo niewiele, dziś ze świecą w ręku należy szukać czysto rodzimych polskich mediów w tej sieci, mających nieco większą rozpoznawalność. W pierwszej 25-ce najczęściej odwiedzanych witryn internetowych polskiego kapitału jest już niewiele...

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute