PKP zarobiły na likwidacji 10 tysięcy kilometrów linii kolejowych ok. 1 miliard złotych, podatnicy stracili 70-100 miliardów licząc wg kosztów odbudowy


__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.


PKP S.A. zarobiły na likwidacji 10 tysięcy kilometrów linii kolejowych ok. 1 miliard złotych, podatnicy stracili 70-100 miliardów licząc wg kosztów odbudowy

W Polsce z ponad 26 tys. km sieci kolejowej czynne dla ruchu pasażerskiego pozostało jedynie 16,2 tys. km torowisk, aż 10 tysięcy kilometrów torów kolejowych zlikwidowano lub zniszczono. Trwale zlikwidowano ruch pasażerski na około połowie polskiej sieci kolejowej. Proces likwidacji infrastruktury kolejowej kosztował podatników ok. 70-100 miliardów PLN licząc wg kosztów odbudowy.

A ile zarobiły na tym procesie Polskie Koleje Państwowe S.A.? Licząc wg najnowszych danych z przetargu na likwidację linii kolejowej numer 209, likwidacja 10 tysięcy km sieci kolejowej w Polsce przyniosła spółce Polskie Koleje Państwowe aż 1 miliard 60 milionów PLN wg cen z lutego roku 2017.

106 tysięcy PLN PKP S.A. zarabia na jednym kilometrze likwidowanej linii kolejowej. Żródło obliczeń:

"Pod koniec stycznia PKP SA ogłosiła przetarg na sprzedaż złomu pochodzącego z likwidacji nieczynnych torów linii kolejowej nr 209 na 50-kilometrowym odcinku Brodnica – Kowalewo Pomorskie (...) Rozbiórką linii 209 na odcinku Kowalewo – Brodnica zajmie się firma RWS Cetus. Wczoraj (14 lutego) komisja przetargowa PKP SA uznała jej ofertę za najkorzystniejszą z czterech złożonych. Za złom zapłaci PKP prawie 5,3 mln złotych netto"- podaje czasopismo Rynek Kolejowy.

Polska sieć kolejowa z ruchem pasażerskim liczyła ongiś 26 tysięcy kilometrów. Obecnie, długość linii, po których prowadzony był ruch pasażerki w pierwszym półroczu 2016 roku wynosiła 16,2 tys. km. Co się stało z 10 tysiącami km linii kolejowych? Monopolista rozebrał je albo zniszczył, inkasując pieniądze za złom z rozbiórki.

Jaki to ma efekt ekonomiczny? Kolej traci pozycję lidera w transporcie zbiorowym. Marginalizuje się do roli kuriozalnej alternatywy dla lokalnego transportu autobusowego, jak w woj. lubuskim, gdzie niemal wszystkie trasy kolejowe są zdublowane przez znacznie częściej (miejscami co 30 minut) kursującą komunikację autobusową. Kolej przestaje odgrywać rolę w transporcie lokalnym i regionalnym, i pełni tylko funkcję dowozową w relacjach międzyregionalnych i dalekobieżnych. Ten scenariusz "zwoju" kolei wystąpił w woj. lubuskim. Kolej wokół Zielonej Góry nie odgrywa żadnej znaczącej roli- wszystkie jej korytarze są zdublowane przez zwykle nieco tańszy i bez wyjątku częściej kursujący transport autobusowy.

Tydzień temu PKP S.A. rozebrała peron kolejowy także przy mojej ulicy- Dolina Zielona w Zielonej Górze, tuż przy moim biurze. Wcześniej rozebrano całą sieć kolei miejskiej w tej 180-tysięcznej aglomeracji- na przykład linię do Jędrzychowa, czy największego centrum handlowego Focus Park w Zielonej Górze. Pociągi miejskie kursowały w Zielonej Górze do 1946 roku, ale torowiska miejskie pozostały we fragmentach aż do dzisiaj.


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute