Ministerstwo Finansów opisuje swoje przygotowania na krach finansowy


Pytania redakcji
Sent: Tuesday, February 06, 2018 9:45 AM
To: dziennikarze
Subject: Pytanie przygotowania na krach finansowy

 

Pytanie do MF

 

Jak MF przygotowuje polski system bankowy do krachu finansowego którego prawdopodobieństwo wynosi rzekomo 0,4 jak słyszałem wczoraj wieczorem z wypowiedzi ustnej? Czy poczyniono jakieś przygotowania? Jeśli tak, to jakie? Czy przeprowadzono stress-testy systemu bankowego? Jeśli tak, co zrobiono z bankami które najgorzej wypadły? Czy planowane jest zezwolenie na upadki banków, czy też planuje się bail-outy z pieniędzy podatników? Co rząd planuje zrobić z upadającymi firmami? Jaką ma strategię wyjścia z możliwego kryzysu? Post-keynesistowską (która się z tego co czytałem, ośmieszyła w wyniku spadającego keynesian multiplier) czy neo-klasyczną, albo jeszcze inną? Jednocześnie proszę o odpowiedź w ciągu kilku dni. 

 

(..)


Krach na giełdzie,  FTSE i wskaźniki europejskie w oczekiwaniu na wielkie spadki

Rynki azjatyckie pogrążyły się w nocy podążając za tropem Dow Jones, który zarejestrował największą utratę liczbę punktów w historii. W poniedziałek indeks Dow Jones stracił jednorazowo największą liczbę punktów w historii. Takich spadków nie widziano od 2011 roku. Giełdy australijskie i azjatyckie ślizgają się po tym, jak Dow doznał największego jednodniowego upadku od 2011 roku. Odnotowano blisko 5-procentowy spadek indeksu Nikkei 225 w Japonii i spadek o 3,3% w australijskim ASX200.


(...)

Odpowiedź 

 

--

Od: dziennikarze  mf.gov.pl
Data: 8 lutego 2018 11:55
Temat: ODP_Przygotowania na krach finansowy



Panie Redaktorze,

 

utrzymanie stabilności sektora bankowego, którego aktywa stanowią dwie trzecie całości systemu finansowego ma szczególne znaczenie zarówno dla MF, jak i dla całej sieci instytucji bezpieczeństwa finansowego. Występowanie zjawisk kryzysowych na międzynarodowych rynkach finansowych nie musi jednak zapowiadać problemów dla banków działających w Polsce.

 

W drugiej połowie 2008 r. rynek finansowy na świecie został dotknięty głębokim kryzysem, co w pewnym stopniu było odczuwalne również w Polsce, należy jednak podkreślić, że ani w 2008 r., ani też w okresie kolejnych kilku lat po tym kryzysie, nie doszło w Polsce do upadłości żadnego banku. Transmisja negatywnych zjawisk występujących w otoczeniu polskiego rynku finansowego nie nastąpiła wówczas w skali mogącej realnie zagrozić jego bezpieczeństwu.

 

Niemniej jednak doświadczenia związane z globalnym kryzysem doprowadziły do podjęcia na poziomie UE prac nad zmianą dyrektywy w sprawie systemów gwarancji depozytów (dyrektywa DGS) oraz nad zaprojektowaniem rozwiązań umożliwiających podejmowanie skutecznych działań względem instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych mających problemy finansowe lub będących na progu upadłości (dyrektywa BRR).

 

Rozwiązania zawarte w dyrektywach DGS i BRR zostały wdrożone do polskiego prawa przepisami ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, w związku z czym w przypadku ewentualnych problemów związanych z funkcjonowaniem którejkolwiek instytucji finansowej, sieć bezpieczeństwa finansowego dysponuje mechanizmami umożliwiającymi zapobieganie niewypłacalności instytucji finansowych lub – gdy już dojdzie do stanu niewypłacalności – ograniczenie negatywnych jej skutków poprzez utrzymanie ważnych funkcji systemowych danej instytucji, zapewnienie ochrony deponentom oraz ograniczenie w maksymalnym stopniu ryzyka wykorzystania środków publicznych do finansowania działań ratunkowych względem problematycznych instytucji finansowych.

 

Mając na uwadze otoczenie regulacyjne należy także podkreślić, iż od 1 listopada 2015 r. tj. od dnia wejścia w życie ustawy z  5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finansowym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym, funkcjonuje w Polsce Komitet Stabilności Finansowej (dalej KSF), który jest organem nadzoru makroostrożnościowego.  W ramach KSF są cztery główne instytucje sieci bezpieczeństwa finansowego tj. Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, MF oraz Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Do podstawowych zadań KSF należy między innymi identyfikowanie, ocena i monitorowanie ryzyka systemowego powstającego w systemie finansowym lub jego otoczeniu, a także inicjowanie działań mających na celu ograniczenie zidentyfikowanych zagrożeń dla stabilności finansowej. W KSF wyróżnia się dwa modele działania:

·         w zakresie nadzoru makroostrożnościowego Komitetowi przewodniczy Prezes Narodowego Banku Polskiego, a obsługę zapewnia NBP. Posiedzenia Komitetu odbywają się co najmniej raz na kwartał zaś jego działalność jest nakierowana na przeciwdziałanie powstawaniu i ograniczanie ryzyka systemowego, którego urzeczywistnienie może spowodować destabilizację systemu finansowego oraz przeniesienie się negatywnych skutków tego zdarzenia na sferę realną,

·         w zakresie zarządzania kryzysowego Komitetowi przewodniczy Minister Finansów, a obsługę Komitetu zapewnia Ministerstwo Finansów. Komitet działający pod przewodnictwem Ministra ma za zadanie m.in. koordynowanie działań członków Komitetu w przypadku bezpośredniego zagrożenia dla stabilności systemu finansowego lub zidentyfikowania instytucji finansowej, której obecna lub prognozowana sytuacja finansowa może stanowić zagrożenie dla dalszego funkcjonowania tej instytucji.

 

Ponadto, w zakresie funkcjonowania instytucji kredytowych kluczowa była implementacja do polskiego porządku prawnego pakietu CRDIV/CRR, który stanowił największą reformę regulacji dotyczących sektora bankowego w ostatnich latach zarówno w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej. Wdrożenie przepisów dyrektywy, oprócz przyjęcia ustawy o nadzorze makroostrożnościowym, wymagało zmian wielu ustaw sektorowych, tj. ustawy Prawo bankowe, ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym czy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jedną z konsekwencji zmian w ustawie Prawo bankowe było wprowadzenie  do tej ustawy art. 133b, zgodnie z którym, Komisja Nadzoru Finansowego co najmniej raz w roku przeprowadza w nadzorowanych bankach testy warunków skrajnych na potrzeby przeglądu
i oceny nadzorczej.

 

Niezależnie od obserwowanych tendencji należy wskazać, że przeprowadzone jeszcze w 2016 r. na poziomie UE przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) testy warunków skrajnych (stress tests) obejmujące zarówno scenariusz bazowy, jak i scenariusz przewidujący możliwość wystąpienia negatywnych zjawisk generalnie wykazały odporność banków na ewentualne zjawiska kryzysowe. Jednocześnie nielicznym bankom, w których zdiagnozowano pewne problemy, zalecono podjęcie odpowiednich działań umożliwiających ich wyeliminowanie. Informacja o odporności banków w UE była tym bardziej istotna, że stabilność grup bankowych ma znaczenie dla kondycji podmiotów tych grup, a w Polsce udział podmiotów zależnych grup bankowych z siedzibą podmiotu dominującego w krajach strefy euro jest znaczący.

 

Jednocześnie z informacji zawartych w opracowaniu Komisji Nadzoru Finansowego z grudnia 2017 r. dotyczącym sytuacji w sektorze bankowym wynika m.in., że w polskich bankach następuje wzrost bazy kapitałowej i poprawa miar adekwatności kapitałowej (KNF wciąż rekomenduje utrzymywanie silnej bazy kapitałowej), sytuacja płynnościowa jest dobra, a jakość kredytów pozostaje stabilna. W 2017 r. otoczenie makroekonomiczne sprzyjało rozwojowi sektora bankowego, choć KNF zwrócił uwagę na potencjalne ryzyka w otoczeniu zewnętrznym polskiej gospodarki.

 

Ponadto, pragniemy również wskazać, iż w publikacjach udostępnianych przez NBP m.in. w Raporcie o stabilności systemu finansowego przedstawione wyniki analiz stabilności systemu finansowego, w tym oceny jego odporności na ewentualne zaburzenia pozostają stabilne, a natężenie zagrożeń dla jego stabilności nie zmieniło się od opublikowanego raportu z grudnia 2016 r.

 

Z poważaniem,

 

Biuro Komunikacji i Promocji

 

 

ul. Świętokrzyska 12

00-916 Warszawa

 


 

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

 

 

 

 

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 


Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

 

 

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.
















--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute