Informacja prasowa- sondaż: Życie kulturalne i sposoby spędzania czasu wolnego Polaków

-
Od: Alicja Defratyka
Data: piątek, 2 marca 2018
Temat: Sondaż: Życie kulturalne i sposoby spędzania czasu wolnego Polaków




zachęcam do zapoznania się z wynikami badania opinii społecznej przeprowadzonego dla serwisu ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna na temat uczestnictwa Polaków w kulturze i form spędzania czasu wolnego.

(..)
Alicja Defratyka
Autorka projektu ciekaweliczby.pl


Informacja prasowa

Warszawa, 2 marca 2018 r.

Życie kulturalne i sposoby spędzania czasu wolnego Polaków

Polacy najchętniej swój czas wolny spędzają przeglądając internet (75%) oraz oglądając telewizję (66%). Kobiety częściej niż mężczyźni uczestniczą w kulturze. Sympatycy Platformy Obywatelskiej prowadzą bardziej aktywne życie kulturalne niż zwolennicy obozu rządzącego – wynika z badania przeprowadzonego dla serwisu ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna.

Wyniki badania pokazują, że do najczęstszych aktywności kulturalnych, jakie minimum jeden raz w ciągu ostatniego roku podejmowali Polacy, należy czytanie książek (48%), udział w wydarzeniach plenerowych (37%) i seanse kinowe (37%). Na kolejnych miejscach znalazły się koncerty (24%), wydarzenia sportowe (14%), teatry (12%), galerie i występy kabaretowe (po 9%) oraz opera (4%). Co piąty Polak (21%) nie podjął żadnej z wymienionych aktywności kulturalnych.

Preferencje kulturalne różnią się w zależności od płci, ale również od poglądów politycznych.
Znacznie więcej kobiet niż mężczyzn czyta książki (66% do 27%), uczestniczy w plenerowych wydarzeniach kulturalnych (48% do 25%) oraz chodzi do teatru (17% do 6%). 30% mężczyzn nie podjęło żadnej z wymienionej aktywności w ciągu ostatniego roku, podczas gdy takich kobiet było 13%.

Po książki sięga również więcej sympatyków Platformy Obywatelskiej niż Prawa i Sprawiedliwości (47% do 33%). Zwolennicy głównej partii opozycyjnej chętniej biorą udział w plenerowych wydarzeniach kulturalnych (49% do 34%), natomiast zwolennicy obozu rządzącego częściej wybierają kino (48% do 40%), wydarzenia sportowe (31% do 6%), ale także wystawy w galerii (11% do 3%). Podobny procent sympatyków obu ugrupowań był na występie kabaretowym (12% i 11%) oraz w operze (5%).

Wyniki badania wskazują również, że sympatycy PO częściej wielokrotnie w ciągu roku uczestniczą w kulturze niż zwolennicy PiS. Z osób, które deklarują, że w ciągu ostatniego roku były w teatrze: 70% sympatyków PiS było 1 raz, z kolei 79% sympatyków PO było między 2 a 5 razy. Z osób, które były w operze: 95% sympatyków PiS było 1 raz, a 83% sympatyków PO między 2 a 5 razy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku kabaretów: 76% sympatyków PiS było 1 raz, a 50% sympatyków PO było od 2 do 5 razy, a 36% nawet powyżej 5 razy.

„Uczestnictwo w kulturze, a w szczególności częstotliwość tego udziału, różnicuje elektoraty dwóch głównych ugrupowań. Należy jednak pamiętać, że oprócz nich są jeszcze sympatycy innych partii, osoby niezdecydowane oraz te, które na chwilę obecną nie planują głosować w wyborach. Kultura, choć może mieć wpływ na pogłębianie różnic w społeczeństwie, to umiejętnie wykorzystana i przekazana może też stać się płaszczyzną budującą porozumienie między Polakami" - mówi Alicja Defratyka, autorka projektu ciekaweliczby.pl

Polacy najczęściej swój czas wolny spędzają przeglądając internet (75%) oraz oglądając telewizję (66%). Udział w wydarzeniach kulturalnych jako formę spędzania czasu wolnego deklaruje jedynie 9% badanych.

Różnice między elektoratami da się również zauważyć w ulubionych formach spędzania wolnego czasu. Co prawda, wśród zwolenników obu ugrupowań politycznych na pierwszym miejscu jest przeglądanie internetu, ale już wśród sympatyków PO więcej jest tych, którzy oglądają telewizję (85% do 77%), częściej spotykają się ze znajomymi (59% do 38%) i częściej czytają książki i gazety. Wśród zwolenników PiS bardziej popularną formą spędzania czasu jest uprawianie sportu (35% do 12%) oraz granie w gry komputerowe (35% do 21%). Podobieństwo występuje natomiast w takim samym odsetku zwolenników PiS, co PO, którzy swój czas wolny spędzają biorąc udział w różnych wydarzeniach kulturalnych (po 10%).

-----------------------------------------------------------------------------------
Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone dla ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna w dniach
23-26 lutego 2018 roku. Próba ogólnopolska osób od 18 lat wzwyż (N=1069). Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI

Ciekaweliczby.pl to autorski projekt edukacyjny przybliżający opinii publicznej warte poznania fakty oparte o konkretne dane liczbowe. Ideą jest prezentowanie danych tak, by każdy mógł łatwo wyciągnąć z nich obiektywne wnioski i krytycznie spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość. To cenna umiejętność w dobie post-prawdy, gdy granice między faktem i opinią, prawdą i fałszem, informacją i dezinformacją coraz bardziej się zacierają. Więcej na www.ciekaweliczby.pl oraz na Facebooku.

Ariadna to ogólnopolski panel badawczy audytowany przez Organizację Firm Badania Opinii Rynku (OFBOR). Więcej na www.panelariadna.pl



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.


TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute