Pytanie prejudycjarne do Sędziów SN o możliwość odtworzenia unikalnej struktury prawnej do zarządu pozostałości "Fief de Sagan"


Pytanie ekonomisty
O uregulowanie i przywrócenie specjalnego statusu dla obszaru administracyjnego Gminy Przewóz (na granicy z RFN), Wymiarki, Żagań etc. jako fragmentu lenna ks. żagańskiego -"Duché de Sagan" celem rozwoju turystyki i gospodarki


Szanowni Państwo,
Redakcja jaką prowadzę, występuje do Sądu SN z pytaniem w sprawie reaktywacji specjalnego statusu tutejszego terenu lennego o pow. 1200 km kw. Nastąpiłoby ożywienie zapomnianej gospodarki i turystyki na granicy niemieckiej poprzez stworzenie specjalnego obszaru administracyjnego.

Proponuję ustalenie czy można przywrócić jako polski honorowy tytuł- status tutejszego księcia (Duc de Sagan), obecnie jego wykorzystanie jest niejasne. Być może rodzina książęca mogłaby - jak przed 1945 i stanem prawnym z 1951 r. - nadal dzierżyć ten tytuł.

Dołączam wyrok sądowy którego treści nie do końca rozumiem, rozstrzyga on w 1976 o dziedziczeniu praw do księstwa (opisanego w dokumentach tłumaczonych automatycznie jako "Fief de Sagan" terenu ok. 1200 kilometrów kwadratowych). Jest to nieuregulowany własnościowo teren nie zlikwidowanego prawnie księstwa lennego (książętami w chwili ustaleń Jałty byli obywatele francuscy o statusie lenników i podmiotów neutralnych prawa międzynarodowego). Księstwo można przywrócić jako udziele lenno o jakiejś formie autonomii- w celu ożywienia tutejszej turystyki. Jest to skomplikowane, bo książe umarł w 1952 r. bezpotomnie. Taka struktura istniała w przeszłości jako osobne księstwo, z tym że książę umarł w 1952 roku. O wypłacie odszkodowania rodzinie książęcej zdecydowano 24 maja 1951 r. 

Wnoszę do SN o zbadanie decyzji o likwidacji księstwa za odszkodowaniem- celem rozwoju turystyki. Dzisiaj mogłoby owe księstwo istnieć odnowione, mieć osobną formę, rodzaj autonomii w celu- już tylko rozwoju turystyki, identycznie niczym autonomiczny region turystyczny Dolina Aosty we Włoszech. 

Widząc, że nie jest możliwym utrzymanie komfortu życia mieszkańców dawnego księstwa co najmniej na poziomie minionej świetności przy obecnej strukturze administracyjnej, wnoszę do władz o rozważenie przywrócenia unikalnego statusu prawnego Duché de Sagan (identycznego jak włoska "Dolina Aosty) dla - bardzo kosztownych w naprawie i utrzymaniu, a co dopiero w odbudowie: pozostałości majątku dawnego księstwa. 

Przypomnę że do 1935 lub 1945 roku prawnie istniało lenno i teren 1200 km wokół bazy wojsk NATO miał specjalny status prawny. Terenu tego- jako należącego do książąt, obywateli francuskich, nie objęły postanowienia z Jałty, przez co prawnie teren Księstwa Żagańskiego powinien nadal zachować: odrębność prawną i administracyjną. Księstwo zachowało znaczną odrębność aż do czasów hitlerowców.W 1900 r. liczyło ok. 65 tys. mieszk. i 1211 km kw. terenu.

Spoglądając na gospodarkę regionu południa obecnego woj. lubuskiego, nie można przeoczyć faktu iż rozwój tego subregionu głównie zależał od specjalnej formy odrębności prawnej niewielkiego fragmentu tego obszaru. Początki odrębności terenu plemiennego Bobrzan giną w mrokach dziejów (opisywana jest Żaganna -Saganna, Saganda) jako pierwsza władczyni. Lokalni książęta dokonywali różnorakich inwestycji z których nadal korzystają mieszkańcy.

Po II wojnie światowej ponad głowami mieszkańców dokonywano jakieś ustalenia odnośnie statusu prawnego mieszkańców 1200 km kw. terenu Księstwa. Czy po II wojnie światowej, w roku 2021, istnieje prawna możliwość:
- odtworzenia księstwa jako atrakcji turystycznej, osobnej jurysdykcji w pełni zależnej od Rzeczp. Polskiej?
- ustalenia Księcia po śmierci ostatniego księcia żagańskiego w 1952 r., wyrok sądu apelacyjnego odnośnie dziedziczenia praw księstwa z 1976 r. dołączono.
- przywrócenia specjalnego wydzielonego administracyjnie okręgu księstwa, nowa delimitacja terenu księstwa i oznaczenie go jako osobowości prawnej?
-przywrócenie odrębnego zarządu administracji tego terenu?

Teren jest usiany wszelaką kosztowną infrastrukturą i zabytkami. Na tym terenie żyją rodziny żołnierzy wojsk NATO wysłanych do Polski na misję, a nowa struktura mogłaby być odpowiednia dla bardziej wielokulturowego charakteru otoczenia bazy wojskowej. 

Umożliwi to też odbudowę dawnej świetności, gdy władza będzie skupiona na miejscu. Nie trzeba specjalnie wielkiej spostrzegawczości, by na miejscu dostrzec naocznie smutną różnicę "kiedyś - dziś". Obecnie ich władztwo jest rozkradane: dla przykładu, złocony kielich z sercem księżnej Doroty zniknął najpierw w latach 70-tych, po czym podrzucono go do kościoła. Później- kielich znów zniknął mimo że był trzymany w sejfie razem z sercem jej siostry, które pozostało. Gdy z parku pałacowego w Zielonej Górze- Zatoniu zniknął kompleks oryginalnych prawdziwych antyków, rabata kwietnika znalazła się na parterze muzeum narodowego w W Warszawie jako sarkofag z II w.n.e., a mi się nie udało uzyskać od różnych organów nawet zdjęć oryginalnej grupy antycznych rzeźb ("Greczynki" jakie zniknęły, nijak nie pilnowane w otwartym parku) aby uzupełnić zgłoszenie kradzieży rzeźb parkowych jakie wniosłem na policji.  

Wielokrotnie słyszałem że dysponentem wyposażenia muzeum wnętrz pałacowych stała się okoliczna ludność. Opowiadano mi jak wchodząc przed wielu laty do mieszkań prywatnych, można było się zetknąć z wnętrzami apartamentów księżnej. Gdy zaczęto naprawiać park pałacu w Zatoniu w moim mieście, mój sąsiad odniósł- na zgłoszenie opublikowane w mediach- fragment cennej rzeźby parkowej Theodora Kalide, uznanego artysty, jaką przed laty znalazł zakopaną w zrujnowanej misie parkowej fontanny. Być może jest możliwe aby na powrót skompletować wyposażenie pałaców księstwa, prosząc lokalną ludność o pomoc. 

Przypomnę że jest możliwe:
- wyznaczenie terytorium księstwa nieobjętego postanowieniami z Jałty, obejmuje ono akurat teren ok. 1200 kilometrów kw. terenu wokół bazy wojsk NATO, 
- oznaczenie go jako osobną strukturę prawną
- wyznaczenie zarządu komisarycznego tego terenu, "Zarządu Księstwa Żagańskiego", opracowanie jakiejś formy prawnej łączącej tradycję z nowoczesnością.
- stworzenie specjalnego statusu ekonomicznego dla tej strefy celem uzyskania wielomiliardowych środków finansowych (wpływów podatkowych) na cele utrzymania rozległej infrastruktury pozostałej po poprzedniej formie prawnej.

Wpływy podatkowe przeznaczonoby na:
- Naprawę, remont, modernizację pochodzącego z czasów księżnej Teatru Miejskiego, Teatru Książęcego ze sceną operową. Przywrócenie repertuaru spektakli i oper nie mniejszego niż za czasów gdy obiekt ten działał poprawnie.
- odtworzenie co najmniej wiernych kopii kolekcji dzieł Rembrandta, van Dycka, Goi, Velázqueza, Tycjana i Canaletta, ustalenie losów i statusu prawnego kolekcji arcydzieł z zamku. Pałacowe archiwum miało w kolekcji ręcznie pisane oryginały dzieł Goethego, Schillera, Talleyranda, listy Napoleona do Józefiny, 36 listów Stanisława Augusta Poniatowskiego. 
- Mieściła się tu do ok. lat 70-tych ubiegłego wieku opera kameralna. Proponuję przywrócenie i utrzymywanie Opery Kameralnej na Zamku w Żaganiu, wraz z orkiestrą Opery Książęcej
- Naprawa rozkradzionych odcinków sieci kolei dużej prędkości do Żagania. Przywrócenie prędkości rozkładowej 160 km/h na linii kolejowej typu KDP "Latający Ślązak", którą rozkradziono wraz z wiaduktami. Uzyskanie czasu przejazdu do Berlina na poziomie przedwojennych ok. 80 minut (składy "Latającego Ślązaka" ). Przywrócenie usług połączeń kolei szybkiej typu KDP na trasach przez Żagań: do Berlina i Wrocławia. Prędkość handlowa, a więc ta „średnia na trasie" wynosiła nawet 140 km/h. 
- przywrócenie kursowania składów kolei pasażerskiej na liniach kolei wychodzących z Żagania - ongiś aż w 7 kierunkach, a wliczając w to odnogę na lotnisko Tomaszów- w 8 kierunkach torowisk wychodzących promieniście z Żagania.
- kursowałyby połączenia; Żagań- Szprotawa- Niegosławice, Żagań - Bieniów- Jasień- Lubsko, Żagań- Jankowa Żagańska- Mirostowice- Wymiarki - Przewóz (tylko kilka razy dziennie, w Wymiarkach, Przewozie i Mirostowicach dobudowanoby peron w nowych lokalizacjach), kontynuowanoby odbudowę linii kolejowej do Świętoszowa i Bolesławca. Odbudowanoby odcinek kolei Żagań- Stypułów- Kożuchów. Zbudowanoby kolejową obwodnicę Bieniowa dla szybkich połączeń koleją do Zielonej Góry po torowisku "Latającego Ślązaka", które dostosowanoby do 200 km/h na odcinku do Bieniowa. Największe miasta były połączone superszybkimi kolejami. Skład "Latającego Ślązaka" łączył Bytom, Opole, Wrocław, Legnicę, Żagań i Berlin przez węzeł kolejowy żagański (ale superekspres zatrzymywał się tylko okazyjnie w Żaganiu). 
- Odbudowę Muzeum Wnętrz Zamkowych na Zamku w Żaganiu
- Odbudowę strzelającej na 30 metrów fontanny przed Pałacem
- Odbudowę i naprawę dwóch tutejszych lotnisk z betonowymi pasami pełnowymiarowymi, umożliwiającymi obsługę airbusów i boeingów. Po ok. 250 mln PLN przeznaczonoby na naprawę lotnisk w Tomaszowie i Wiechlicach. Odbudowanoby połączenie kolejowe Żagań- lotnisko Tomaszów 
- Uruchomienie i dofinansowanie przedłużenia pasażerskiego połączenia lotniczego z Warszawy do Babimostu- do lotniska w Żaganiu- do Tomaszowa, na tamtejsze lotnisko, co najmniej 3 razy w tygodniu. Budowa terminalu pasażerskiego na nieużywanym obecnie lotnisku betonowym powojskowym w Żaganiu. Przywrócenie możliwości startu i lądowań samolotów. 
- Rozwój turystyki poprzez marketing księstwa jako osobnej jursydykcji prawnej i administracyjnej 
- przywrócenie osobnego systemu edukacji księstwa tak jak go opracował miejscowy naukowiec A. v. Humboldt na zlecenie księżnej.
- Odtworzenie systemu tramwaju elektrycznego podmiejskiego (Mirostowice- Żary Kunice) poprzez wykorzystanie bocznicy kolejowej do składu wojskowego w gm. Przewóz i uruchomienie kursujących co 30- 50 minut składów "Książęcego Tramwaju Podmiejskiego" w relacji do Mirostowic przez Kunice z Żagania i Żar. Naprawa przejść podziemnych na dworcach, np. w Kunicach, przywrócenie kolei aglomeracyjnej w okolicy. Budowa nowej łącznicy kolei aby naśladować przebieg relacji dawnego tramwaju pasażerskiego po torach elektrycznej towarowej kolei wąskotorowej jaka kursowała. Opis: "Jednym z takich dworców jest dworzec w Kunicach, dość odrębnej dzielnicy Żar. Do dziś widać dawne przejście podziemne pod torami, po których dziś już niemal nic nie jeździ. A kiedyś była to duża stacja pomiędzy trzema wielkimi węzłami kolejowymi. Z Mirostowic docierały tutaj elektryczne tramwaje wąskotorowe, którymi przewożono pasażerów i towary na ok. 30- kilometrowej sieci tramwajów podmiejskich należących do tamtejszych kopalni węgla."
- przywrócenie Książęcej Galerii Sztuki, odkupienie lub wystawienie reprodukcji dzieł sztuki jakie się w niej znajdowały. 
- naprawa atrakcji parku takich jak cieplarnie, szklarnie oranżerie etc.
- przywrócenie praw specjalnych strefy wydzielonej. Możliwe jest przywrócenia prawa specjalnego strefy fideicommissum na obszarze wokół bazy wojskowej NATO w Żaganiu i podjęcie uregulowania w świetle prawa międzynarodowego- terenu lennego- fideicommissum - wokół bazy wojsk NATO w Żaganiu. oraz zdecydowanie w sprawie neutralności fideikomis.


Zauważony błąd prawny:
Przypomnę że rząd Polski zobowiązał się obligować prawo międzynarodowe także w sprawie Księstwa Żagań i spłacał zobowiązania za księstwo, za teren lenny wokół bazy wojsk NATO (wyrok sądowy z r. 1976 dołączono). Nie powinien administracyjnie scalić wydzielonego terenu lennego- skoro ma on ten status od zawsze -od czasów legendarnych -z resztą województwa lubuskiego. Teren wokół bazy wojsk NATO w Żaganiu posiada inny status terenu lennego- fideicommissum w świetle prawa międzynarodowego. Jako ekonomista wnoszę pytanie w sprawie przywrócenia prawa specjalnego strefy fideicommissum na obszarze wokół bazy wojskowej NATO w Żaganiu. Wnoszę i przypominam o sprawie uregulowania w świetle prawa międzynarodowego- terenu lennego- fideicommissum - wokół bazy wojsk NATO w Żaganiu oraz przypominam w sprawie możliwości ustanowienia neutralności fideikomis.

Zastraszenie w latach 30-tych
Czy książąt Żagania zastraszono, że się wyniesili? Jeden z nich stał się oficjalnym wrogiem Rzeszy, zabrano mu obywatelstwo i musiał uciekać (swoją drogą jest to mało opisany rozdział ciemnych ksiąg tutejszej historii). Pozostał po nich majątek, który w mojej ocenie jako ekonomisty, trudno inaczej utrzymać- niż jako osobne, wydzielone dominium, teren lenny o osobnej administracji jak to miało miejsce do 1945 r. Ostatni wyrok w sprawie "Fief de Sagan"- dominium lennego Żagań nosi datę z 1976 roku, zawiera wzmianki o licznych odwołaniach rodziny książęcej do różnych sądów w sprawie odszkodowań. W publikacjach na temat statusu tych ziem, panuje pogląd, iż teren na którym znajduje się baza wojsk Nato, ma nieuregulowany prawnie status osobnego podmiotu lennego prawa międzynarodowego. Można to wykorzystać dla odbudowy tego terenu w formie specjalnej strefy.

Prawa nabyte do odrębnego statusu wydzielonego
Niniejszym wnoszę pytanie o przywrócenie wydzielonego statusu administracyjnego terenu lennego- fideicommissum dla terenu wokół bazy wojsk Nato. Według prawa międzynarodowego jest to osobne fideikomis, osobne lenno, przez co mieszkańcy nabyli prawa do ich autonomicznego statusu. Wykorzystanoby ten fakt prawny. Powołanoby zarząd (początkowo zarząd komisaryczy?) lenna "Księstwo Żagańskie". Byłby to rodzaj jakby osobnego województwa, podmiot miałby osobowość prawną. Mieszkańcy nadal mogliby korzystać z praw i korzyści mieszkańców strefy specjalnej jak było to prawnie rozwiązane dla tego obszaru lennego przed rządami hitlerowców. 

UZASADNIENIE SPECJALNEGO STATUSU PRAWA MIĘDZYNARODOWEGO
Nawet jeśli dołączony dokument sądowy z roku 1974 i z 1976 sugeruje że rząd spłacił część czy całość roszczeń za nacjonalizację księstwa "Pań i Panów na Żaganiu", to w ocenie historyków i części mediów - prawa lokalnej ludności (prawo do autonomii) nabyte przez nią np. w czasie migracji - pozostają zachowane i niespłacone. Nie można zabierać im- mieszkańcom -praw do korzyści wynikających ze statusu odrębności specjalnego lenna. Aby zapobiec degradacji majątku księstwa, powinno się zachować specjalny odrębny status prawny tego fideicommis - wydzielonego i osobno powierzonego terenu lennego, mającego do czasów hitlerowców swoistą formę wyłączności prawnej i administracyjnej z reszty terytorium. Na podstawie praw nabytych rodziny książęcej ich terytorium miało i- pytanie czy jeszcze ma - zapewnioną odrębność i osobistą neutralność według prawa międzynarodowego. 

Książęta Talleyrand-Périgord zaliczali się do mediatyzowanej szlachty niemieckiej, z racji nominalnej kontroli nad księstwem Żagań na Śląsku (obecnie w Polsce). Na tej podstawie prawnej zamek Valençay został ocalony przed okupacją niemiecką podczas II wojny światowej. Ustanowiwszy swoją osobistą neutralność, książę de Sagan trzymał skarby z Luwru (jak Skrzydlate Zwycięstwo Samotraki i Wenus z Milo) bezpiecznie chronione w Valençay.

Majątek Księstwa Żagań, znajdujący się w Prusach, a następnie od 1945 roku w Polsce, stanowił lenno (lub fideicommis), którym posiadacz nie mógł rozporządzać, ale musiał pozostawić je wyznaczonemu na specjalnych zasadach spadkobiercy. Niemieckie hitlerowskie i nielegalne w świetle prawa międzynarodowego -prawo z 1938 r. zniosło trusty, tak że właściciele musieli stać się właścicielami z zastrzeżeniem odszkodowania spadkobierców.

Częściowo znany jest status prawny ludności terytorium jak i ich prawa nabyte. W 1951 r. Państwo polskie przyznało rekompensatę w wysokości 6 mln dolarów za nacjonalizację obszaru stanowiącego księstwo żagańskie Duché de Sagan. To odszkodowanie, które dało początek różnym procesom i orzeczeniom co do jego podziału między Jeana Morela, spadkobiercę Boson de Talleyrand-Périgord (1867-1952), księcia Sagan i Violette de Talleyrand-Périgord, siostrzenicę tego ostatniego, było przedmiotem „odwołanie do Cour de Cassation w 1976 r . dołączonego do niniejszego listu.

Mieszkańcy w ich części nadal roszczą o prawo do statusu odrębności dla osobnego lenna i statusu specjalnego gdyż taka forma administracji jako miasta i terenu wydzielonego dawała szereg impulsów rozwojowych. W obecnym czasie może to dać okolicy nowe impulsy rozwoju. Mam wrażenie że owi książęta byli niesamowicie zręczni w utrzymywaniu kosztownych rodzajów infrastruktury. O ile się nie mylę, nikt nigdy nie obalił ich panowania, ich lenno przetrwało Wiosnę Ludów z uwagi na to że księżna- jako postępowa- utrzymywała bardzo wysokie poparcie. Wnoszę pytanie o próbne odtworzenie charakteru osobnego lenna dla terenu ok 1200 km2 fideicommissum - wokół bazy wojsk NATO w Żaganiu jako wycofanie następstw nielegalnych działań prawnych działań rządu hitlerowskiego. 

Z wyrazami szacunku, 
Adam Fularz 
Gazeta Żarska
Redakcja" "Wieczorna.pl", Dolina Zielona 24a, 65-154 Zielona Góra

Załączniki: wykazy i nazwiska osób wzmiankowanych w tekście listu
1910-1937: Helie de Talleyrand-Périgord syn poprzedniego, 5 th książę Talleyrand, 4 th księcia Sagan, poślubił w 1908 roku do Anną Gould 2 .
1937-1952: Bozon de Talleyrand-Périgord (1867-1952) brat powyżej 6 th Duke z Talleyrandem, 5 -go Duke z Sagan, przy czym "Duke z Valençay" (grzecznościowo) 10 , 11 . Żonaty a) w 1901 roku z Helen Morton, b) w 1938 roku z Anną Rosą Diaz Rodriguez c) w 1950 roku z Antoinette Morel.
Pozbawiony potomstwa ze swoich trzech małżeństw, rozpoznał 10 maja 1947 r. I legitymizował późniejszym małżeństwem w 1950 r. Jeana Morela (1929-2014), syna swojej trzeciej żony, która nosiła nazwisko Talleyrand-Périgord. Na wniosek Hélie de Talleyrand-Périgord (1882-1968) uznanie i legitymacja zostały unieważnione wyrokiem Sądu Cywilnego Sekwany w dniu 26 marca 1953 r. I decyzją Sądu Apelacyjnego w Paryżu ze stycznia 1955 r. Niemniej jednak Jean Morel pozostał uniwersalnym spadkobiercą księcia Talleyrand i Sagan 2 .
1952-1968: Helie de Talleyrand-Périgord (1882-1968), 7 th i ostatni Duke z Talleyrandem, 7 th i ostatni Duke Dino (1952), przy czym ostatnia z Duke Sagan (1952), kuzyn powyżej. Bez potomstwa z małżeństwa w 1938 r. Z Lelą Emery był ostatnim mężczyzną w swoim domu.
Uwaga: w 1968 roku Violette de Talleyrand-Périgord, córka przedostatniego księcia Sagan, po śmierci poprzedniej, kuzynki jej ojca, przyjęła kurtuazyjny tytuł „księżnej Saganu" . W 1937 r. Wyszła za mąż za Jamesa de Pourtalès (rozwiedziony w 1969 r.), A w 1969 r. Z Gastonem Palewskim  , zmarła w 2003 r. Jako ostatnia z domu Talleyrand-Périgord. Jego syn, Hélie, Albert, Gérard de Pourtalès został upoważniony dekretem z dnia 13 października 2005 r. Do dodania do jego nazwiska patronimicznego imienia Talleyrand-Périgord, aby nazywać się de Pourtalès de Talleyrand-Périgord. 

Wyrok opisany we wniosku:
Sąd kasacyjny, Izba Cywilna 1, z 27 stycznia 1976 r., 74-11.155, opublikowane w biuletynie

--
Cour de Cassation, Chambre civile 1, du 27 janvier 1976, 74-11.155, Publié au bulletin

Cour de cassation - Chambre civile 1

N° de pourvoi : 74-11.155
Publié au bulletin
Solution : Cassation partielle REJET REJET Cassation
Audience publique du mardi 27 janvier 1976
Décision attaquée : Cour d'appel Paris (Chambre 1 ) 1974-01-23, du 23 janvier 1974
Président
P.Pdt. M. Monguilan
Rapporteur
M. Ponsard
Avocat général
M. Granjon
Avocat(s)
Demandeur M. Lyon-Caen
Texte intégral

RÉPUBLIQUE FRANCAISE
AU NOM DU PEUPLE FRANCAIS

SUR LE DEUXIEME MOYEN, PRIS EN SES TROIS BRANCHES : ATTENDU QUE, SELON L'ARRET ATTAQUE, LE DOMAINE DE SAGAN, SITUE D'ABORD EN PRUSSE, PUIS A PARTIR DE 1945 EN POLOGNE, CONSTITUAIT UN FIEF OU FIDEICOMMIS, DONT LE TITULAIRE NE POUVAIT DISPOSER, MAIS DEVAIT LE LAISSER A L'HERITIER DESIGNE SELON DES REGLES SPECIALES : HERITIER QUALIFIE, DU VIVANT DU TITULAIRE, D'HERITIER EXPECTANT ;
QU UNE LOI ALLEMANDE DU 8 JUILLET 1938 SUPPRIMA LES FIDEICOMMIS A COMPTER DU 1ER JANVIER 1939, DE SORTE QUE LES TITULAIRES DEVAIENT DEVENIR PROPRIETAIRES, SOUS RESERVE D UNE POSSIBILITE D'INDEMNISATION DES HERITIERS EXPECTANTS PAR DECISION DU "TRIBUNAL DES FIDEICOMMIS" ;
QUE, BOSON DE TALLEYRAND-PERIGORD ETANT TITULAIRE DU FIEF DE SAGAN, DAME G..., SA NIECE, ALORS EPOUSE DE D..., EN DEVINT HERITIERE EXPECTANTE EN 1937 ;
QUE, LE 16 OCTOBRE 1942, UN "ARRANGEMENT" FUT CONCLU EN ALLEMAGNE ENTRE UN MANDATAIRE DE BOSON DE TALLEYRAND-PERIGORD ET LE COLONEL VON A..., DECLARANT REPRESENTER DAME DE D... ET SIGNANT "SIMULTANEMENT AU NOM ET EN PROCURATION DU COMTE JAMES DE D..." ;
QUE, PAR CET ARRANGEMENT, DAME DE D... RENONCAIT A TOUS SES Y... SUR LE DOMAINE MOYENNANT UNE SOMME DE 50000 REICHSMARKS ;
QUE, LE 8 DECEMBBRE 1942, LE "TRIBUNAL DES FIDEICOMMIS" DE BRESLAU VALIDA CET ARRANGEMENT, APRES AVOIR CONSTATE QUE, SELON LA LOI DE 1938, IL REPONDAIT "AUX NECESSITES ECONOMIQUES DU FIEF ET AUX INTERETS DES PROTEGES " ;
QUE LA SOMME DE 50 000 REISCHSMARKS FUT VERSEE A UN COMPTE BLOQUE OUVERT AU NOM DE DAME DE D... DANS UNE BANQUE ALLEMANDE ;
QU'APRES LA FIN DE LA GUERRE, LE DOMAINE DE SAGAN FUT NATIONALISE PAR L'ETAT POLONAIS ;
QUE BOSON DE TALLEYRAND-PERIGORD DECEDA EN 1952, APRES AVOIR INSTITUE JEAN B... COMME LEGATAIRE UNIVERSEL ;
QUE LA VALIDITE DE CE TESTAMENT FUT RECONNUE PAR UN ARRET DE LA COUR D'APPEL DE PARIS DU 7 JUILLET 1965, AUJOURD'HUI IRREVOCABLE ;
QUE, UNE INDEMNITE GLOBALE FORFAITAIRE AYANT ETE ACCORDEE PAR L'ETAT POLONAIS POUR LES RESSORTISSANTS FRANCAIS TOUCHES PAR LES NATIONALISATIONS, LA COMMISSION SPECIALE INSTITUEE PAR LA LOI DU 24 MAI 1951 POUR LA REPARTITION DE CETTE INDEMNITE FIXA A SIX MILLIONS DE DOLLARS LA FRACTION DE L'INDEMNITE CORRESPONDANT AU DOMAINE DE SAGAN, ET RESERVA LES Y... DE DAME DE D... EN DECIDANT QUE LES SOMMES DUES, AU FUR ET A MESURE DE LEUR DISTRIBUTION, SERAIENT VERSEES A UN COMPTE BLOQUE ;
QUE LA COMMISSION AYANT LIBERE LE COMPTE AU SEUL PROFIT DE JEAN B... AU VU DE L'ARRET DU 7 JUILLET 1965, ANNULA ENSUITE CETTE DECISION, SUR TIERCE OPPOSITION DE DAME DE D..., PAR DECISION DU 6 JUIN 1974 POSTERIEURE A L'ARRET CITE ;
ET RETABLIT LE BLOCAGE DU COMPTE ;
QUE, ENTRE-TEMPS, DAME DE D... QUI DEVAIT DEVENIR EPOUSE C... AU COURS DE LA PROCEDURE, ASSIGNA JEAN B... AUX FINS DE FAIRE RECONNAITRE QU'ELLE AVAIT CONSERVE DES Y... SUR LE FIEF DE SAGAN, ET, PAR VOIE DE CONSEQUENCE, SUR L'INDEMNITE QUI AVAIT ETE SUBSTITUEE A CE FIEF ;
QU'EN CAUSE D'APPEL, ELLE PRETENDIT SEULEMENT QUE, AU MOMENT DE LA SUPPRESSION DU FIEF, ELLE AVAIT DROIT, COMME HERITIERE EXPECTANTE, A UNE INDEMNITE POUVANT ATTEINDRE LE QUART DE SA VALEUR, ET , PAR VOIE DE CONSEQUENCE, QU'ELLE AVAIT DROIT AU QUART DE L'INDEMNITE VERSEE PAR L'ETAT POLONAIS EN CONSEQUENCE DE LA NATIONALISATION DU DOMAINE ;
QUE L'ARRET ATTAQUE A FAIT DROIT A CETTE PRETENTION ;
ATTENDU QU'IL EST REPROCHE A LA COUR D'APPEL D'AVOIR REFUSE D'ADMETTRE L'OPPOSABILITE A DAME C... DE L'ARRANGEMENT DU 16 OCTOBRE 1942 PAR LEQUEL LE COLONEL VON A..., QUI L'AURAIT REPRESENTEE, RENONCAIT A SES Y... D'HERITIERE EXPECTANTE, ALORS QUE, D'UNE PART, EN PRESENCE DES TERMES DE L'ACTE, IL AURAIT APPARTENU A DAME C... DE DEMONTRER QU'ELLE N'AVAIT JAMAIS DONNE MANDAT AUDIT COLONEL DE LA REPRESENTER ;
ALORS, D'AUTRE PART, QUE, DAME DE D... N'AYANT PLUS A L'EPOQUE QU'UN X... EVENTUEL A INDEMNITE, IL Y AURAIT, DANS L'ARRET ATTAQUE, CONTRADICTION ET DENATURATION DE LA LOI ETRANGERE A ANALYSER LEDIT ARRANGEMENT COMME CONTENANT UNE RENONCIATION A UN BIEN DE FAMILLE OU ACTE DE DISPOSITION DE BIENS IMMOBILIERS, ET QUE L'EXCLUSION, FONDEE SUR CETTE ANALYSE, DU MANDAT APPARENT ET DE LA GESTION D'AFFAIRES, REPOSERAIT AINSI SUR UNE ERREUR DE X... ;
ALORS ENFIN QUE, LA FEMME SEPAREE DE BIENS AYANT LA PLEINE DISPOSITION DE SES BIENS PERSONNELS DEPUIS LA LOI DU 22 SEPTEMBRE 1942, DAME DE D... "POUVAIT LEGALEMENT DONNER MANDAT A QUICONQUE DE DISPOSER D'UN DE SES BIENS, SI BIEN QU'EN DEDUISANT DE LA SEULE EXISTENCE D'UN TEL MANDAT L'ABSENCE DE CROYANCE LEGITIME DU TIERS CONTRACTANT AUX POUVOIRS (...)

Court of Cassation, Civil Chamber 1, of January 27, 1976, 74-11.155, Published in the bulletin

Court of Cassation - Civil Chamber 1

Appeal number: 74-11.155
Published in the newsletter
Solution: Partial reversal REJECT REJECTION Cassation
Public hearing of Tuesday, January 27, 1976
Contested decision: Paris Court of Appeal (Chamber 1) 1974-01-23, of January 23, 1974
President
P.Pdt. Mr. Monguilan
Reporter
Mr. Ponsard
General Counsel
Mr. Granjon
Lawyer (s)
Applicant M. Lyon-Caen
Full Text

FRENCH REPUBLIC
IN THE NAME OF THE FRENCH PEOPLE

ON THE SECOND SUBMISSION, TAKEN IN ITS THREE BRANCHES: WHEREAS, ACCORDING TO THE ATTACKED JUDGMENT, THE DOMAIN OF SAGAN, SITUATED FIRST IN PRUSSIA, THEN FROM 1945 IN POLAND, CONSTITUTED A TRUSTEE OR TRUSTEE OF WHICH THE HOLDER MAY HAVE, BUT MUST LEAVE IT TO THE HEIR DESIGNATED ACCORDING TO SPECIAL RULES: QUALIFIED HEIR, OF THE LIVE OF THE HOLDER, OF EXECUTING HEIR;
THAT A GERMAN LAW OF JULY 8, 1938 ABOLISHED THE TRUSTEES AS OF JANUARY 1, 1939, SO THAT THE OWNERS HAD TO BECOME OWNERS, SUBJECT TO THE POSSIBILITY OF COMPENSATION OF THE EXPECTING HEIRS BY DECISION OF THE "TRIBUNAL";
THAT, BOSON DE TALLEYRAND-PERIGORD BEING HOLDER OF THE FIEF DE SAGAN, LADY G ..., HER NIECE, THEN WIFE OF D ..., BECAME HERIRAL EXPECTANT IN 1937;
THAT, ON OCTOBER 16, 1942, AN "ARRANGEMENT" WAS CONCLUDED IN GERMANY BETWEEN A REPRESENTATIVE OF BOSON FROM TALLEYRAND-PERIGORD AND COLONEL VON A ..., DECLARING TO REPRESENT LADY OF D ... AND SIGNING "SIMULTANEOUSLY ON BEHALF AND IN PROXY OF EARL JAMES DE D ... ";
WHEREAS, BY THIS ARRANGEMENT, LADY OF D ... WAIVED ALL HER Y ... ON THE AREA FOR A SUM OF 50000 REICHSMARKS;
THAT, ON 8 DECEMBER 1942, THE "TRIBUNAL DES FIDEICOMMIS" OF BRESLAU VALIDATED THIS ARRANGEMENT, AFTER NOTING THAT, ACCORDING TO THE LAW OF 1938, IT RESPONDED "TO THE ECONOMIC NEEDS OF THE FIEF AND THE INTERESTS OF THE PROTECTED";
THAT THE SUM OF 50,000 REISCHSMARKS WAS PAID TO A BLOCKED ACCOUNT OPENED IN THE NAME OF LADY OF D ... IN A GERMAN BANK;
THAT AFTER THE END OF THE WAR, THE DOMAIN OF SAGAN WAS NATIONALIZED BY THE POLISH STATE;
THAT BOSON DE TALLEYRAND-PERIGORD DECEASED IN 1952, AFTER ESTABLISHING JEAN B ... AS UNIVERSAL LEGATE;
WHEREAS THE VALIDITY OF THIS WILL WAS RECOGNIZED BY A JUDGMENT OF THE PARIS COURT OF APPEAL OF 7 JULY 1965, IRREVOCABLE TODAY;
THAT, A LUMP-SUM GLOBAL INDEMNITY HAVING BEEN GRANTED BY THE POLISH STATE FOR FRENCH NATIONALS AFFECTED BY NATIONALIZATIONS, THE SPECIAL COMMISSION ESTABLISHED BY THE LAW OF 24 MAY 1951 FOR THE ALLOCATION OF THIS ALLOWANCE FIXED AT SIX MILLIONS OF LARSACTION OF LARSACTION 'INDEMNITY CORRESPONDING TO THE DOMAIN OF SAGAN, AND RESERVED THE Y ... OF LADY OF D ... BY DECIDING THAT THE SUMS DUE, TO THE FUR AND TO THE MEASURE OF THEIR DISTRIBUTION, WOULD BE PAID TO A BLOCKED ACCOUNT;
THAT THE COMMISSION HAVING CLEARED THE ACCOUNT SOLELY FOR THE BENEFIT OF JEAN B ... IN VIEW OF THE JUDGMENT OF 7 JULY 1965, THEN ANNULED THIS DECISION, ON A THIRD OPPOSITION OF LADY DE D ..., BY DECISION OF 6 JUNE 1974 POSTERIOR AT THE CITED STOP;
AND RESET THE BLOCKING OF THE ACCOUNT;
THAT, IN THE MEANTIME, LADY OF D ... WHO WAS TO BECOME A WIFE C ... DURING THE PROCEDURE, ASSIGNA JEAN B ... IN ORDER TO RECOGNIZE THAT SHE HAD RETAINED Y ... ON THE FIEF OF SAGAN, AND, BY MEANS OF CONSEQUENCE, ON THE COMPENSATION WHICH HAD BEEN SUBSTITUTED FOR THIS FIEF;
WHEREAS IN CASE OF APPEAL, SHE ALSO CLAIMS THAT, AT THE TIME OF THE ABOLITION OF THE FIEF, SHE WAS ENTITLED, AS EXPECTANT HEIR, TO AN INDEMNITY UP TO A QUARTER OF HER VALUE, AND, THEREFORE, THAT SHE WAS ENTITLED WAS ENTITLED TO A QUARTER OF THE COMPENSATION PAID BY THE POLISH STATE AS A RESULT OF THE NATIONALIZATION OF THE AREA;
WHEREAS THE ATTACKED JUDGMENT WAS RIGHT TO THIS CLAIM;
WHEREAS THE COURT OF APPEAL IS REQUESTED FOR REFUSING TO ACCEPT LADY C ... OF THE ARRANGEMENT OF OCTOBER 16, 1942 BY WHICH COLONEL VON A ..., WHO HAD IT REPRESENTED, WAIVED HER Y ... OF EXPECTANT HERITIERE, WHEREAS, ON THE ONE HAND, IN THE PRESENCE OF THE TERMS OF THE ACT, IT WOULD HAVE BEEN UP TO LADY C ... TO SHOW THAT SHE NEVER GIVEN COLONEL AUDIT MANDATE OF THE REPRESENTATIVE;
THEN, ON THE OTHER HAND, THAT, LADY OF D ... HAVING ON THE TIME ONLY ONE X ... POSSIBLE AN INDEMNITY, THERE WOULD, IN THE STOP ATTACK, CONTRADICTION AND DENATURATION OF THE LAW FOREIGN TO ANALYZE THIS ARRANGEMENT AS CONTAINING A WAIVER OF FAMILY PROPERTY OR ACT OF DISPOSAL OF REAL ESTATE, AND THAT THE EXCLUSION, BASED ON THIS ANALYSIS, OF THE APPARENT MANDATE AND OF BUSINESS MANAGEMENT, IS THUS BASED ON AN ERROR OF X ...;
THEN FINALLY, THE WOMAN SEPARATED FROM PROPERTY HAVING FULL DISPOSAL OF HER PERSONAL PROPERTY SINCE THE LAW OF SEPTEMBER 22, 1942, LADY OF D ... "COULD LEGALLY GIVE ANY MANDATE TO ANYONE TO DISPOSE OF ONE OF HER PROPERTY, IF ANY '' BY DEDUCTING FROM THE EXISTENCE OF SUCH A MANDATE THE ABSENCE OF LEGITIMATE BELIEF OF THE CONTRACTING THIRD PARTY IN THE POWERS (..)

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute