MIB wyjaśnia swoje decyzje dotyczące zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych


Pytanie redakcji do MIB

W Polsce kiedyś istniało ok. 2-krotnie więcej portów lotniczych. Wg badań dla lotniska Heringsdorf, próg rentowności lotniska jest bardzo mały, jeśli się uwzględni dochody z turystyki.

Jaką politykę ma obecny rząd w sprawie zlikwidowanych portów lotniczych? Dla lokalnych wydań prasowych często opisujemy problemy lokalnych polityków nie mogących doprowadzić do odbudowy portów lotniczych w Polsce.

Czy rząd planuje jakąś specjalną strategię odbudowy portów lotniczych w mniejszych miastach kraju? Lista jest niepełna- wg części źródeł także w Zamościu czy Gorzowie obsługiwano regularne połączenia lotnicze pasażerskie.

Lista zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych jest zadziwiająco długa. Ogromna liczba miast miała ongiś pasażerskie porty lotnicze. Te często istnieją, ale są niedostosowane do obsługi ruchu lotniczego, choćby na tak skromną skalę jak w Radomiu.

Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze:

Port lotniczy Jelenia Góra

Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus.

Port lotniczy Gliwice

Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu.

Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum)

Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową.

Port Lotniczy Elbląg

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna

Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum)

Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy.

Port Lotniczy Słupsk

Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych.

Port lotniczy Szymany- Mazury

Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany.

Port lotniczy Gubin

Połączenia przed II wojną światową do Szczecina.

Port lotniczy Gdynia

Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji.

Port lotniczy Nysa

Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową

Port lotniczy Malbork

Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową

Port Lotniczy Opole

Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego.

Port lotniczy Piła

Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację.

Port lotniczy Koszalin

Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku.

Port lotniczy Świnoujście

Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski.

Port lotniczy Białystok

30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony. Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalnośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano.

Odpowiedź MIB

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, co do zasady popiera rozwój lotnisk regionalnych, jednakże decyzja o budowie i rozwoju lotniska, powinna brać pod uwagę nie tylko aspekty społeczne czy gospodarcze dla regionu, ale przede wszystkim uwzględniać ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową takiego projektu w długim terminie.

W dokumentach strategicznych nie planuje się uzupełniania siatki lotnisk regionalnych oraz ich rozbudowy kubaturowej, jednak coraz bardziej odczuwalny staje się deficyt małych lokalnych lotnisk. Lotniska takie zlokalizowane w pobliżu większych miejscowości mogą stanowić znaczne odciążenie lotnisk komunikacyjnych położonych w tej samej aglomeracji od ruchu małych samolotów lotnictwa ogólnego, usprawniając ich funkcjonowanie i zwiększając ich przepustowość.

MIB nie dysponuje środkami budżetowymi, które mogłyby posłużyć jako wsparcie dla budowy i rozwoju nowych lotnisk. Minister Infrastruktury i Budownictwa wspiera proces rozwoju transportu lotniczego w Polsce (pozafinansowo) poprzez inicjatywy legislacyjne, w tym zmiany ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605 z późn. zm.), zmniejszając bariery funkcjonowania branży, zapewniając spójność planowych inwestycji z dokumentami strategicznymi państwa w zakresie transportu lotniczego.

Jako przykład działań rządu należy podać chociażby nowelizację ustawy – Prawo lotnicze, której celem było uproszczenie procedur prowadzących do upublicznienia lotnisk użytku wyłącznego poprzez utworzenie nowej kategorii lotnisk użytku publicznego niepodlegających certyfikacji, a zatem zapewnienia większej ich dostępności dla zainteresowanych. Ponadto przedłużenie funkcjonowania tzw. specustawy lotniskowej, dzięki której podejmowane działania inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniczej mają uproszczoną procedurę. Rynek usług transportu lotniczego w Polsce stoi przed wyzwaniem, którym jest efektywne zaspokojenie popytu na przewozy lotnicze. Wzrost przepustowości istniejącej infrastruktury lotnisk użytku publicznego stanowi priorytet dla zapewnienia efektywności funkcjonowania sieci portów lotniczych poprzez zrównoważony rozwój rynku usług transportu lotniczego oraz cargo wraz z jednoczesnym zapewnieniem najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska.

W aktualnej perspektywie finansowej UE 2014-2020 nie planuje się dalszego dofinansowania budowy oraz rozbudowy infrastruktury lotnisk cywilnych w ramach projektów współfinansowanych z programów operacyjnych polityki spójności. Inwestycje w infrastrukturę będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko tylko w zakresie portów lotniczych znajdujących się w sieci bazowej TEN-T (Warszawa, Gdańsk, Szczecin, Poznań, Katowice, Kraków, Rzeszów oraz Wrocław) i będą związane z poprawą systemów bezpieczeństwa, infrastrukturą komunikacji, nawigacji i dozorowania, systemami zarządzania ruchem lotniczym lub ochroną środowiska.

(,...)

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa





--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute