Wezwanie do podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej

Wezwanie do podjęcia natychmiastowych działań celem obrony przed wrogim przejęciem rynku lotniczego w Polsce Zachodniej

do Minister Infrastruktury 
do Pan Prezes i członkowie Rady Ministrów

Redakcja www.zielonogorska.pl wzywa Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do podęcia natychmiastowych działań w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed wrogim przejęciem.


1. W Berlinie otwarto 31 października 2020 nowe wielkie lotnisko transkotynentalne, zaś dawny port SXF stał się tylko jednym w pierów, części nowego kompleksu, świetnie połączonego z siecią transportu zbiorowego, czego nie można powiedzieć w żaden sposób o lotniskach po polskiej stronie granicy. 

2. Natychmiast spadły przewozy podróżnych drogą lotniczą z obiektu w Nowym Kramsku przy ul. Szkolnej 23 gdzie w czynie społecznym wybudowano budynek obsługi pasażerów miejscowego lotniska ok. 64 lata temu.

3. Rząd zaproponował że utrzyma/ obroni rynek lotniczy poprzez 
3a) nowy lotniczy centralny port pod Warszawą, 
3b) dowóz pasażerów drogą lądową tamże.

4. Już obecnie można naocznie stwierdzić, że oferowany system przesiadek w okolicy Warszawy jest niesprawny: lokalna ludność masowo wybrała nowootwarte lotnisko BER nawet gdy z obiektu terminalu odlotów w Nowym Kramsku oferowano w niskich cenach dolot dwa razy dziennie na przesiadkę na inne samoloty w Warszawa- Okęcie.

5. Jako ekonomista obawiam się że już obecnie doszło do utraty rynku na rzecz nowego lotniska BER, a model zaproponowany przez Rząd jurysdykcji Rzeczpospolita Polska w celu obrony tutejszego rynku lotniczego przed wrogim przejęciem jest niesprawny, obarczony błędem logicznym. Podróżny lecący np. z obiektu w Nowym Kramsku gdziekolwiek na głównych kierunkach podróży z regionu (poza Warszawą), znacznie nakładaliby czasu poprzez przesiadkę w piaście czy hubie centralnym ulokowanym w planowanej przez rząd lokalizacji pod Warszawą.

6. Wnoszę o tymczasową aktualizację planu obrony rynku lotniczego celem obrony majątku ludności województwa lubuskiego przed dalszą deprecjacją. Otóż- tutejszy port lotniczy zbudowany w czynie społecznym, pochłonął już ponad miliard złotych. Rządowa polityka prowadzenia czy planowania ruchu lotniczego w mojej ocenie powoduje iż dalej traci on na wartości, ba, może stracić jeszcze bardziej.

7. Proponuję obronę rynku przewozów transatlantyckich (do USA etc.) z zachodniej Polski. W Polsce zachodniej brakuje lotniska mogącego przyjmować bezpiecznie takie loty. Obecnie wg założeń rządu ma się to odbywać z przesiadką w Warszawie lub nowym lotnisku centralnym jakie Rząd zamierza zbudować pod Warszawą. Oznacza to iż podróżni musieliby nadłożyć czasu podróży, co zwłaszcza podróżnym z całego regionu wokół lotniska Nowe Kramsko wydaje się kompletnie i całkowicie bezsensowne (odległość do portu przesiadkowego wydaje się tutejszej ludności bardzo znaczna, obawiają się oni dodatkowych kosztów, znają je z oferty cenowej codziennych dolotów do Warszawy). Zmiana planu polegałaby na dostosowaniu jednego z lotnisk przygranicznych do obsługi lotów transatlantyckich. 

8. Redakcja sugeruje by tymczasowo odtworzono ofertę lotów do Newark w USA z terenu Wielkopolski i woj. lubuskiego, celem obrony rynku przed wrogim przejęciem. Śródmiejsko ulokowany port lotniczy Poznań- Ławica nie nadaje się raczej do przedłużenia drogi startowej, redakcja proponuje aby inwestycję tą zrealizowano tymczasowo jako próbę obrony rynku przed przejęciem- poprzez rozbudowę pasa startowego lotniska Nowe Kramsko. Na lotnisku Nowe Kramsko w przeszłości obsługiwano skąpą ofertę wojskowych lotów transatlantyckich pod potrzeby żołnierzy i misji NATO stacjonujących w pobliskim Żaganiu.

9. Lotnisko w Nowym Kramsku na ulicy Szkolnej nr 23 powinno mieć:
-przedłużony pas startowy. Jeśli po polskiej stronie lotniczy rych transatlantycki ma przeżyć na konkurencyjnym rynku czyli w otoczeniu Berlina, w mojej ocenie bezwzględnie powinno mieć pas startowy długości np. 3200 metrów by konkurować cenowo o loty cargo i loty transkontynentalne pasażerskie. Jak wnioskuję z lektury dokumentów, jest to technicznie możliwe.

"Jak wykazała analiza zapotrzebowania na długość drogi startowej w celu jej dostosowania do operacji cargo prowadzonych statkami powietrznymi typu MD 11 należy zwiększyć jej długość o 700 metrów. Warunki terenowe na przedłużeniu osi drogi startowej pozwalają na zwiększenie jej długości odpowiednio o:
- 200 metrów po stronie progu THR 24
- 500 metrów po stronie progu THR 06."

Na końcach drogi startowej można wykonać płaszczyzny do zawracania statków powietrznych kategorii D z założeniem jednakże że powinno się minimalizować koszty inwestycji i jeśli te statki kategorii D będą mogły zawrócić na istniejącej DS, to może jednak tej inwestycji realizować nie trzeba od razu. Statki te po prostu zajmowałyby DS na czas zawracania.

Zauważę że dłuższa droga startowa pozwala lotniskom na pozyskanie lotów cargo czy innych lotów pasażerskich które wymagają długich dróg startowych. Jest to nisza rynkowa, ale w mojej ocenie port lotniczy po polskiej stronie granicy mógłby wybrać tą niszę rynkową by przeżyć na rynku wokół zbudowanego już lotniska BER.

10. Propozycja zmian połączeń z Nowego Kramska na Rzeszów, Lublin przez WAW

Lotnisko w Nowym Kramsku k.Babimostu ma niezbyt atrakcyjną siatkę połączeń. Boję się o jego przyszłość. Mam propozycję niskokosztowych niemalże zmian (proponuje międzylądowania lub połączenie oferty lotów w ofertę- loty z międzylądowaniami). Nie jest to kosztowne, poza wydatkiem na wydłużenie pasa startowego. Proponuję aby samoloty z lotniska przy ul. Szkolnej w Nowym Kramsku, tj. Zielona Góra IEG latały raczej tylko do Lublina i Rzeszowa, a lotnisko w Warszawie obsługiwanoby jedynie jako międzylądowanie. Pamiętam że lot obsługiwał takie trasy z postojami na trasie, np. trasa z WAW do Puli w Chorwacji miała międzylądowania po drodze. 

Myślę że powinno się renegocjować umowę tutejszego urzędu marszałkowskiego UMWL z przewoźnikiem LOT. Urząd Miasta Ziel. G. mógłby dołożyć obiecane pieniądze a LOT mógłby może dodać np. loty do Newark w USA jako oferta międzylądowaniem na trasie z Newark w USA do Rzeszowa z międzylądowaniem w Nowym kramsku. 

Proszę zobaczyć ofertę przewoźnika LOT w Rzeszowie:
Rzeszów [RZE] - Nowy Jork - Newark [EWR] Czas lotu: 09:40 
Rzeszów [RZE] - Monachium [MUC] Czas lotu: 01:25 

Proszę rozważyć przedłużenie pasa startowego w Nowym kramsku, i negocjacje z przewoźnikiem LOT na temat oferty międzylądowań w celu uzyskania oferty połączeń także na odcinku IEG- Rzeszów, być może to ten kierunek ma szansę na spore obłożenie. Proponuję aby dodano międzylądowanie w Nowym Kramsku dla lotu z Rzeszowa do Newark w USA.:
Rzeszów [RZE] - międzylądowanie IEG- Nowy Jork - Newark [EWR] Czas lotu: 09:40 

Dodanoby też międzylądowanie na innych trasach LOT z Rzeszowa:
Rzeszów [RZE] -międzylądowanie IEG - Monachium [MUC] Czas lotu: 01:25 
Rzeszów [RZE] - Warszawa [WAW]-  IEG
Wnoszę o zmianę kierunku lotów krajowych do Warszawy na trasę IEG- Warszawa- Lublin:
Lot bezpośredni:
Zielona Góra [IEG] - Warszawa [WAW] - Lublin [LUZ] - Tel Awiw [TLV] Czas lotu:  LUZ do TLV 03:35
Zielona Góra [IEG] - Warszawa [WAW]  - Lublin [LUZ] - Warszawa [WAW] Czas lotu: LUZ- WAW 00:50 
 
11. Redakcja przedstawia plan ratunkowy:

- przedłużenie drogi startowej lotniska Nowe Kramsko o 200 metrów z jednej i 500 metrów z drugiej strony. Poszerzenie dróg kołowania i płaszczyzn postojowych. Cel to możliwość konkurencji z lotniskiem BER za pomocą infrastruktury długiej drogi startowej. Jest to potrzebne dla międzylądowania samolotów Rzeszów- Newark w USA, jakie proponuję.
 
- wycięcie krzaków i pojedynczego drzewa na zapomnianej bocznej linii kolejowej do portu lotniczego w miasteczku Nowe Kramsko na ul. Szkolnej i tymczasowe jej przedłużenie o 2000 metrów od dawnej bazy paliw do terminali pasażerskich T1 i T2 i terminalu cargo.

- wprowadzenie spalinowego szynobusu z Poznania z postojem tylko w 1- 2 stacjach pośrednich,  uruchomienia "S-Bahn Frankfurt Oder " - czyli autobusów szynowych do pierwszego miasta po stronie niemieckiej.

- zmiana nazwy handlowej ( nie- nazwy prawnej) portu lotniczego w miasteczku Nowe Kramsko na inną.
Do wyboru mamy np.
Zielona Góra- Poznań- Wielkopolska
Zielona Góra- Berlin - Frankfurt Oder
Zielona Góra- Berlin - Ostbrandenburg
Zielona Góra- Berlin - Frankfurt Oder- Poznań
Zielona Góra- Poznań- Berlin
Zielona Góra- Poznań- Frankfurt Oder
Zielona Góra- Frankfurt Oder- Ostbrandenburg
Zielona Góra- Frankfurt Oder - Lebuser Land
Zielona Góra- Frankfurt Oder / Lebus
Zielona Góra- Ostbrandenburg- Frankfurt Oder

image 
Fot. Namiotowa poczekalnia pasażerska lotniska w Nowym Kramsku w czasie sezonu lotów czarterowych. Obecnie kupiono większy namiot. Redakcja nie proponuje inwestycji w terminal, jedynie w część airside. 



Pozdrawiam,
--


Adam Fularz, manager  www.elubuska.pl



Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra




--

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute