Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów




Warszawa, 24 sierpnia 2017 r.

 

 

RADA MINISTRÓW

 

 

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

  • wstępny projekt ustawy budżetowej na 2018 r.,
  • projekt ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej.

 

Rada Ministrów zapoznała się z informacją o działaniach podejmowanych w związku z sytuacją powstałą w wyniku nawałnic w Polsce w sierpniu br. i pomocy udzielanej poszkodowanym.

 

 

 

* * * * *

 

 

Rada Ministrów przyjęła wstępny projekt ustawy budżetowej na rok 2018, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów.

Głównym celem polityki budżetowej prowadzonej przez rząd pozostaje wspieranie solidarnościowej polityki społecznej i wzrostu gospodarczego przy jednoczesnym utrzymaniu stabilności finansów publicznych.

 

W projekcie budżetu państwa na 2018 rok zaplanowano:

·         dochody budżetu państwa: 355,7 mld zł,

·         wydatki budżetu państwa: 397,2 mld zł,

·         deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 41,5 mld zł.

·         deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie 2,7 proc. PKB

 

Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne

·         wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,8 proc.),

·         średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,3 proc.),

·         wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej

oraz emerytur i rent (6,3 proc.),

·         wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,9 proc.).

 

Projekt budżetu na 2018 r. spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów według metodyki unijnej niższego niż 3 proc. PKB.

 

 

 

Wydatki

Po stronie wydatkowej budżetu państwa zabezpieczono środki zarówno na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań rządu, jak również na realizację nowych zadań. Zapewniono m.in. kontynuację finansowania programu "Rodzina 500 plus" oraz rewaloryzacji emerytur  i rent z 2017 roku.

Uwzględniono także m.in. skutki wynikające z:

·         obniżenia wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn;

·         waloryzacji świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2018 r. na poziomie 102,7 proc.;

·         wzrostu wydatków przeznaczanych na finansowanie potrzeb obronnych Polski;

·         kontynuacji zadań restrukturyzacyjnych w sektorze górnictwa węgla kamiennego;

·         dofinansowania do bezpłatnych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych dla osób, które ukończyły 75. rok życia;

·         finansowania zadań w obszarze mieszkalnictwa, w tym pakietu „Mieszkanie Plus";

·         finansowania Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020;

·         dalszego podwyższenia tzw. kwoty wolnej.

 

 

Dochody

Na poziom dochodów podatkowych w 2018 r. wpływ będzie miała kontynuacja działań z 2017 r. oraz nowe działania mające odbudować dochody podatkowe i uszczelnić system podatkowy. Do działań tych należą m. in.:

·         rozbudowa zdolności analitycznych aparatu skarbowego (tworzenie wyspecjalizowanych zespołów analitycznych, wdrożenie analizatorów Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), rozszerzenie stosowania JPK, wykorzystanie zaawansowanej analityki oraz zagranicznych źródeł danych, powstanie centralnej bazy danych dla potrzeb realizacji procedur analitycznych oraz centralizacja procesu analiz, podniesienie kompetencji ludzkich zasobów analitycznych);

·         utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej oraz wzrost skuteczności poboru i prowadzonych działań kontrolnych i karno-skarbowych (intensyfikacja walki w terenie z mafiami VAT-owskimi, skuteczna eliminacja tzw. słupów, skuteczne wdrożenie pakietu paliwowego, zmiana procedur kontrolnych);

·         wprowadzenie w 2017 r. systemu monitorowania drogowego przewozu towarów (system SENT);

·         wprowadzenie tzw. mechanizmu podzielonej płatności (ang. split payment) i systemu STIR przeciwdziałającego wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych;

·         uszczelnienie w obszarze podatków dochodowych, w tym cen transferowych;

·         rozpoczęcie procesu wdrażania systemu elektronicznych kas fiskalnych on-line;

·         opodatkowanie akcyzą dwóch nowych wyrobów akcyzowych: płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich;

·         uszczelnienie systemu podatkowego, jeśli chodzi o obrót suszem tytoniowym poprzez objęcie krajowej produkcji tytoniu monitoringiem i nadzorem;

·         uszczelnienie systemu podatkowego, jeśli chodzi o wiele innych branż i kategorii towarów.

 

Projekt ustawy budżetowej na 2018 rok uwzględnia budżet środków europejskich, w którym zaplanowano:

·         dochody budżetu środków europejskich: 64,8 mld zł,

·         wydatki budżetu środków europejskich: 80,2 mld zł,

·         deficyt budżetu środków europejskich: 15,5 mld zł.

 

***

 

Rada Ministrów zapoznała się z informacją o działaniach podejmowanych w związku z sytuacją powstałą w wyniku nawałnic w Polsce w sierpniu br. i pomocy udzielanej poszkodowanym, przedłożoną przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Informacja dotyczy działań po nawałnicy, która przeszła nad Polską 11 sierpnia br. Minister spraw wewnętrznych i administracji poinformował Radę Ministrów m.in. o systemie ostrzegania, działaniach służb, pomocy finansowej dla poszkodowanych oraz o  zmianach w prawie, które ułatwiają odbudowę i remonty zniszczonych budynków.

 

System ostrzegania zadziałał

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej już 11 sierpnia o godzinie 14:00 wydał ostrzeżenie pogodowe II stopnia. Niezwłocznie po otrzymaniu tego komunikatu Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego w Gdańsku rozesłało pocztą elektroniczną ostrzeżenie do wszystkich Powiatowych Centrów Zarządzania Kryzysowego oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mieszkańców. Następnie o godzinie 22:49 rozesłany został drugi komunikat o podwyższeniu zagrożenia do III stopnia. Ostrzeżenia pojawiły się także w aplikacji Regionalny System Ostrzegania.

 

Działania służb                                               

Od samego początku w działania ratunkowe zaangażowane były wszystkie służby, a ich reakcja była natychmiastowa. Na szczególną uwagę zasługuje wzorowa współpraca strażaków Państwowej Straży Pożarnej (PSP) oraz strażaków-ochotników (OSP). We wszystkich poszkodowanych przez nawałnice województwach, strażacy prowadzili działania polegające przede wszystkim na ratowaniu ludzkiego życia, ale również udrażniali szlaki i drogi dojazdowe, zabezpieczali uszkodzone budynki oraz usuwali powalone drzewa w pobliżu linii energetycznych. W kilku powiatach strażacy wykorzystywali również agregaty prądotwórcze zasilając m.in. stacje uzdatniania wody.

W działania zaangażowana była również policja, która m.in. umożliwiała sprawny dojazd innym służbom. Na miejsca pozbawione elektryczności skierowano także więcej patroli, a funkcjonariusze byli zaangażowani w ewakuację osób, zabezpieczanie miejsc zdarzeń oraz pozostawionego mienia.  Dodatkowo policjanci kontrolowali obozy, kempingi i pola namiotowe oraz docierali do osób poszkodowanych, w tym miejsc zamieszkania osób samotnych, jak również dostarczali wodę pitną.

Przy udrażnianiu koryta rzeki Brdy (w okolicy miejscowości Rytel)  wykorzystano również sprzęt i siły wojska – o wsparcie wojska wystąpił Wojewoda Pomorski.   

W sumie w akcji uczestniczyło prawie 100 tys. strażaków PSP i druhów z OSP. Swoje zadania wykonywało też 5 tys. policjantów.

Przeprowadzona została kontrola obozów harcerskich.

 

Pieniądze dla poszkodowanych uruchomione natychmiast

Procedura udzielania pomocy finansowej dla rodzin, które poniosły straty podczas nawałnicy została uruchomiona już 12 sierpnia. Minister spraw wewnętrznych i administracji zobowiązał wojewodów do pilnego oszacowania pomocy finansowej na zasiłki do 6 tys. zł dla poszkodowanych rodzin.

Przygotowano także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów, które upraszcza procedury związane z odbudową i remontem zniszczonych budynków. Dzięki temu tam, gdzie kiedyś potrzebne było zezwolenie na budowę, obecnie wystarczy zgłoszenie. Remont można przeprowadzić także bez żadnych formalności. Uproszczony został ponadto odbiór budynków, które zostały wyremontowane lub odbudowane. Rozporządzenie początkowo objęło swoim zasięgiem 101 gmin. Zostało ono zaktualizowane w związku ze zgłoszeniem przez wojewodów kolejnych 76 gmin, na terenie których zostały zniszczone lub uszkodzone obiekty budowlane.

Przygotowane zostały także przepisy, które mają ułatwić i przyspieszyć szacowanie strat. Oprócz rzeczoznawców, straty mogą szacować inspektorzy nadzoru budowlanego.

 

Więcej pieniędzy na odbudowę domów

Rząd podjął także decyzję o zwiększeniu pomocy finansowej na odbudowę zniszczonych budynków mieszkalnych ze 100 tys. zł do 200 tys. zł. Wprowadzono możliwość ubiegania się o zasiłki do 100 tys. zł w przypadku zniszczonych przez nawałnice budynków gospodarczych służących rodzinom.

Minister spraw wewnętrznych i administracji poinformował, że po oszacowaniu strat związanych z nawałnicami (jeśli wysokość strat przekroczy ustanowione kryteria) planowane jest wystąpienie do Funduszu Solidarności Unii Europejskiej ws. wsparcia związanego z usuwaniem skutków gwałtownych burz.

Zakończenie szacowania strat planowane jest na koniec sierpnia.

 

Powołany zostanie zespół międzyresortowy, który w ciągu miesiąca przygotuje rekomendacje dotyczące działania systemu zarządzania kryzysowego.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej, przedłożony przez ministra zdrowia.

Projekt ustawy przewiduje poprawę organizacji i funkcjonowania podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). W szczególności poprawi się koordynacja opieki i pracy zespołowej lekarza POZ, pielęgniarki POZ i położnej POZ.

 

Lekarz POZ

Przyjmuje się, że docelowo lekarzem POZ będzie lekarz:

·         mający tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny rodzinnej;

·         odbywający szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie medycyny rodzinnej;

·         posiadający specjalizację II stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej;

·         posiadający specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie pediatrii.

    Założono, że lekarz pediatra sprawować będzie opiekę nad dzieckiem do ukończenia 7 roku życia. Do 31 grudnia 2024 r. lekarz ten może sprawować opiekę nad dzieckiem do ukończenia 18 roku życia. Jednocześnie planowane jest – w ramach rozporządzenia ministra zdrowia – utworzenie w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej konsultacyjnej poradni pediatrycznej.

Jednocześnie, z uwagi na niedobór kadry lekarskiej posiadającej specjalizację w dziedzinie medycyny rodzinnej przyjęto, że lekarzem POZ może być również lekarz:

·         mający specjalizację I stopnia w dziedzinie medycyny ogólnej;

·         posiadający specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie chorób wewnętrznych,

udzielający świadczeń zdrowotnych w POZ przed 31 grudnia 2024 r.

     Ponadto uwzględniono prawa nabyte, zgodnie z art. 14 ustawy z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw. Oznacza to, że przepisy projektowanej ustawy nie wyłączają z podstawowej opieki zdrowotnej lekarzy, którzy dotychczas udzielali świadczeń zdrowotnych w POZ.

 

Pielęgniarka POZ

Docelowo pielęgniarką POZ będzie pielęgniarka, która:

·         posiada tytuł specjalisty lub odbywa szkolenie specjalizacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego;

·         ukończyła lub odbywa kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego;

·         ma tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa.

  Jednocześnie, z powodu niedoboru kadry pielęgniarskiej posiadającej specjalizację w wymienionych dziedzinach pielęgniarstwa, przyjęto, że pielęgniarką POZ będzie również pielęgniarka udzielająca przed 31 grudnia 2024 r. świadczeń zdrowotnych w POZ, która:

·         posiada tytuł specjalisty  w dziedzinie pielęgniarstwa: pediatrycznego, środowiskowego, środowiskowo-rodzinnego, przewlekle chorych i niepełnosprawnych, opieki długoterminowej, w ochronie zdrowia pracujących, środowiska nauczania i wychowania, zachowawczego, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;

·         ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa: pediatrycznego, środowiskowego, środowiskowo-rodzinnego, przewlekle chorych i niepełnosprawnych, opieki długoterminowej, w ochronie zdrowia pracujących, środowiska nauczania i wychowania, zachowawczego, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;

·         odbywa szkolenie specjalizacyjne lub kurs  kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa: pediatrycznego, opieki długoterminowej, środowiska nauczania i wychowania, zachowawczego, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.

 

Położna POZ

Dla położnej POZ określono docelowe kwalifikacje, tj.: posiadanie tytułu specjalisty lub odbywanie szkolenia specjalizacyjnego w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego lub ukończenie lub odbywanie kursu kwalifikacyjnego w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego albo posiadanie tytułu zawodowego magistra położnictwa.

Jednocześnie, z uwagi na niedobór kadry posiadającej specjalizację w wymienionych dziedzinach pielęgniarstwa przyjęto, że położną POZ jest również położna udzielająca przed 31 grudnia 2024 r. świadczeń zdrowotnych w podstawowej opieki zdrowotnej, która:

·         posiada tytuł specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa: środowiskowego, środowisko-rodzinnego oraz promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej;

·         ukończyła kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa: środowiskowego, środowisko-rodzinnego oraz promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej.

 

Koordynacja opieki zdrowotnej

Każdy pacjent będzie objęty opieką zespołu podstawowej opieki zdrowotnej, w skład którego wejdą: lekarz POZ, pielęgniarka POZ i położna POZ.

Pracę zespołu POZ koordynować będzie lekarz POZ, który ma planować i realizować opiekę lekarską nad świadczeniobiorcą dotyczącą zachowania zdrowia, profilaktyki chorób, ich rozpoznawania i leczenia oraz rehabilitacji świadczeniobiorcy.

Pielęgniarka POZ ma planować i realizować opiekę pielęgniarską nad świadczeniobiorcą i jego rodziną, jeśli chodzi o promocję zdrowia i profilaktykę chorób, świadczenia pielęgnacyjne, diagnostyczne, lecznicze i rehabilitacyjne.

Położna POZ ma realizować pielęgnacyjną opiekę położniczo-neonatologiczno-ginekologiczną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób, świadczeń pielęgnacyjnych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych.

Zespół POZ, niezależnie od formy organizacyjno-prawnej, będzie pracował w oparciu o zasadę niezależności zawodowej swoich członków.

Jednocześnie zostanie utrzymana możliwość prowadzenia działalności w ramach POZ różnych podmiotów leczniczych (przedsiębiorcy: osoby fizyczne lub prawne, organizacje pozarządowe, samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej) oraz praktyk zawodowych (indywidualne i grupowe; lekarskie, pielęgniarskie lub położnych).

Zasady podpisywania umów o udzielanie świadczeń z publicznym płatnikiem będą zawierane, jak dotychczas, ze świadczeniodawcami. Zespół POZ, co do zasady nie będzie nowym  świadczeniodawcą.

W ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej zespół POZ ma współpracować z pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną. Ponadto, w ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej zespół POZ ma współpracować również z osobami udzielającymi pacjentowi świadczeń specjalistycznych (m.in. w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia szpitalnego, opieki długoterminowej), jak również z przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia czy dyrektorami szkół.

 

Finansowanie

Źródłem finansowania POZ będzie Narodowy Fundusz Zdrowia, a podstawę finansowania stanowić ma tzw. roczna stawka kapitacyjna. Zaplanowano wyodrębnienie w umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dodatkowych środków przeznaczonych na zapewnienie koordynacji opieki nad świadczeniobiorcą, w tym koordynatora (budżet powierzony). Planowane jest też wyodrębnienie dodatkowych środków przeznaczonych na zapewnienie profilaktycznej opieki zdrowotnej (opłata zadaniowa) oraz oczekiwanego efektu zdrowotnego i jakości opieki (dodatek motywacyjny).

Dotychczasowy system finansowania POZ nie zachęca do przyjmowania proaktywnej postawy i koordynowania zarówno profilaktyki, jak i leczenia pacjentów. Natomiast planowany sposób finansowania ma być systemem motywacyjnym, który powinien zagwarantować optymalne wykorzystanie środków przeznaczonych na świadczenia zdrowotne. Zarówno płatnik, jak i świadczeniodawcy mają monitorować wyniki leczenia, jakość opieki i efektywność kosztową na podstawie wypracowanych wskaźników.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 grudnia 2017 r., z wyjątkiem części regulacji, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

 

 

 

 

 

 

 




--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.






Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute