Komunikat PR: Sondaż: Poprawa służby zdrowia i oddzielenie Kościoła od państwa - to kwestie najważniejsze dla Polaków



Redakcja otrzymała:
From: Alicja Defratyka / ciekaweliczby.pl <a.defratyka na serw. ciekaweliczby.pl>
Date: wt., 19 lut 2019 o 07:30
Subject: Sondaż: Poprawa służby zdrowia i oddzielenie Kościoła od państwa - to kwestie najważniejsze dla Polaków
To:


Dzień dobry,

zachęcam do zapoznania się z wynikami badania opinii społecznej przeprowadzonego dla serwisu ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna na temat kwestii społeczno-gospodarczych i światopoglądowych, które są dla Polaków najważniejsze.

(..)

Pozdrawiam serdecznie,

Alicja Defratyka
autorka projektu ciekaweliczby.pl
tel. 600 330 437

Informacja prasowa

Warszawa, 19 lutego 2019 r.

Poprawa służby zdrowia i oddzielenie Kościoła od państwa - to dziś kwestie najważniejsze dla Polaków

Poprawa działania służby zdrowia (53%) i oddzielenie Kościoła od państwa (53%) to kluczowe tematy, jakimi zajęliby się Polacy w pierwszej kolejności, gdyby sprawowali władzę - tak wynika z badania przeprowadzonego dla serwisu ciekaweliczby.pl na panelu Ariadna.

Uczestnicy badania zostali poproszeni o wskazanie 3 najważniejszych spraw, którymi zajęliby się w pierwszej kolejności, gdyby sprawowali władzę w Polsce. Z tematów społeczno-gospodarczych najczęściej wybierali poprawę działania służby zdrowia (53%), uproszczenie i zmniejszenie podatków (34%) oraz zwiększenie kwoty wolnej od podatku (24%).

Na kolejnych miejscach znalazło się poprawienie działania sądów i wymiaru sprawiedliwości (22%), zwiększenie pomocy dla osób z niepełnosprawnościami (19%) oraz ochrona środowiska i walka ze smogiem (18%).

Co ciekawe, poprawa działania służby zdrowia oraz uproszczenie i zmniejszenie podatków są najpilniejszymi sprawami społeczno-gospodarczymi niezależnie od sympatii politycznych respondentów.

Postulaty te miały odpowiednio 58% i 29% wskazań wśród sympatyków PiS, 58% i 34% wśród sympatyków PO, 50% i 35% wśród sympatyków Wiosny.

Różnice między elektoratami dało się zauważyć przy kolejnych miejscach.

Elektorat PiS na trzecim miejscu wskazał poprawę sytuacji w rolnictwie (27%), a na czwartym - zwiększenie kwoty wolnej od podatku (25%), podczas gdy zwolennicy PO wybrali ochronę środowiska i walkę ze smogiem (26%) oraz ułatwienie działalności przedsiębiorcom (24%). Z kolei sympatycy Wiosny, podobnie jak PO, są za ochroną środowiska i walką ze smogiem (27%), ale także za zwiększeniem pomocy dla osób z niepełnosprawnościami (25%).

Kolejne pytanie dotyczyło kwestii światopoglądowych i tu na podium znalazło się oddzielenie państwa od Kościoła (53%), realizacja Konwencji Antyprzemocowej (34%) oraz ex aequo finansowanie in vitro z budżetu państwa i usunięcie religii ze szkół (po 32%).

Oddzieleniu państwa od Kościoła najwyższy priorytet nadali zwolennicy opozycji: PO (71%) i Wiosny (66%). Wśród zwolenników partii rządzącej ta propozycja znalazła się na drugim miejscu (28%), podczas gdy kwestią najważniejszą okazała się realizacja Konwencji Antyprzemocowej (48%).  To o tyle zaskakujące, że właśnie partia rządząca blokuje realizację konwencji o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej.  Na trzecim miejscu sympatycy PiS wskazali zaostrzenie prawa do aborcji (26%).

Kolejnymi ważnymi tematami światopoglądowymi dla sympatyków PO są finansowanie in vitro z budżetu państwa (45%) i usunięcie religii ze szkół (45%). Zwolennicy Wiosny postulują natomiast bardziej lewicowe propozycje, czyli wprowadzenie tabletki „dzień po" bez recepty (42%) oraz liberalizację prawa do aborcji (38%).

Analiza głównych oraz kolejnych odpowiedzi pokazała, że elektorat PiS jest zdecydowanie najbardziej konserwatywny, sympatycy PO są obecnie lewicowi i otwarci światopoglądowo, podczas gdy zwolennicy Wiosny są zdecydowanie najbardziej lewicowi.

„Wyniki badania jasno pokazują priorytety dla partii rządzącej, jak i opozycji. Politycy, chcąc zmobilizować swój elektorat i jednocześnie pozyskać nowych zwolenników, powinni adresować do nich konkretne rozwiązania, z którymi Polacy mogą się utożsamiać i które są zgodne z ich oczekiwaniami" – mówi Alicja Defratyka, autorka projektu ciekaweliczby.pl.

-----------------------------------------------------------------------------------
Nota metodologiczna: Badanie przeprowadzone na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna dla serwisu ciekaweliczby.pl Próba ogólnopolska N=1063 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 8 – 11 lutego 2019. Metoda CAWI.

Ciekaweliczby.pl to autorski projekt edukacyjny przybliżający opinii publicznej warte poznania fakty oparte o konkretne dane liczbowe. Ideą jest prezentowanie danych tak, by każdy mógł łatwo wyciągnąć z nich obiektywne wnioski i krytycznie spojrzeć na otaczającą nas rzeczywistość. To cenna umiejętność w dobie post-prawdy, gdy granice między faktem i opinią, prawdą i fałszem, informacją i dezinformacją coraz bardziej się zacierają. Więcej na  www.ciekaweliczby.pl oraz na Facebooku.

Ariadna to ogólnopolski panel badawczy audytowany przez Organizację Firm Badania Opinii Rynku (OFBOR). Więcej na www.panelariadna.pl

 



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute