NBP odpowiada na pytanie o forward guidance


Redakcja otrzymała odpowiedź na pytanie o forward guidance:

Od: Wołk, Maria Kazimiera 
Data: czwartek, 7 lutego 2019



Szanowny Panie,

 

w odpowiedzi na poniższy email, uprzejmie przekazuję.

 

W jakim zakresie w Polsce RPP używa forward guidance? Jak ocenia skuteczność tego narzędzia?

Realizując podstawowe zobowiązania Narodowego Banku Polskiego, zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawie o Narodowym Banku Polskim, Rada Polityki Pieniężnej dąży do utrzymania stabilności cen, wykorzystując strategię celu inflacyjnego. W ramach tej strategii od 2004 r. celem polityki pieniężnej jest utrzymanie inflacji – rozumianej jako procentowa roczna zmiana indeksu cen towarów i usług konsumpcyjnych – na poziomie 2,5% z symetrycznym przedziałem odchyleń o szerokości ±1 punktu procentowego w średnim okresie. Jednocześnie polityka pieniężna jest prowadzona w taki sposób, aby sprzyjać utrzymaniu zrównoważonego wzrostu gospodarczego oraz stabilności systemu finansowego.

Dążąc do realizacji wskazanych wyżej celów Rada Polityki Pieniężnej wykorzystuje zestaw instrumentów polityki pieniężnej, definiowany w publikowanych corocznie Założeniach Polityki Pieniężnej. Podstawowym instrumentem polityki pieniężnej są stopy procentowe NBP.

Ważnym elementem wykorzystywanej przez Radę strategii celu inflacyjnego jest komunikacja z otoczeniem. Z tego względu decyzje Rady wraz z ich uwarunkowaniami są przedstawiane w Informacjach po posiedzeniach Rady oraz na towarzyszących im konferencjach prasowych, a także w Opisach dyskusji na posiedzeniach decyzyjnych Rady, Raportach o inflacji, Założeniach polityki pieniężnej i Sprawozdaniu z wykonania założeń polityki pieniężnej. W swojej komunikacji Rada nie sygnalizuje natomiast obecnie swoich oczekiwań dotyczących kształtowania się stóp procentowych NBP w przyszłości, tzn. nie stosuje tzw. forward guidance.

Rada Polityki Pieniężnej trzeciej kadencji przedstawiała w okresie od września 2013 r. do czerwca 2014 r. w Informacjach po posiedzeniach Rady swoją ocenę dotyczącą horyzontu utrzymywania stóp procentowych na niezmienionym poziomie.

Więcej informacji o decyzjach Rady dotyczących polityki pieniężnej oraz ocenach aktualnego stanu gospodarki i przyszłego przebiegu procesów gospodarczych można znaleźć w dokumentach Rady Polityki Pieniężnej, zamieszczonych na stronie www.nbp.pl. Z kolei więcej informacji na temat forward guidance i skutków zastosowania tego narzędzia komunikacji znajduje się publikacji Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: Co wiemy w 2015 roku? Materiały i Studia nr 323. Narodowy Bank Polski.

 

Z poważaniem,

Maria Wołk

 


Maria Wołk | Zastępca dyrektora
Gabinet Prezesa
(...)



Narodowy Bank Polski
ul. Świętokrzyska 11/21
00-919 Warszawa

Dbamy o wartość pieniądza

 

From: Adam 
Sent: Thursday, January 24, 2019 8:56 AM
To: Sekretariat RPP 

Subject: Pytanie o forward guidance

 

Pytanie do członków RPP

 

W jakim zakresie w Polsce RPP używa forward guidance? Jak ocenia skuteczność tego narzędzia?

Pozdrawiam

 

--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

 

https://lh5.googleusercontent.com/YpJo9CK5YycQ40eKut82SQy0Tx1iOsbO0aZ40x5U67XdL1rfcDwab0xDkkaT2Fr31Cixe3ehW0ysCiXmSnYB5E33BG65JvkL8-berBEQ2zcV6PT7UeJQ1-VotYmnxnMWubA2UOg

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623

F +442035142037
E
adam.fularz@wieczorna.pl

Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764


AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 


Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

 

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

 

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

 

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

 

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

 

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf



Niniejsza wiadomość może zawierać informacje prawnie chronione. Wiadomość skierowana jest wyłącznie do adresata/adresatów określonych wyżej i stanowi własność nadawcy. Rozpowszechnianie, kopiowanie, ujawnianie lub przekazywanie osobom trzecim w jakiejkolwiek formie informacji zawartych w niniejszej wiadomości w całości lub części jest zakazane. Odbiorca, który otrzymał tę wiadomość przypadkowo, proszony jest o jej nierozpowszechnianie, a następnie poinformowanie nadawcy i jej usunięcie.

Information contained in this message may be legally privileged and/or confidential. The message is intended for the exclusive use of the addressee/addressees named above and is the property of the sender. Any dissemination, distribution, disclosure or transmission of this communication in full or in part to third parties is strictly prohibited. If you have received this communication in error, please do not disclose the contents to anyone, notify the sender immediately by replying to the message and delete this message from your system.



--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute