KPRM: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów

Redakcja serwisu otrzymała:

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: cirpress cirpress <cirpress na s. kprm.gov.pl>
Data: poniedziałek, 23 grudnia 2019
Temat: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów
(..)


Warszawa, 23 grudnia 2019 r.

 

 

RADA MINISTRÓW

 

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:

 

  • projekt ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z uchwałą w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2020;
  • projekt o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw;
  • projekt ustawy o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów;
  • projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020;
  • Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2020–2023;
  • Trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2020–2022;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z uchwałą w tej sprawiedokumenty przedłożone przez ministra finansów.

Budżet na 2020 r. będzie zrównoważony. Oznacza to, że całość wydatków budżetu państwa pokrywana będzie jego dochodami.

W projekcie uwzględniono środki na finansowanie działań/programów o dużym znaczeniu społecznym oraz rozwojowym. Jest to kolejny budżet, w którym rząd priorytetowo traktuje wydatki na wspieranie rodzin, walkę z wykluczeniem społecznym oraz wyrównywanie szans rozwojowych regionów.

W projekcie przewidziano:

·         dochody – 435,3 mld zł,

·         wydatki – 435,3 mld zł,

·         brak deficytu budżetu państwa,

·         deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii unijnej) na poziomie 1,2 proc. PKB,

·         dane makroekonomiczne:

§  wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,7 proc.),

§  średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,5 proc.),

§  wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (nominalnie o 6,3 proc.),

§  wzrost spożycia prywatnego (nominalnie o 6,4 proc.),

·         w 2020 r. planuje się wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego w wysokości ok. 7,1 mld zł,

·         projekt budżetu na 2020 r. opracowano z uwzględnieniem stabilizującej reguły wydatkowej.

Dochody

·         Na prognozowane dochody będzie miał wpływ m.in. wzrost gospodarczy, przewidywany poziom inflacji, a także efekt już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych, m.in. dotyczących dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, np.:

§  wdrożenie systemu teleinformatycznego izby rozliczeniowej (STIR) i mechanizmu analizy ryzyka wykorzystywania działalności banków i SKOK,

§  dalsze efekty wprowadzenia tzw. mechanizmu podzielonej płatności,

§  wprowadzenie kas on-line oraz tzw. wirtualnych kas rejestrujących,

§  działania dotyczące rozwoju systemu monitorowania przewozu drogowego i kolejowego towarów.

·         W prognozie dochodów uwzględniono również:

§  zmiany stawek akcyzy na używki – tj. alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie,

§  efekt wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych,

§  efekt rozszerzenia tzw. „małego ZUS",

§  skutki planowanych działań dotyczących promocji wyborów prozdrowotnych konsumentów,

§  zmniejszenie „szarej strefy" w obrocie odpadami. 

·         Na dochody wpływać będą także działania związane ze zmniejszeniem PIT w 2019 r.:

§  zwolnienie z podatku przychodów z pracy i umów zlecenia osób poniżej 26 roku życia do kwoty 85.528 zł (od sierpnia 2019 r.),

§  obniżenie stawki podatkowej dla pierwszego progu podatkowego na skali podatkowej z 18 do 17 proc. (od października 2019 r.),

§  podwyższenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu (od października 2019 r.).

·         Na dochody sektora finansów publicznych oddziaływać będzie ponadto przebudowa modelu funkcjonowania OFE.

·         W 2020 r., w stosunku do 2019 r., zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Wzrośnie on z 49,9 proc. w 2019 r. do 50 proc. w 2020 r. W przypadku podatku CIT, udział samorządów pozostanie na poziomie z 2019 r., tj. 22,8 proc.

Wydatki

·         W ramach wydatków zapewniono niezbędne środki finansowe zarówno na kontynuację dotychczasowych priorytetów rządu dotyczących polityki społeczno-gospodarczej, w tym w szczególności w ramach polityki prorodzinnej, jak również na realizację nowych zadań – przy niższych (rok do roku) planowanych kosztach obsługi długu Skarbu Państwa. W 2020 r. zapewniono niezbędne środki m.in. na:

§  finansowanie rozszerzonego programu „Rodzina 500+", który od 1 lipca 2019 r. obejmuje wszystkie dzieci do 18. roku życia – bez kryterium dochodowego (w 2020 r. na realizację programu zostanie przeznaczone 39,2 mld zł),

§  finansowanie ze środków Funduszu Solidarnościowego świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, jak również tzw. „13" dla emerytów i rencistów oraz renty socjalnej,

§  realizację świadczeń rodzinnych zakładającą podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego od 1 listopada 2019 r. oraz podwyższenie świadczenia pielęgnacyjnego od 1 stycznia 2020 r.,

§  wypłatę 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym, w ramach programu „Dobry start",

§  wypłatę świadczenia 4000 zł związanego z programem „Za życiem",

§  wypłatę świadczenia związanego z programem „Mama4+",

§  waloryzację emerytur i rent od 1 marca 2020 r. na poziomie 103,2 proc. wraz z gwarantowaną minimalną podwyżką 70 zł;  podwyższona zostanie także  najniższa emerytura do 1200 zł (szacowany koszt rozwiązań wyniesie ok. 8,7 mld zł),

§  realizację programu "Senior+",

§  zwiększenie wydatków na obronę narodową, tj. zaplanowano o ok. 5 mld zł środków więcej w stosunku do 2019 r.,

§  wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,

§  zadania dotyczące transportu lądowego: infrastruktury kolejowej oraz drogowej, w tym na szczeblu samorządowym poprzez Fundusz Dróg Samorządowych,

§  realizację zadań finansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych,

§  kontynuowane będzie także finansowanie zadań z lat ubiegłych, takich jak obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn czy zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

         Rząd zdecydował, że od marca 2020 r. waloryzacja emerytur i rent nie będzie mniejsza niż 70 zł brutto. Wzrosną także najniższe świadczenia emerytalno-rentowe.

·         Szacuje się, że od 1 marca 2020 r. wszystkie emerytury i renty wzrosną o 3,24 proc., jednak nie mniej niż o 70 zł brutto.

·         Wyższą podwyżkę niż wynikającą z prognozowanego wskaźnika 103,24 proc. otrzyma ok. 6,2 mln emerytów i rencistów. Są to osoby, których świadczenie nie przekracza 2160,49 zł brutto.

·         Wzrosną także najniższe emerytury i renty:

§  do 1200 zł (wzrost z 1100 zł) w przypadku najniższej emerytury, renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty rodzinnej i renty socjalnej;

§  do 900 zł (wzrost z 825 zł) w przypadku najniższej renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy.

·         Dodatki do emerytur i rent zostaną podwyższone procentowym wskaźnikiem waloryzacji.

·         Łączny koszt proponowanych rozwiązań wyniesie 9,1 mld zł.

·         W latach 2016-2020 wzrost najniższych świadczeń dla emerytów i rencistów wyniesie 36 proc.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dodatkowym rocznym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

            Rząd zdecydował, że dodatkowe świadczenie dla wszystkich emerytów i rencistów (tzw. „13" emerytura) będzie wypłacane corocznie. Rozwiązanie to jest realizacją obietnicy złożonej przez premiera Mateusza Morawieckiego w expose.

·         W kwietniu 2020 r. emeryci i renciści otrzymają dodatkowo 1200 zł brutto (nieliczne osoby dostaną to świadczenie w maju 2020 r.).

·         Pieniądze zostaną wypłacone automatycznie, bez żadnych formalności.

·         Wypłata odbędzie się bez względu na wysokość pobieranego świadczenia.

·         „13" emeryturę otrzyma ok. 9,8 mln emerytów i rencistów.

·         Koszt wypłaty dodatkowego świadczenia w 2020 r. wyniesie ok. 11,7 mld zł.

·         Rozwiązanie będzie zastosowane do:

§  emerytur i rent w systemie powszechnym,

§  emerytur i rent rolników,

§  emerytur i rent służb mundurowych,

§  emerytur pomostowych,

§  świadczeń i zasiłków przedemerytalnych,

§  rent socjalnych,

§  rent strukturalnych,

§  nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych,

§  rodzicielskich świadczeń uzupełniających,

§  rent inwalidów wojennych i wojskowych.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2020 (tzw. ustawa okołobudżetowa), przedłożony przez ministra finansów.

            Projekt tzw. ustawy okołobudżetowej na 2020 r. jest ściśle związany z projektem ustawy budżetowej na przyszły rok. Przewidziane w niej propozycje odpowiadają kwotom ujętym w projekcie budżetu i zapewniają jego prawidłową realizację.

Najważniejsze rozwiązania dotyczą: 

·         Fundusz Pracy

§  Finansowane będą staże podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych.

§  Wspierane będą wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy z zachowaniem powiązania pomiędzy przekazywanymi środkami a uzyskiwaną efektywnością działań urzędów pracy związaną z aktywizacją zawodową bezrobotnych.

·         Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

§  Finansowana będzie refundacja pracodawcom wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne młodocianych pracowników.

·         Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

§  Ograniczone zostaną wydatki jednostek sektora finansów publicznych poprzez „zamrożenie" podstawy naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 r. na poziomie z 2019 r. Oznacza to, że odpis będzie naliczany w oparciu o wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r. (4.134,02 zł).

·         Inne

§  Zabezpieczone zostaną środki na wypłatę ekwiwalentów pieniężnych z tytułu prawa do bezpłatnego węgla (w części budżetowej Prezesa ZUS). Rozwiązanie to skróci i usprawni proces przepływu środków z budżetu państwa bezpośrednio do wykonawcy zadania, czyli ZUS. 

§  Finansowane będą zadania związane z zapobieganiem negatywnym skutkom deficytu pilotów w Śmigłowcowej Służbie Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz modernizacji samolotowego zespołu transportowego w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Warszawie, a także budową nowej siedziby HEMS.

§  Wprowadzony zostanie czasowy mechanizm finansowania wybranych podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki mających największy wpływ na jakość prowadzonych badań naukowych w Polsce oraz ich znaczenie dla wydatkowania środków na Badania i Rozwój.

§  W ramach wsparcia finansowego dla producentów rolnych część środków pozyskiwanych z gospodarowania mieniem Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa zostanie przeznaczona na realizację zadań dotyczących rolnictwa.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2020-2023, przedłożoną przez ministra finansów.

Dokument – obejmujący czteroletnią strategię zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz czynniki oddziaływania na państwowy dług publiczny – jest przygotowywany corocznie. Założenia makroekonomiczne i fiskalne przyjęte w dokumencie są zgodne z założeniami projektu ustawy budżetowej na 2020 r.

·         Strategia przewiduje dalszy spadek długu publicznego w relacji do PKB. Relacja państwowego długu publicznego do PKB obniży się do 44,4 proc. na koniec 2019 r., 43,8 proc. na koniec 2020 r. i 39,7 proc. na koniec 2023 r.

·         Relacja długu instytucji rządowych i samorządowych (długu publicznego wg definicji Unii Europejskiej) do PKB obniży się do 47,0 proc. na koniec 2019 r., 46,5 proc. na koniec 2020 r. i 42,8 proc. na koniec 2023 r.




--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute