Redakcja otrzymała odpowiedzi MZ w sprawie zagrożenia płodności dla męskiej części populacji z powodu przegrzewania jąder

Redakcja serwisu pytała MZ o wpływ mody na zdrowie prokreacyjne. Pytaliśmy o zdrowotnie niekoniecznie korzystny wpływ tzw. rurek, obcisłych spodni męskich popularnych na skateparkach, na zdrowie prokreacyjne męskiej części populacji. 

W odpowiedzi redakcja otrzymała: 



Pan
Adam Fularz
Adam.Fularz na serw. wieczorna.pl

Szanowny Panie!
W odpowiedzi na pismo z dnia 20 stycznia 2020 roku, w sprawie zagrożenia płodności
mężczyzn, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.
Dla prawidłowego rozwoju plemników (spermatogenezy), który wymaga temperatury ok.
34,5–35,5 stopni Celsjusza, czyli niższa niż temperatura ciała u zdrowego mężczyzny [1].

Badania naukowe wykazały, że podwyższona temperatura powoduje obumieranie
spermatocytów, z których powstają plemniki. Obszernie to zagadnienie opisano
w artykule „Znaczenie optymalizacji temperatury jąder dla poprawy płodności męskiej"
autorstwa: Dr n. med. Radosław Bernard Maksym, Lek. Hanna Ruta, Dr Łukasz
Konarski, Dr hab. n. med. Michał Rabijewski, prof. CMKP.
Szacuje się, że czynnik męski niepłodności może dotyczyć nawet 8% populacji.
Zaburzona produkcja plemników w wielu przypadkach wynika ze wzrostu temperatury
moszny i jąder. Nieprawidłowy wzrost temperatury wywołuje apoptozę (programowana
śmierć komórek) i zaburzenia dojrzewania komórek na szlaku spermatogenezy [2].
Upośledzona produkcja nasienia spowodowana ekspozycją na podwyższoną
temperaturę może wynikać z występowania żylaków powrózka nasiennego, noszenia
obcisłej bielizny lub także spodni, częstego korzystania z sauny, spędzania wielu godzin
w samochodzie oraz korzystania z komputera. Według badań 64% zawodowych
kierowców wykazuje obniżoną jakość nasienia[3].

Ministerstwo Zdrowia w ramach realizacji zadań na rzecz poprawy zdrowia
prokreacyjnego prowadzi działania edukacyjne, profilaktyczne, szkoleniowe,
konferencyjne i badawcze.
Prowadzono także działania wspierające w mediach społecznościowych, kampanie
edukacyjne w radiu i telewizji, w środkach komunikacji publicznej w największych
miastach Polski, opracowano broszury informacyjne. Dla młodzieży z kolei utworzono
kanał edukacyjny na YouTube na temat zdrowia prokreacyjnego pn. Profilaktywni.
Jednym z poruszonych w nim zagadnień jest wpływ mody na płodność.
Należy zauważyć, iż Ministerstwo Zdrowia nieustannie podejmuje działania na rzecz
poprawy zdrowia prokreacyjnego. Jednocześnie w przypadku zaistnienia problemu
niepłodności, pacjenci mają możliwość skorzystania z wysokiej jakości świadczeń
z zakresu diagnostyki i leczenia niepłodności dostępnych w ramach programu polityki
zdrowotnej Ministra Zdrowia pn. „Programu kompleksowej ochrony zdrowia
prokreacyjnego w Polsce", realizowanego od 1 września 2016 r. do 31 grudnia 2020 r.

Z poważaniem,
Justyna Mieszalska
Dyrektor
-- 


1 Sas, M., Szollosi, J. (1979). Impaired spermiogenesis as a common finding among professional drivers,
Archives of Andrology, 3, 57-60.
2 R. Maksym, H. Ruta, Ł. Konarski, M.Rabijewski, „Znaczenie optymalizacji temperatury jąder dla

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

POLISH NEWS AGENCY POLISHNEWS.PL
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute