Kolej w Polsce: Kurczenie Sieci i Wyzwania Komunikacyjne

 

Rozwój sieci kolejowej w Polsce napotyka na liczne trudności, a sytuacja komunikacyjna, szczególnie w odległych regionach od Warszawy, pozostaje daleka od idealnej. Z roku na rok obserwujemy zmniejszanie się dostępności połączeń kolejowych, czego przykładem jest likwidacja odcinków na trasach takich jak Łódź - Płock - Olsztyn (tory od Brodnicy do Iławy) czy Lublin - Siedlce - Małkinia - Ostrołęka - Olsztyn (demontaż na odcinku Małkinia- Sokołów). Mimo debat na temat infrastrukturalnej zapaści wschodniej Polski, brakuje działających połączeń kolejowych na trasach Olsztyn - Ostrołęka - Białystok, Łomża - Warszawa, czy Białystok - Łuków - Lublin - Zamość - Przemyśl.

We wschodniej części kraju szczególnie dotkliwy jest brak szybkich połączeń kolejowych, które mogłyby przypominać przedwojenne luxtorpedy łączące Lwów i Wilno z Warszawą w ciągu około pięciu godzin podróży. Obecnie przejazd na tych trasach koleją może trwać nawet kilkanaście godzin.


Fot. Opuszczony dworzec w Lubsku, ongiś znaczny węzeł kolejowy, w 1936 oferowano tutaj podróż z prędkością 205 km/h na trasie "Nowa Berlinka".


Im dalej na zachód, sytuacja nie prezentuje się znacznie lepiej. Wokół wielu miast o populacji przekraczającej 100 tysięcy mieszkańców, kolej kursuje tak rzadko, że nie stanowi znaczącej alternatywy dla codziennych dojazdów do pracy. Dawniej opłacalny model biznesowy kolejnictwa nie wytrzymał konkurencji z regularnie kursującymi autobusami podmiejskimi, które odjeżdżają co np. 30 minut. Nowy model biznesowy, zmagający się z niewystarczająco konkurencyjnym środowiskiem rynkowym, nie zdołał się skutecznie wykształcić.

W rezultacie, kolej straciła większość tras, na których w krajach Europy Zachodniej autobusy szynowe kursowałyby co 20-30 minut. Obecnie powrót do obsługiwania tych tras wydaje się być trudnym wyzwaniem. Jest to znaczna strata zarówno dla rynku pracy, jak i dla potencjalnych korzyści, jakie kolej mogłaby przynieść na zliberalizowanych rynkach, gdzie szybkość transportu kolejowego mogłaby wygrywać z autobusami.


opr. SztucznIntelig.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute