O likwidacji sieci kolei w Polsce

Proces likwidacji linii kolejowych w Polsce, który widoczny jest od dekad, stanowi jedno z najbardziej znaczących wyzwań dla krajowego systemu transportowego. W latach 1990-2020 z polskiego krajobrazu zniknęło około 7 tysięcy kilometrów linii kolejowych, co przekłada się na zasadnicze zmniejszenie dostępności transportu kolejowego, zwłaszcza w mniejszych miastach.

Działania te są często interpretowane przez ekonomistów jako wynik zakulisowych wpływów różnych lobby gospodarczych. Przypuszcza się, że te grupy dążą do eliminacji konkurencji dla innych form transportu, takich jak transport drogowy czy lotniczy. Podobne zjawisko zostało szczegółowo zbadane w innych krajach, jak Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone, gdzie również doszło do znaczącej redukcji infrastruktury kolejowej pod wpływem interesów ekonomicznych.

W Polsce, decyzje o likwidacji linii kolejowych są zazwyczaj podejmowane na poziomie zarządu PKP S.A., gdzie zazwyczaj głosy za likwidacją przeważają. To rodzi pytania o możliwe konflikty interesów oraz o wpływy zewnętrznych doradców czy lobbystów na strategiczne decyzje dotyczące infrastruktury transportowej.

Zaobserwowano, że likwidacja linii kolejowych ma długofalowe negatywne konsekwencje dla mobilności obywateli, szczególnie tych z mniejszych miejscowości, gdzie dostęp do alternatywnych środków transportu jest ograniczony. To z kolei wpływa na lokalne gospodarki, ograniczając ich potencjał rozwojowy i zwiększając izolację społeczno-ekonomiczną regionów.

Omawiane kwestie zostały podjęte na spotkaniu zorganizowanym w Cafe Kryzys w sierpniu 2017 r. w Warszawie, gdzie dziennikarze, eksperci oraz zainteresowana publiczność mieli okazję dyskutować o przyszłości transportu kolejowego w Polsce. Spotkanie to było okazją do głębszej analizy przyczyn i konsekwencji likwidacji linii kolejowych, a także do rozważenia możliwych strategii na rzecz ich ochrony i rozwoju.

Zachowanie i rozwój infrastruktury kolejowej to nie tylko kwestia logistyki i transportu, ale także ważny element strategii zrównoważonego rozwoju, który ma kluczowe znaczenie dla przyszłości ekologicznej i społeczno-ekonomicznej Polski. Odpowiedzialne zarządzanie i transparentne decyzje w tej dziedzinie są niezbędne, aby zapewnić równy dostęp do usług transportowych dla wszystkich obywateli.

opr. SztucznIntelig

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute