10.9.2019: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów

Redakcja serwisu otrzymała:

---------- Wiadomość z KPRM----------
Od: cirpress cirpress <cirpress na serw. kprm.gov.pl>
Data: wtorek, 10 września 2019
Temat: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów
Do: (..)


Warszawa, 10 września 2019 r.

 

RADA MINISTRÓW

 

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r.

 

Ponadto, Rada Ministrów zaakceptowała:

 

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.

 

Przyjęto także rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

 

Rada Ministrów zaakceptowała:

 

  • uchwałę w sprawie przyjęcia „Mapy drogowej transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym";
  • uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Wieloletni program inwestycji w zakresie rewitalizacji i rozbudowy Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie – etap I";

·         uchwałę w sprawie przyjęcia „Założeń do Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2021-2027 z perspektywą do roku 2030".

 

* * * * *

 

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r., przedłożone przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

 

·         Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 r. wyniesie 2 600 zł. Oznacza to wzrost o 350 zł, czyli o 15,6 proc. w stosunku do 2019 r. (obecnie najniższa płaca wynosi  2 250 zł).

·         Podczas posiedzenia Rady Ministrów premier zdecydował o podwyższeniu pensji minimalnej z planowanych 2 450 do 2 600 zł, tj. o 150 zł.

·         W 2020 r. minimalne wynagrodzenie będzie stanowić 49,7 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na 2020 r.

·         Minimalna stawka godzinowa w 2020 r. będzie wynosiła 17 zł (więcej o 1 zł niż wcześniej planowano). W 2019 r. jest to 14,70 zł.

·         Poziom minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 2 600 zł będzie miał pozytywny wpływ na sytuację gospodarstw domowych (przez wzrost dochodów pracowników). Rozwiązanie to wychodzi naprzeciw oczekiwaniom ok. 1,5 mln pracowników otrzymujących płacę minimalną.

·         Obecna sytuacja ekonomiczna Polski pozwala na zrównoważone podnoszenie płacy minimalnej, współmierne do dynamiki wzrostu gospodarczego i wzrostu produktywności pracy oraz spadku bezrobocia.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, przedłożony przez ministra inwestycji i rozwoju.

Przewidziano zwiększenie efektywności funkcjonowania Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Jego działalność rozszerzona zostanie o dofinansowanie poprawy bezpieczeństwa użytkowania budynków z tzw. „wielkiej płyty" oraz poprawy stanu technicznego budynków komunalnych, zamieszkiwanych przez najuboższą część społeczeństwa.

Projekt nowelizacji ustawy wiąże się z programem „Czyste powietrze".

 

Najważniejsze rozwiązania

 

·         Przewidziano pomoc samorządom gminnym w działaniach służących poprawie stanu technicznego budynków wielorodzinnych, w których znajdują się lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu gminy:

§  wsparcie w formie premii będzie udzielane na przedsięwzięcia remontowe połączone z termomodernizacją,

§  wsparcie wyniesie 50 proc. kosztów przedsięwzięcia (będzie mogło być jednak podwyższone o 10 punktów proc. w przypadku budynków komunalnych objętych ochroną konserwatorską).

·         Więcej podmiotów będzie mogło ubiegać się o premie remontowe. Będą to np. wspólnoty mieszkaniowe z większościowym udziałem gminy.

·         W związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, właściciele budynków z tzw. „wielkiej płyty" będą mogli ubiegać się o pokrycie 50 proc. kosztów wykonania dodatkowego połączenia warstw: fakturowej i nośnej w celu minimalizacji ryzyka odpadania płyt zewnętrznych.

·         Podwyższona zostanie premia termomodernizacyjna w przypadku jednoczesnego realizowania inwestycji termomodernizacyjnej i montażu fotowoltaiki oraz turbin wiatrowych (premia wyniesie 21 proc. zamiast obecnych 16 proc.) Ma to zachęcić inwestorów do montażu tych – potencjalnie jedynych możliwych do zastosowania w przypadku budynku wielorodzinnego – systemów odnawialnych źródeł energii.

·         Szacuje się, że koszty proponowanych rozwiązań w latach 2020-2029 wyniosą ok. 2,2 mld zł, z czego ok. 70 proc. trafi do samorządów gminnych.

·         W 2020 r. program będzie finansowany z wolnych środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów. Po 2021 r. głównym źródłem finansowania będą środki budżetu państwa.

 

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

 

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

W strukturach sądownictwa powszechnego powstaną odrębne jednostki zajmujące się sprawami dotyczącymi m.in. prawa autorskiego i praw pokrewnych, praw własności przemysłowej, a także sprawami związanymi z nieuczciwą konkurencją oraz pewnymi kategoriami spraw o ochronę dóbr osobistych.

 

Najważniejsze rozwiązania

 

·         Stworzenie odrębnych jednostek organizacyjnych, które będą zajmować się sprawami o ochronę praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczącymi wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochroną innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Chodzi także
o sprawy związane z zapobieganiem i zwalczaniem nieuczciwej konkurencji oraz wykorzystaniem dobra osobistego w celu, np. reklamy lub promocji przedsiębiorcy, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub wynalazczą.

·         Stworzenie sędziom, w ramach istniejących struktur sądowych, możliwości specjalizacji dotyczącej własności intelektualnej.

·         Wprowadzenie zastępstwa przez fachowych pełnomocników. Przyczyni się to do szybkości i sprawności postępowania przed sądem.

·         Uregulowanie postępowania w sprawach własności intelektualnej, w tym w szczególności rozpoznawania wniosków o zabezpieczenie środka dowodowego, o wyjawienie lub wydanie środka dowodowego, czy wezwanie do udzielenia informacji.

·         W związku z planowaną specjalizacją sądów założono, że sprawy dotyczące własności intelektualnej rozpoznawać będą 2 sądy apelacyjne oraz 4 sądy okręgowe (w miejsce dotychczasowych 45 sądów okręgowych i 11 sądów apelacyjnych).

 

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.

Zaproponowano rozwiązania wspierające realizację Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, tzw. „Programu Kolej+" oraz umożliwiające eliminowanie wykluczeń komunikacyjnych.

 

·         Tereny kolejowe, które obecnie są nieeksploatowane zostaną przywrócone do ponownego wykorzystywania na cele transportowe.

§  Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy.

§  Ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury.

§  Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownego eksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej.

 

·         Wojewódzkie przewozy pasażerskie zostaną wsparte za granicą województwa.

§  Samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – przyczyni się to do uniknięcia wykluczenia komunikacyjnego terenów pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.

§  Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dla organizatorów publicznego transportu zbiorowego (marszałków województw), którzy chcieliby realizować takie połączenia bez potrzeby zawarcia odrębnego porozumienia między województwami.

§  Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie środków niewykorzystanych przez województwa w danym roku budżetowym – na realizację zadań w latach następnych.

 

·         Zmiany dotyczące przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych.

§  Uproszczony zostanie system udzielania gwarancji finansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych. Usprawni to zaciąganie przez PKP PLK SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane
w Szczegółowym Planie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego.

§  Wprowadzono nowe źródła finansowania, przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowych papierów wartościowych.

Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem zmian dotyczących finansowania ze środków Funduszu Kolejowego, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, przedłożone przez ministra środowiska.

Nowe przepisy przede wszystkim uszczelnią system ocen oddziaływania na środowisko, zapewnią pełną zgodność z prawem wspólnotowym oraz wyeliminują dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne. Przyjęte regulacje usprawnią też proces inwestycyjny. W przypadku niektórych inwestycji wymagania środowiskowe zostaną zaostrzone, a w przypadku innych – przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej.

Rozporządzenie zawiera katalog przedsięwzięć, których realizacja wymaga uprzedniego uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Katalog ten jest podzielony na przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (dla nich przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest obowiązkowe) i przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (o potrzebie przeprowadzenia oceny decyduje organ właściwy do wydania decyzji wraz z organami współdziałającymi).

Zasadnicze zmiany:

 

·         Modyfikacja progów i kryteriów, które będą  decydowały o kwalifikowaniu niektórych rodzajów przedsięwzięć do obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach bądź braku takiego obowiązku. Chodzi tutaj o przedsięwzięcia dotyczące:

-          chowu lub hodowli zwierząt, w tym norek – w tym przypadku zaostrzenie progów i kryteriów wzmocni rolę organów ochrony środowiska w procesie inwestycyjnym, nie osłabiając przy tym rozwoju tej branży w Polsce;

-          inwestycji narciarskich – obecnie decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagana bez względu na parametry oraz położenie tego typu inwestycji; nowe rozwiązania ułatwią budowę mniejszych stoków narciarskich bez konieczności przeprowadzenia kosztownej procedury środowiskowej;

-          browarów, słodowni i gorzelni – nowe przepisy ułatwią rozpoczęcie działalności przez takie zakłady, prowadzące produkcję na małą skalę, która nie wpływa znacząco na środowisko.

 

·         Rozszerzenie obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej w przypadku inwestycji związanych z gospodarką odpadami. Zmiana ta umożliwi przeprowadzenie analizy – pod kątem wpływu na środowisko – już na etapie planowania obiektów. Rozwiązanie to w przyszłości ma ograniczyć sytuacje, w których dochodzi do pożarów w miejscach magazynowania lub składowania odpadów, stanowiących znaczne zagrożenie dla środowiska, w tym życia i zdrowia ludzi.

 

·         Zniesienie obowiązku uzyskania decyzji środowiskowej przed ubieganiem się o zezwolenie na realizację przedsięwzięć takich jak: instalacje do produkcji kotłów, pojemników z blach czy betonu, a także tartaki i stolarnie, stacje elektroenergetyczne, instalacje do naprawy sprzętu kolejowego, zakłady przetwarzające alkohol etylowy oraz wytwarzające napoje alkoholowe czy stacje paliw gazu sprzężonego. Inwestycje te nie wpływają znacząco na środowisko.

 

·         Wprowadzenie regulacji uniemożliwiającej kilkukrotne, niekontrolowane przeprowadzanie rozbudowy lub przebudowy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – bez uzyskania decyzji środowiskowej.

 

Rozporządzenie wejdzie w życie w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Jednocześnie przestanie obowiązywać rozporządzenie Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęciaMapy drogowej transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym", przedłożoną przez ministra przedsiębiorczości i technologii.

Mapa drogowa transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym" jest jednym ze strategicznych projektów „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju".

 

·         Gospodarka o obiegu zamkniętym jest jednym z priorytetów polityki gospodarczej Komisji Europejskiej. Pod koniec 2015 r. KE opublikowała komunikat „Zamknięcie obiegu – plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym".

·         To nowa koncepcja gospodarcza, w której produkty, materiały oraz surowce mają pozostawać w gospodarce tak długo, jak jest to możliwe, a wytwarzanie odpadów powinno być zminimalizowane. Ma to prowadzić do stworzenia zrównoważonej, niskoemisyjnej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki. Idea ta uwzględnia wszystkie etapy życia produktu – od pozyskania surowca przez projektowanie produktu, jego produkcję, konsumpcję, zbieranie odpadów aż do ich zagospodarowania.

·         Przygotowanie dokumentu było konieczne, bo wyczerpywanie się surowców, wzrost ich cen oraz rosnąca zależność od dostawców z krajów trzecich, stanowią poważne zagrożenie dla dalszego rozwoju gospodarczego Polski oraz wyzwanie w kontekście ochrony środowiska.

·         Wdrażanie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) oznacza odejście od dotychczasowego podejścia opierającego się na zasadzie „weź – wyprodukuj – zużyj – wyrzuć", w którym odpady traktowane są jako ostatni etap życia produktu. W gospodarce o obiegu zamkniętym istotne jest, aby odpady, jeżeli już powstaną, były traktowane jak surowce wtórne i wykorzystane do ponownej produkcji.

·         Budowanie gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) ma zwiększyć innowacyjność polskich przedsiębiorców oraz podnieść ich konkurencyjność w stosunku do podmiotów z innych części Europy i świata.

·         Dokument zawiera zestaw narzędzi legislacyjnych i pozalegislacyjnych, które po wdrożeniu przez polską administrację powinny przyczynić się do wprowadzenia w Polsce modelu GOZ.

·         W dokumencie wskazano działania, które przede wszystkim przyczynią się do ograniczenia powstawania odpadów.

·         W dokumencie zdefiniowano następujące obszary działania:

·         zrównoważona produkcja przemysłowa – chodzi o istotną rolę przemysłu w polskiej gospodarce oraz nowe możliwości jego rozwoju;

·         zrównoważona konsumpcja – pokazano jak duże zmiany są możliwe na tym, często pomijanym, etapie z cyklu życia produktu (np. konsument mógłby kupować mniej towarów i lepiej wykorzystywać te, które już ma);

·         biogospodarka – dotyczy gospodarowania surowcami odnawialnymi, co w polskich realiach ma wyjątkowy potencjał;

·         nowe modele biznesowe – chodzi o możliwe kierunki przeorganizowania się przedsiębiorców, tak aby ich działalność zmierzała do „zamykania obiegu";

·         wdrażanie, monitorowanie i finansowanie GOZ.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Wieloletni program inwestycji w zakresie rewitalizacji i rozbudowy Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej – Curie w Warszawie – etap I", przedłożoną przez ministra zdrowia.

Celem programu jest stworzenie warunków do realizacji nowoczesnego, racjonalnego i skutecznego leczenia pacjentów onkologicznych.

 

·         Program będzie realizowany w latach 2019–2024 i zakłada kompleksową rewitalizację i rozbudowę istniejącej infrastruktury Centrum Onkologii – Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

·         Dzięki inwestycji powstanie nowoczesny i przyjazny pacjentom ośrodek udzielający kompleksowych świadczeń onkologicznych – od profilaktyki przez diagnostykę aż do leczenia i rehabilitacji.

·         Inwestycja umożliwi:

§  wymianę wyeksploatowanej infrastruktury i stworzenie nowej – m.in. przez budowę i wyposażenie nowego budynku klinicznego, a także remont starego;

§  połączenie działalności szpitala przez konsolidację dwóch kompleksów – przy ul. Wawelskiej i ul. Roentgena w Warszawie;

§  zwiększenie dostępności, jakości i kompleksowości świadczeń dla pacjentów onkologicznych;

§  rozszerzenie działalności dotyczącej profilaktyki nowotworów i edukacji społeczeństwa, jeśli chodzi o czynniki ryzyka chorób nowotworowych;

§  rozszerzenie zakresu opieki nad pacjentami chorymi przewlekle w celu utrzymania jakości ich życia i pełnionych funkcji społecznych, rodzinnych czy zawodowych;

§  wzrost liczby i poszerzenie zakresu świadczeń onkologicznych;

§  wprowadzenie innowacyjnych terapii, nowych metod opieki oraz technologii medycznych, co w przyszłości przełoży się na jakość leczenia i stan zdrowia pacjentów;

§  poprawę bezpieczeństwa i komfortu pacjentów oraz ich rodzin.

·         Wartość programu wynosi 872 mln , z czego prawie 740 mln zł będzie pochodzić ze środków ministra zdrowia.

·         Centrum Onkologii jest największym szpitalem onkologicznym w Polsce, w którym corocznie hospitalizuje się ponad 80 tys. pacjentów i udziela ponad 370 tys. porad ambulatoryjnych.

·         Realizacja inwestycji będzie kolejnym krokiem na drodze do rozwoju infrastruktury onkologicznej – w ostatnich 4 latach minister zdrowia dofinansował w tym celu realizację projektów o łącznej wartości blisko 1,7 mld zł.

 

(redakcja serwisu otrzymała list bez podpisu jak w uprzedniej pisemnej korespondencji- Merkuriusz Polski)

--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute