MEiN odpowiada w jaki sposób osoby młode uczą się o bezpieczeństwie w transporcie

Sz. P.
Adam Fularz


Szanowny Panie,
odpowiadając na wiadomość elektroniczną przekazaną przez Ministerstwo
Zdrowia w sprawie informowania dzieci w przedszkolu o zasadach
bezpieczeństwa, uprzejmie informuję.
Minister Edukacji i Nauki przywiązuje szczególną uwagę do upowszechniania
wśród dzieci i uczniów wiedzy o bezpieczeństwie, ochronie zdrowia własnego
i innych ludzi, do kształtowania właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji
nadzwyczajnych na każdym etapie edukacyjnym.
Cele kształcenia i treści nauczania odnoszące się do bezpieczeństwa
są uwzględnione w podstawie programowej na każdym etapie edukacyjnym
w zakresie odpowiadającym wiekowi uczniów, ich potrzebom edukacyjnym
i możliwościom poznawczym. Edukacja komunikacyjna stanowi obowiązkowy
obszar nauczania i jest realizowana zgodnie z podstawą programową.
Zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego1 placówki
realizują zadanie polegające na tworzeniu sytuacji sprzyjających rozwojowi
nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie,
sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu
drogowym.
Powyższe działania z zakresu bezpieczeństwa są kontynuowane i poszerzane
na etapie edukacji wczesnoszkolnej2

. Uczniowie z klas I-III realizują wymagania

takie, jak:
1
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla
szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia
ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły
policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.).
2
rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy
programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej
szkoły II stopnia (Dz. U. poz. 467, z późn. zm.).

 respektowanie przepisów poruszania się w miejscach publicznych, organizacji
bezpiecznych zabaw i gier ruchowych (Fizyczny obszaru rozwoju),
 dbanie o bezpieczeństwo własne i innych grupy, w tym bezpieczeństwo
uczestnictwa w ruchu drogowym (Społeczny obszar rozwoju),
 posługiwanie się numerami telefonów alarmowych, formułowanie wezwania o
pomoc w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia skierowane do Policji, Pogotowia
Ratunkowego lub Straży Pożarnej; reagowanie stosownym zachowaniem w
sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia własnego lub innej osoby;
znajomość podstawowych znaków drogowych oraz stosowanie przepisów
bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych (Edukacja
przyrodnicza),
 wdrażanie do respektowania przepisów ruchu drogowego w odniesieniu do
pieszych, rowerzystów, rolkarzy, biegaczy i innych osób, których poruszanie
się w miejscu publicznym może tworzyć zagrożenie bezpieczeństwa
(Wychowanie fizyczne).
Przed zbliżającymi się wakacjami (jak co roku) Minister Edukacji i Nauki zwróci
się do wszystkich kuratorów oświaty o szczególny nadzór nad przestrzeganiem
zasad bezpieczeństwa zarówno w drodze, jak i podczas wypoczynku oraz będzie
rekomendował zalecenia higieniczne. Ważne informacje związane z
bezpieczeństwem w podróży znajdują się także na stronach internetowych
Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwa Zdrowia.
Ministerstwo Edukacji i Nauki przywiązuje szczególną uwagę, nie tylko do
zapewnienia dzieciom i młodzieży bezpiecznych warunków w szkole, ale także
w drodze do szkoły i domu. Mając to na względzie, między innymi współpracuje
z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów w zakresie upowszechniania
przepisów dotyczących środków ochrony indywidulnej oraz przypominania o
obowiązku noszenia elementów odblaskowych. 

Minister Edukacji i Nauki udzielił
na lata 2019 i 2020 honorowego patronatu prowadzonej przez Urząd Transportu
Kolejowego „Kampanii Kolejowe ABC" skierowanej do dzieci i młodzieży.
Upowszechniono również materiały promocyjno-edukacyjne kampanii.
Ośrodek Rozwoju Edukacji, upowszechnił publikację Krajowej Rady
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pt. „Ochrona pieszych. Podręcznik dla
organizatorów ruchu pieszego", red. K. Jamroz.

We wrześniu 2020 roku resort edukacji na stronie internetowej oraz w mediach
społecznościowych zachęcał nauczycieli do udziału w bezpłatnych szkoleniach
dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym w ramach projektu
„Ogólnopolskie szkolenia dla nauczycieli w zakresie edukacji dzieci i młodzieży
w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego" przygotowanym przez Krajową
Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Ministerstwo Infrastruktury.
Szkolenia zostały przeprowadzone we wszystkich miastach wojewódzkich
od października do listopada 2020 r. Dodatkowo nauczyciele mogli korzystać
z platformy e-learningowej „Droga z klasą. Cała wiedza o bezpieczeństwie ruchu
drogowego".


Członkowie kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki włączyli się również w
promocję projektu edukacyjnego „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka".
Informacje o projekcie i możliwości uczestniczenia w nim znajdują się pod

adresem: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zajecia-z-bezpieczenstwa-
ruchu-drogowego-gitd-z-udzialem-kierownictwa-men.

Przedsięwzięcie to realizowane jest przez Inspekcję Transportu Drogowego i
zostało dostosowane do warunków czasu pandemii i wymogów nauki zdalnej.
Program jest skierowany do najmłodszych uczestników ruchu drogowego,
tj. do przedszkolaków i uczniów klas 1-3. W ramach akcji odbywają się
edukacyjne spotkania dzieci z Inspektorami Transportu Drogowego. Głównym
celem tej inicjatywy jest kształtowanie świadomości dzieci oraz promowanie
przestrzegania zasad w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
a w konsekwencji ochrona najmłodszych jego uczestników.

Z poważaniem

Wawrzyniec Roch Kowalski
Zastępca Dyrektora
/ – podpisany cyfrowo/

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute