Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów



Warszawa, 8 listopada 2016 r.

RADA MINISTRÓW

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

  • projekt ustawy Prawo oświatowe wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające Prawo oświatowe;
  • projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego oraz ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw.

 

Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie  programu wieloletniego „Niepodległa" wraz z uchwałą w sprawie obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzeniem w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej.

 

* * * * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy Prawo oświatowe wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe – dokumenty przedłożone przez ministra edukacji narodowej.

Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowego ustroju szkolnego oraz modyfikację organizacji szkół i placówek oświatowych. Przede wszystkim wygaszone zostaną gimnazja, a funkcjonować zacznie 8-lenia szkoła podstawowa i 4 letnie liceum ogólnokształcące. Wprowadzanie zmian rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018. Proponowane rozwiązania zostały zapowiedziane przez premier Beatę Szydło w exposé.

 

Powody zmian

W 1999 r. wprowadzono do polskiego systemu edukacyjnego samodzielnie funkcjonujące gimnazja, które miały wyrównać szanse edukacyjne uczniów oraz podnieść jakość nauczania. Miał to być także wstęp do reformowania kształcenia średniego i zasadniczego.

Jednak wdrożenie nowego typu szkoły spotkało się z negatywną oceną znacznej części społeczeństwa. Ponieważ nie dokończono reformy szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjum pozostało w silnych związkach ze szkołą podstawową i zaczęło się do niej upodabniaćobecnie prawie 60 proc. gimnazjów nie osiąga pierwotnie zakładanej liczby uczniów, tj. 150. Średnia liczba uczniów gimnazjów dla dzieci i młodzieży (bez specjalnych) obniżyła się z 271 uczniów w roku 2001/2002 do 158 w roku 2015/2016. W dotychczasowym systemie, co drugie publiczne gimnazjum funkcjonuje w zespole ze szkołą podstawową. W efekcie w jednym budynku uczą się dzieci od siódmego (szóstego) do szesnastego roku życia.

Obecnie znaczna liczba gimnazjów w dużych miastach prowadzi selektywny nabór, czego efektem jest duże zróżnicowanie wyników egzaminu gimnazjalnego między szkołami. Jest to sprzeczne z założeniami reformy z 1999 r., która zakładała, że obwodowe gimnazja będą służyć wyrównywaniu szans edukacyjnych (z badań wynika, że selekcjonowanie uczniów nie sprzyja ani podnoszeniu wyników, ani wyrównywaniu szans edukacyjnych). 

Powodem zmiany jest również obecny stan liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych. Liceum zostało w praktyce skrócone do 2 lat, zaś koncentracja godzin na wybranych 2-4 przedmiotach rozszerzonych, spowodowała, iż utraciło ono charakter szkoły ogólnokształcącej. W klasie I liceum kontynuowana jest edukacja gimnazjalna, a kolejne półtora roku to „kurs przygotowawczy" do egzaminu maturalnego.

Uczelnie informują, że muszą uruchamiać tzw. lata zerowe, gdyż potrzebują studentów z pogłębioną wiedzą ogólną. Potwierdzają to rektorzy szkół wyższych – 26 z 37 –   wyraziło negatywną ocenę przygotowania absolwentów szkół ponadgimnazjalnych do podjęcia studiów, wskazując na zbyt krótki czas nauki w liceum ogólnokształcącym.

Szkoły zawodowe, zwłaszcza zasadnicze, nie są atrakcyjne dla znacznej części młodzieży. Pochodzi z nich najwięcej bezrobotnych absolwentów. Stopa bezrobocia wśród uczniów kończących zasadnicze szkoły zawodowe w ostatnich latach wynosi stale ponad 40 proc. Absolwenci szkół zawodowych powinni posiadać wysokie kwalifikacje zawodowe odpowiadające potrzebom współczesnego rynku pracy. Dlatego ich kształcenie musi uwzględniać treści dotyczące zarówno nowoczesnych technologii, jak i kompetencje personalne i społeczne. Absolwenci szkół zawodowych muszą mieć dostęp do różnorodnych ścieżek umożliwiających podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz poziomu wykształcenia.

 

Główne założenia

Obecny system składa się z 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego,  4-letniego technikum i 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej. Po zmianach system będzie obejmował:

·         8-letnią szkołę podstawową,

·         4-letnie liceum ogólnokształcące,

·         5-letnie technikum,

·         3-letnią branżową szkołę I stopnia,

·         3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy,

·         2-letnią branżową szkołę II stopnia,

·         szkołę policealną.

Ten model oznacza stworzenie spójnej i drożnej struktury organizacji szkół oraz wydłużenie okresu kształcenia i wychowania w jednej szkole i w tej samej grupie rówieśniczej. Rozwiązania te ograniczą konieczność częstej adaptacji uczniów do nowych warunków uczenia się (zmiana szkoły i grupy rówieśniczej) oraz będą sprzyjać uzyskiwaniu lepszych efektów kształcenia.

Rozwiązania dotyczące szkolnictwa zawodowego przyczynią się do systematycznego podnoszenia jakości kształcenia. W obecnym systemie absolwenci zasadniczej szkoły zawodowej mają możliwość podniesienia wykształcenia i kwalifikacji jedynie przez ukończenie odpowiednich kwalifikacyjnych kursów zawodowych lub naukę od drugiej klasy w liceum ogólnokształcącym dla dorosłych.

Nowo utworzona branżowa szkoła I stopnia umożliwi otrzymanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Absolwent branżowej szkoły I stopnia będzie przygotowany zarówno do podjęcia pracy, jak i do kontynuowania kształcenia w branżowej szkole II stopnia. Brak możliwości uzyskania dyplomu technika, po ukończeniu obecnej zasadniczej szkoły zawodowej, niejednokrotnie stanowi przeszkodę dla absolwentów zasadniczej szkoły zawodowej do zdobycia wyższych kwalifikacji. Dlatego konieczne jest wprowadzenie do systemu, szkoły zapewniającej drożność systemu kształcenia zawodowego.

 

Harmonogram

  • Wprowadzanie zmian rozpocznie się od roku szkolnego 2017/2018. Wtedy uczniowie kończący klasę VI szkoły podstawowej będą podlegać promocji do klasy VII szkoły podstawowej. Tym samym rozpocznie się wygaszanie gimnazjów
    (nie będzie prowadzona rekrutacja do tych szkół).
  • W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum. Od 1 września 2019 r. nie będzie gimnazjów.
  • Wprowadzenie branżowej szkoły I stopnia, w miejsce zasadniczej szkoły zawodowej, zaplanowano od 1 września 2017 r. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia – planowane jest od roku szkolnego 2020/2021.
  • Zmiany w  liceach ogólnokształcących i technikach rozpoczną się od roku szkolnego 2019/2020, a zakończą w roku szkolnym 2023/2024. W roku szkolnym 2019/2020 w klasach I liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia edukację rozpoczną dzieci kończące klasę III gimnazjum i dzieci kończące klasę VIII szkoły podstawowej.  Dzieci kończące gimnazjum będą kształciły się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące VIII klasę szkoły podstawowej rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także kontynuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia.
  • Wygaszanie gimnazjum może być realizowane w różnych wariantach przez:  przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową lub włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. Możliwe będzie także: przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum; włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego lub technikum; przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia lub włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia.

 

Pozostałe zmiany

Założono, że oddziały dwujęzyczne będą mogły funkcjonować od VII klasy szkoły podstawowej. W ten sposób zostanie zachowana liczba lat edukacji dwujęzycznej, tj. 6 lat – 2 lata w szkole podstawowej (kl. VII-VIII) oraz 4 lata w liceum ogólnokształcącym.

Aby zachować właściwe zarządzanie szkołami w okresie przejściowym, dotychczasowi dyrektorzy będą pełnić funkcje do zakończenia kadencji, z możliwością przedłużenia przez organ prowadzący, w przypadkach szkół w ramach których będą funkcjonowały oddziały gimnazjalne aż do ich wygaśnięcia.

Umożliwione zostanie płynne przechodzenie nauczycieli ze szkół starego systemu do szkół nowego systemu – bez konieczności rozwiązywania i ponownego zawierania umów o pracę. Zapewniona będzie ochrona miejsc pracy nauczycieli. Z mocy prawa nauczyciele szkół obecnego systemu staną się nauczycielami szkół nowego systemu.

Zwiększy się wsparcie dla dzieci w edukacji domowej. Dzieci te będą mogły korzystać z pomocy dydaktycznych, służących realizacji podstawy programowej, znajdujących się w szkołach. Będą miały także prawo do konsultacji umożliwiających przygotowanie do rocznych egzaminów klasyfikujących.

W systemie oświaty pozostaną formy placówek wychowania przedszkolnego, jakimi są oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych.

W związku z reformą zmienił się czas trwania obowiązku szkolnego. Dziecko będzie objęte obowiązkiem szkolnym od 7 roku życia do ukończenia VIII klasy szkoły podstawowej, nie dłużej niż do ukończenia 18 roku życia. Obowiązek szkolny obejmuje 7-latki, ale 6-latki w przedszkolu już się uczą. Od 1 września 2019 r. obowiązek szkolny będzie wypełniany przez uczęszczanie do szkoły podstawowej – publicznej lub niepublicznej.

Projekt ustawy przewiduje, że uczniowie pełnoletni będą mogli samodzielnie usprawiedliwiać swoją nieobecność na zajęciach. Brak takiego przepisu powodował, że szkoły niejednokrotnie nie uznawały w tej kwestii praw przysługujących uczniom pełnoletnim.

 

Projekt ustawy – Prawo oświatowe zastąpi obowiązującą od 1991 r. ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów.

            Projekt ustawy zmieniający osiemnaście ustaw stanowi element pakietu ułatwień dla przedsiębiorców „100 zmian dla firm", który jest pierwszym etapem realizacji „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju", przyjętego przez rząd 16 lutego 2016 r.

Uproszczenie i poprawa warunków prawnych wykonywania działalności gospodarczej oraz zwiększenie konkurencyjności naszej gospodarki – jest zasadniczym celem przygotowanej ustawy. Cel ten zostanie osiągnięty dzięki redukcji niektórych obowiązków administracyjnych, wprowadzeniu regulacji wspierających rozwój przedsiębiorczości i zwiększających efektywność pracy, usprawnieniu procesu inwestycyjnego oraz zmniejszeniu uciążliwości kontroli działalności gospodarczej. Nowe przepisy gwarantują bardziej stabilne prawo.  

Konkretne rozwiązania są korzystne zwłaszcza dla małych i średnich firm. Oszczędności dla przedsiębiorców i obywateli, wynikające z mniejszych obciążeń administracyjnych, powinny wynieść ok. 230 mln zł w pierwszym roku obowiązywania ustawy.

 

Najważniejsze proponowane zmiany

 

Prawo o swobodzie działalności gospodarczej

Przewidziano rozwiązania, które będą chronić przedsiębiorców przed ponoszeniem konsekwencji wynikających ze zmiany wykładni przepisów – bez zmiany samych przepisów. 

Oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy nie wystąpili o interpretację indywidualną przepisów mają mieć taką samą ochronę, jaką daje posiadanie takiej interpretacji – o ile stosowali się do utrwalonej (dominującej) praktyki interpretacyjnej. W tej sytuacji nie będą ponosili ryzyka obciążenia daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi i finansowymi lub karami w przypadku zmiany wykładni przepisów. Wprowadzono także instytucję „objaśnień podatkowych", czyli ogólnych, praktycznych wyjaśnień przepisów podatkowych, napisanych prostym językiem, wydawanych przez ministra właściwego do spraw finansów.

Nowe rozwiązania realizują zapis art. 2 konstytucji (Polska jest demokratycznym państwem prawa, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej), który tworzy „klauzulę pewności prawa".

Przewidziano rozwiązanie, zgodnie z którym organy kontroli powinny planować i przeprowadzać kontrole po uprzednim ustaleniu prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Tzw. analiza ryzyka (dokument wewnętrzny administracji), powinna wykazać obszary, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Regulacja ta ma ograniczyć liczbę i zakres kontroli przedsiębiorców, u których występuje niewielkie ryzyko naruszeń przepisów lub nie stwierdzono wcześniej takich naruszeń.

Możliwe też będzie przeprowadzanie wspólnych kontroli przez organy administracji publicznej, w przypadku gdy przedsiębiorca wystąpił lub wyraził na to zgodę. Wprowadzono też zakaz przeprowadzenia ponownej kontroli przez dany organ, jeśli ma ona dotyczyć obszaru objętego uprzednio zakończoną kontrolą, przeprowadzoną przez ten sam organ. Zobowiązano organy kontroli do zamieszczania na swoich stronach internetowych informacji o procedurach kontrolnych.

Wprowadzono możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie kontroli.

 

Prawo pracy

Złagodzono wymogi prawa pracy wobec małych przedsiębiorców. Firmy zatrudniające mniej niż 50 pracowników zostaną zwolnione z obowiązku ustalania regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy oraz tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Obecnie obowiązek ten nie dotyczy firm zatrudniających poniżej 20 pracowników. Nowe rozwiązanie powinno zachęcić przedsiębiorców do zwiększenia zatrudnienia (zawierania umów o pracę), bo nie będzie  skutkować obowiązkiem ustalania regulaminów i tworzenia ZFŚS.

Wydłużono i ujednolicono terminy odwołań do sądu pracy. Wydłużono z 7 do 21 dni termin na wniesienie przez pracownika odwołania do sądu od wypowiedzenia umowy o pracę. Wydłużono z 14 do 21 dni termin na złożenie odwołania od rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia oraz termin na żądanie nawiązania umowy o pracę. Obecne terminy są zbyt krótkie na prawidłowe sformułowanie pozwu. Nowe, ujednolicone terminy mają zmniejszyć ryzyko pomyłki, której skutki są szczególnie dotkliwe dla pracowników. Powinny też zwiększyć zaufanie przedsiębiorców i pracowników do prawa. Rozwiązanie to realizuje postulaty zgłoszone przez Radę Dialogu Społecznego.

 

Prawo finansowe

            Podniesiono – z 1,2 do 2 mln euro – roczny limit przychodów netto (ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych), do którego podatnicy podatku PIT mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów.  Oznacza to odciążenie małych i średnich firm od uciążliwych obowiązków administracyjno-finansowych. Przedsiębiorcy powinni zaoszczędzić na obsłudze księgowej, bo koszty prowadzenia pełnej księgowości mogą być nawet pięciokrotnie wyższe niż koszt prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Roczne oszczędności przedsiębiorców z tego tytułu mogą sięgnąć 190 mln zł. Spodziewany jest też wzrost przychodów netto u przedsiębiorców, którzy limitowali je, aby uniknąć prowadzenia ksiąg podatkowych.

Zwiększono – ze 150 do 250 tys. euro – maksymalny roczny próg przychodów uprawniający do korzystania z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rozwiązanie to zmniejszy obciążania administracyjne związane z wypełnianiem obowiązków podatkowych – ewidencja w ryczałcie jest uproszczona i mniej pracochłonna dla przedsiębiorcy.

Prawo budowlane

Zwolniono niektóre roboty budowlane z pozwolenia na budowę lub zgłoszenia. Nie trzeba będzie zgłaszać budowy m.in.: parterowych budynków gospodarczych o powierzchni zabudowy do 35 m kw.; suszarni kontenerowych o powierzchni  zabudowy do 21 m kw; instalacji klimatyzacyjnych, przydomowych basenów i oczek wodnych do 50 m kw.; zjazdów z dróg powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych na tych drogach. Jeśli chodzi o budowę zjazdów z dróg krajowych i wojewódzkich oraz zatok parkingowych na tych drogach, a także niektóre wiaty – to zamiast pozwoleń będą wymagane zgłoszenia. 

Skrócono – z 30 do 21 dni – termin na wniesienie sprzeciwu do zgłoszeń budowy.  Jeśli organ nie wypowie się w ciągu 21 dni, to inwestor będzie mógł uznać, że nie wyraził sprzeciwu (tzw. milcząca zgoda). Jednocześnie przed tym terminem organ będzie mógł wydać zaświadczenie inwestorowi o niezgłoszeniu sprzeciwu. Powinno to przyspieszyć rozpoczęcie procesu inwestycyjnego. 

            Doprecyzowano przepisy dotyczące instytucji istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę.

Wskazano, że nie jest istotnym odstąpieniem od projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia na budowę – zmiana wysokości, szerokości lub długości obiektu budowlanego nie będącego obiektem liniowym, jeżeli odstąpienie nie przekracza 2 proc. przy spełnieniu innych oczywistych warunków (m.in. nie zwiększa zakresu obszaru odziaływania obiektu, nie narusza przepisów techniczno-budowlanych). Regulacja taka uprości i usprawni proces budowlany.

            Wprowadzono możliwość korzystania z tymczasowego obiektu budowlanego do czasu uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, jednocześnie wydłużając termin jego użytkowania ze 120 do 180 dni. Obecnie, po upływie terminu na użytkowanie, obiekt tymczasowy musi być rozebrany, czyli nie może być dalej wykorzystywany.

 

Prawo dotyczące dozoru technicznego

Przewidziano umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności przypadających Urzędowi Dozoru Technicznego i Transportowemu Dozorowi Technicznemu (pobierają opłaty za wykonywane czynności techniczne). Rozwiązanie to będzie szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, którzy nie mogą uregulować swoich zobowiązań wobec UDT i TDT np. z powodu choroby, utraty płynności finansowej firmy, opóźnień w otrzymywaniu opłatności od klientów.

Zaproponowano zniesienie obowiązku badań technicznych poprzedzających wydanie decyzji zezwalających na eksploatację urządzenia w przypadku zmiany eksploatującego. Wprowadzono możliwość – jednorazowej – naprawy lub modernizacji urządzenia technicznego – bez obowiązku posiadania przez naprawiającego lub modernizującego, uprawnienia do naprawy lub modernizacji takiego urządzenia oraz materiałów i elementów do ich wytwarzania.

 

Prawo ochrony środowiska

Zwolniono z obowiązku przeprowadzania kampanii edukacyjnej przedsiębiorców, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań do 1 tony.

Podmioty korzystające ze środowiska, w tym przedsiębiorców, zwolniono z obowiązku składania sprawozdań, gdy roczna opłata za korzystanie ze środowiska nie przekroczy 100 zł (chodzi o każdy rodzaj korzystania ze środowiska).

 

Nowe regulacje powinny wejść w życie 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części rozwiązań, które mają obowiązywać w innych terminach.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra energii.

Projekt nowelizuje ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przewidziano w nim ograniczenie kosztów realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), ponoszonych przez producentów i importerów paliw. Do ustawy wprowadzono również rozwiązanie wdrażające dyrektywę 2015/1513/WE, które dotyczy poziomu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych dla biokomponentów, które mogą być zaliczane do realizacji NCW.

Narodowy Cel Wskaźnikowy – określa minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, zużywanych w transporcie w ciągu roku kalendarzowego (liczony wg wartości opałowej).

Po zmianach przepisów, w 2017 r. poziom NCW wyniesie 7,1 proc. (zostanie obniżony z 7,8 proc.). Korekta ta nie wpłynie negatywnie na zapotrzebowanie na biokomponenty, a w efekcie na zapotrzebowanie na surowce rolne wykorzystywane do ich produkcji. Przyczyni się natomiast do zmniejszenia kosztów realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego o ok. 160 mln zł.

W znowelizowanych przepisach zmieniono również sposób określania przez rząd poziomów NCW na kolejne lata. Rada Ministrów co 4 lata (do 15 czerwca danego roku) będzie określać w rozporządzeniu Narodowe Cele Wskaźnikowe na kolejne 8 lat, uwzględniając możliwości surowcowe i wytwórcze branży paliwowej oraz przepisy Unii Europejskiej. Po raz pierwszy rząd określi w akcie wykonawczym NCW na kolejne 8 lat – do 15 czerwca 2019 r.

Ustalono też, że wysokość NCW wyniesie: w 2017 r. – 7,1 proc; w 2018 r. – 7,5 proc.; w 2019  r.– 8,0 proc. i w 2020 – 8,5 proc.

Przyjęto też, że biokomponenty (zaliczane do realizacji NCW) będą musiały spełnić kryterium ograniczenia emisji gazów cieplarnianych na poziomie 50 proc. dopiero od 1 stycznia 2018 r. Do końca 2017 r. ma być zachowany poziom dotychczasowy, tj. co najmniej 35 proc. Rozwiązanie to poprawi konkurencyjność krajowych wytwórców biokomponentów i jest zgodne z przepisami unijnymi.

Znowelizowana ustawa ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części regulacji, które wejdą w życie w innym terminie.

 

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego oraz ustawy o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra energii.

            Wprowadzenie rozwiązania ułatwiającego zagospodarowanie metanu pozyskiwanego ze złoża węgla kamiennego w ramach likwidowanego zakładu górniczego lub jego oznaczonej części – jest podstawowym celem przeprowadzonej nowelizacji.

Odmetanowanie górotworu w likwidowanych kopalniach ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa sąsiednim kopalniom i środowisku. Metan powinien być gospodarczo wykorzystany, np. do produkcji energii. Jego emisja do atmosfery musi być maksymalnie zminimalizowana. 

Obecnie w momencie wygaśnięcia koncesji na wydobywanie węgla kamiennego  kopalnie jednocześnie tracą możliwość pozyskiwania metanu z pokładów węgla (jako kopaliny towarzyszącej). Po zmianach prawa, przedsiębiorstwo górnicze (zajmujące się likwidacją kopalń), nie będzie musiało mieć koncesji węglowodorowej na pozyskiwanie metanu z likwidowanych zakładów górniczych lub ich oznaczonych części. Ułatwi to zagospodarowanie metanu.

             Znowelizowane regulacje mają wejść w życie z dniem następującym po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji.

Zmodernizowany system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0.) zostanie uruchomiony 4 czerwca 2018 r. – przewiduje projekt ustawy nowelizującej. Planowana modernizacja dotyczy głównie wewnętrznych procedur administracji i kilku usług dla obywateli. System CEPiK to jeden z najczęściej używanych przez obywateli systemów informatycznych, służący przede wszystkim kierowcom i poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Z audytu przeprowadzonego przez ministra cyfryzacji wynika, że uruchomienie zintegrowanego działania nowej bazy centralnej CEPiK 2.0 (przygotowanej przez Centralny Ośrodek Informatyki) wraz z systemami dziedzinowymi (np. Policji, Instytutu Transportu Samochodowego) – nie będzie możliwe 1 stycznia 2017 r. Przyczyną jest niedostosowanie zewnętrznych systemów teleinformatycznych do zasilania Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) i Centralnej Ewidencję Kierowców (CEK) – w szczególności na poziomie starostw, co ma szczególne znaczenie dla rejestracji pojazdów i wydawania uprawnień do kierowania nimi. Dlatego konieczne jest urealnienie harmonogramu wdrożenia CEPiK 2.0, co oznacza przesunięcie wejścia w życie ustaw związanych z jego uruchomieniem na 4 czerwca 2018 r.

Przyjęto również, że podmiot odpowiedzialny za prowadzenie elektronicznego katalogu marek i typów pojazdów homologowanych oraz dopuszczonych do ruchu w Polsce, opracuje katalog danych dotyczących pojazdów. Starostowie będą musieli z niego korzystać przy przekazywaniu danych do CEP. Dzięki temu przekazywane dane będą poprawne, co potem ułatwi ich migrację do CEPiK 2.0.

Wprowadzano także regulację, zgodnie z którą, podstawą do wszczęcia postępowania o zatrzymaniu prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym, będzie wyłącznie fakt złamania tego przepisu – bez względu na to, czy dojdzie do rzeczywistego zatrzymania prawa jazdy przez Policję w trakcie kontroli.

Projekt wprowadza także regulację, na podstawie której do czasu uruchomienia CEPiK 2.0 starosta będzie wydawał decyzję o skierowaniu kierowcy prowadzącego pojazd pod wpływem alkoholu (lub innego środka odurzającego) na kurs reedukacyjny – na podstawie odpisu wyroku sądowego. Na podstawie obowiązujących przepisów starosta powinien wysłać kierowcę na kurs reedukacyjny na podstawie informacji uzyskanych z Centralnej Ewidencji Kierowców. Jednak CEK nie gromadzi takich danych – zacznie je zbierać dopiero po wejściu w życie przepisów wprowadzających CEPiK 2.0. Zatem starosta dostaje odpis wyroku z sądu, zawierający informację o kierowaniu pojazdem pod wpływem alkoholu, na podstawie którego nie może wydać decyzji o skierowaniu kierowcy na kurs reedukacyjny. 

Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

 

* * *

 

 

 

 

 

Rada Ministrów przyjęła informację w sprawie  programu wieloletniego „Niepodległa" wraz z uchwałą w sprawie obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej oraz rozporządzeniem w sprawie ustanowienia pełnomocnika rządu do spraw obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej – dokumenty przedłożone przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.

            Rada Ministrów – w związku ze zbliżającą się Setną Rocznicą Odzyskania przez Polskę Niepodległości w 1918 r. – powierza ministrowi kultury i dziedzictwa narodowego przygotowanie oraz realizację kompleksowego programu obchodów uroczystości upamiętniających wydarzenia związane z odradzaniem się państwa polskiego. Minister  kultury i dziedzictwa narodowego przygotuje program wieloletni „Niepodległa".

            Koordynowaniem i monitorowaniem prac związanych z przygotowaniem projektu oraz wdrażaniem programu wieloletniego „Niepodległa" zajmie się ustanowiony rozporządzeniem Rady Ministrów pełnomocnik rządu ds. obchodów Stulecia Odzyskania Niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. Będzie on także koordynował i monitorował współpracę administracji rządowej z instytucjami podległymi i nadzorowanymi, samorządem terytorialnym, organizacjami pozarządowymi. Pełnomocnikiem będzie sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Program wieloletni „Niepodległa"

Przypadające na 2018 r. stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. jest okazją do świętowania wydarzeń z przeszłości oraz zachętą do budowania wspólnej przyszłości. Mając to na uwadze minister kultury i dziedzictwa narodowego przygotowuje program wieloletni „Niepodległa". Będzie on realizowany w latach 2017-2021, tak aby objął wiele rocznicowych wydarzeń związanych z odradzaniem się polskiej państwowości. Na realizację programu w 2017 r. zabezpieczono środki w wysokości 12 mln zł.

            Założenia dotyczące programu wieloletniego „Niepodległa" i kolejne etapy prac nad nim dyskutowane są w ramach powołanego zespołu roboczego z udziałem przedstawicieli: Kancelarii Prezydenta RP, Sejmu RP i Senatu RP, Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, narodowych instytucji kultury oraz Instytutu Pamięci Narodowej. Założenia programu przedstawiono  także zespołowi międzyresortowemu oraz wojewodom i międzyresortowemu zespołowi zadaniowemu ds. dyplomacji historycznej i polityki pamięci. Zakończenie prac nad programem zaplanowano na grudzień 2016 r. 

Kluczowe dla programu są trzy wartości wyróżniające naszą tożsamość narodową: wolność, solidarność oraz poszanowanie godności i praw człowieka.

Nadrzędnym celem programu „Niepodległa" będzie wzmocnienie poczucia wspólnoty obywatelskiej Polaków. Cel ten zostanie osiągnięty dzięki realizacji celów szczegółowych (priorytetów):

  • wykonanie wysokiej jakości projektów upamiętniających stulecie odzyskania przez nasz kraj niepodległości (m.in. uzupełnienie listy Pomników Historii, nagranie i wydanie partytur stu najwybitniejszych utworów muzycznych z lat 1918-2018, projekty wystawiennicze związane ze Stuleciem Awangardy, budowa sieci muzeów, w tym Muzeum Historii Polski);
  • włączenie obywateli do organizacji obchodów tego święta (Narodowe Centrum Kultury będzie operatorem dwóch dużych programów dotacyjnych: 1) programu „Koalicje dla Niepodległej" wspierającego organizację oddolnych obchodów stulecia odzyskania niepodległości przez grupy obywateli; 2) programu skierowanego do samorządowych instytucji kultury i organizacji pozarządowych, wspierającego budowę pamięci o regionalnych i lokalnych wydarzeniach oraz bohaterach z okresu odzyskania niepodległości);
  • upowszechnianie za granicą wizerunku Polski opartego na systemie wartości wyróżniających naszą tożsamość narodową (Instytut Adama Mickiewicza planuje stworzenie programu zagranicznego obchodów, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy Środkowo-Wschodniej z którymi wspólnie świętujemy stulecie; wybrano następujące ścieżki tematyczne obchodów: Ignacy Jan Paderewski – ikona niepodległości, Polonia; Pokolenie Niepodległej; Awangarda; Robotnicy; Duchowość Niepodległej). 

 

 

 

 




--
--

Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661

TEKSTY

Każdego dnia Agencja Merkuriusz udostępnia kilka materiałów prasowych ze wszystkich regionów Polski. Dotyczą one najważniejszych wydarzeń w skali kraju, różnych dziedzin życia. Stanowi źródło informacji dla redakcji prasowych.

ZDJĘCIA

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis fotograficzny. Korzystają z niego serwisy internetowe i redakcje prasowe.

WIDEO

Na zamówienie abonenta udostępniamy serwis video. Korzystają z niego stacje telewizyjne.

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute