Komentarz ekonomisty w sprawie zatrzymań w Komisji Nadzoru Finansowego

Komentarz ekonomisty w sprawie zatrzymań w Komisji Nadzoru Finansowego

Całą sprawę śledzę mimowolnie, bo choćby wczoraj do ok. 1-szej w nocy wykonywałem jakieś bardzo pilne prace (wydawanie dyspozycji dot. prac na serwerze) i na szczęście miałem pomoc- inni pracownicy też jeszcze nie spali i mogli mi służyć pomocą około 1 rano. Po zaledwie 5 godzinach snu pierwszą wiadomością była ta o kolejnych zatrzymaniach w aferze nadzoru finansowego. 

Ekonomista pracuje umysłowo w nieco inny sposób- na przykład analizuje częstotliwość występowania zdarzeń typu czarny łabędź (black swan), częstotliwość występowania innych rzadkich zdarzeń etc. Próbuje wyciągnąć wnioski z samych częstotliwości występowania określonych typów zdarzeń o charakterystycznej dla nich bardzo małej częstotliwości występowania. W sektorze nadzoru finansowego wzrosła liczba zdarzeń które ekonomista określiłby mianem "black swan" (czarnego łabędzia). 

W antycznym utworze literackim z drugiego wieku naszej ery czarny łabędź był swego rodzaju mitycznym zwierzęciem które widziano jedynie bardzo, ale to bardzo rzadko: "rara avis in terris nigroque simillima cygno ( tłumaczenie w jęz. ang. "a rare bird in the lands, and very like a black swan") JuwenalSatyry

Opis czarnego łabędzia z dzieła antycznego poety Juwenala  (60–130 n.e) pokazuje jak bardzo podatne na destrukcję są każde koncepty , teorie myślowe. Zdarzenie które rzadko występuje, może takie teorie myślowe- całkowicie obalić. Czarnego łabędzia uważano kiedyś za coś nieistniejącego, kompletnie niemożliwego. Na ówcześnie znanym świecie wysnuto teorię że wszystkie łabędzie muszą być białe, ponieważ tylko takie białe ptaki tego gatunku odkryto wg danych historycznych. Niemniej, w 1697 zaobserwowano czarne łabędzie w Australii. Więc- czarny łabędź stał się symbolem błędu poznawczego: jeśli coś wg danych historycznych nie zdarzało się do tej pory, to nie znaczy że nie ma prawa się wydarzyć. 

Dlatego też w żadnej analizie finansowej nie powinno się używać rozkładu normalnego (rozkładu Gaussa), ponieważ jest to tylko wielkim intelektualnym oszustwem, pomijającym fakt istnienia czarnego łabędzia. Stosowanie rozkładu normalnego współcześnie winno być całkowicie zaniechane w analityce finansowej i ekonomicznej. Stosowanie rozkładu normalnego jest współcześnie identyfikowane przez ekonomistę Nassima Taleba jako błąd ludyczny, tzw. ludic fallacy, jeden z kategorii błędów poznawczych- i jest to nadużywanie gier do przewidywania zdarzeń z realnego aktualnego życia.

"basing studies of chance on the narrow world of games and dice"
wg Taleb, Nassim (2007). The Black Swan. New York: Random House. p. 309. ISBN 1-4000-6351-5.

Jak to ujmuje Nassim Taleb, ekonomista, w swojej książce:

"What we call here a Black Swan (and capitalize it) is an event with the following three attributes.

First, it is an outlier, as it lies outside the realm of regular expectations, because nothing in the past can convincingly point to its possibility. Second, it carries an extreme 'impact'. Third, in spite of its outlier status, human nature makes us concoct explanations for its occurrence after the fact, making it explainable and predictable.

I stop and summarize the triplet: rarity, extreme 'impact', and retrospective (though not prospective) predictability. A small number of Black Swans explains almost everything in our world, from the success of ideas and religions, to the dynamics of historical events, to elements of our own personal lives."


wg Taleb, Nassim Nicholas (22 April 2007). "The Black Swan: Chapter 1: The Impact of the Highly Improbable"The New York Times

To nie koniec trupów w szafie nadzoru finansowego. Problemem jest problem obrotowych drzwi. Regulacja sektora finansowego w Polsce stoi pod znakiem zapytania, skoro w jednej z grup parabanków: na 40 działających na rynku instytucji finansowych z określonej grupy, aż 31 z nich na początku roku było objętych postępowaniem naprawczym [1]. Osoba mająca nadzorować tą grupę "parabanków" na rynku, pochodzi ze środka tego środowiska, swoją pozycję i wykształcenie zawdzięcza systemowi instytucji finansowych które ma w teorii nadzorować- np. jej wykształcenie było finansowane przez stypendia dokładnie tychże instytucji które osoba ta w teorii nadzoruje. Syndrom obrotowych drzwi to nie jest w żaden sposób recepta na skuteczną regulację jakiejkolwiek gałęzi gospodarki.

Adam Fularz
Źródła: regularnie czytuję o ekonomistach badających teorie czarnych łabędzi. Niestety nie śledzę tematu KNF więc powyższa analiza może być obarczona znacznym błędem poznawczym. Skorzystałem z:

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute