Skarga dot. kaskadyzacji rzeki Odry

Do Prezesa Rady Ministrów

Szanowni Państwo 
Dzisiaj rano rozmawiałem o rzece Odra i opisywałem jak osoby wybrane przez rząd - uciekają przed pytaniami. 
Pytałem zagranicznych naukowców i gdy tylko próbowałem postawić te zarzuty które usłyszałem wobec polski lch ekspertów- ci uciekali od rozmowy.  Żadna odpowiedź z MGMIZS nie nadeszła.  Składam skargę. Ministerstwo w ogóle nie odpowiedziało na zarzuty zagranicznych ekspertów- minister wskazywał w rozmowie na zarząd portów morskich- a ich przedstawiciel uciekł.  
Proponuję aby zbadano czy aby ucieczka nie jest związana z błędami jakie redakcja znalazła w tych koncepcjach.
Z szacunkiem
Adam Fularz
Transport.org.pl

---------- Wiadomość przekazana dalej ----------
Od: Adam Fularz <adam.fular na s. wieczorna.pl>
Data: środa, 18 września 2019
Temat: Ponowna prośba o polemikę z tezami p. J. Kubca dot. kaskadyzacji rzeki Odry
Do: mediaMGM <media na s. mgm.gov.pl>


List otwarty do Ministra Gosp. Wodnej i Żeglugi Śródlądowej


Szanowni Państwo,
Proszę ponownie o odniesienie się do tezy p. Kubca. 

Gdy pytałem o to pana dr inżyniera Jacka Cichockiego który wg mojej wiedzy koordynuje z ramienia Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście projekt kaskadyzacji rzeki Odry, gdy prosiłem o odpowiedzi na zarzuty J. Kubeca wobec jego propozycji, najpierw uciekł, potem, gdy go dogoniłem, odmówił odpowiedzi twierdząc że rozmawia z kolegą. Gdy mu zarzuciłem że tylko szuka wymówki i ucieka przed polemiką, p.Jacek Cichocki stanowczo żądał by dać mu spokój. Później zarzucał mi że kim ja jestem by zadawać mu pytania albo wytykać mu błędy (przeprosiłem go wcześniej za przerwanie mu i za wytknięcie- tezy którą uznałem za rodzaj błędu w jego prezentacji).

Oto argumenty przeciwko planom Jacka Cichockiego z Zarządu Portów Morskich Szczecin- Świnoujście

Regulacja samych rzek celem ich dostosowania do wymogów żeglugi śródlądowej jest wysoce szkodliwa dla ekosystemów, przyspiesza gwałtowność powodzi ograniczając retencję, nie pozwala na osiągnięcie tak dobrych parametrów dróg wodnych jak w przypadku ich budowy dróg wodnych od podstaw, poza tym jest tylko nieznacznie tańsza. Według pobieżnych szacunków [1] koszt budowy kanału lateralnego wynosi w podobnych warunkach ok. 8 mln euro za kilometr wliczając w to koszty budowy śluz i innych budowli hydrotechnicznych. Jest to o około 20 % więcej niż koszt regulacji kilometra rzeki dla potrzeb żeglugi (ok. 6 mln euro- koszt stopnia wodnego to ok. 320 mln PLN), jednak przy poprawnym zaprojektowaniu kanału bilans kosztów inwestycji w kanał lateralny może być nawet niższy, ponieważ meandry rzeczne znacznie podnoszą koszty regulacji rzeki. Dla przykładu, odległość rzeczna z Wrocławia do Krosna Odrzańskiego wynosi 258 km, podczas gdy odległość w linii powietrznej jest o niemal 100 km mniejsza.

Jak argumentuje J. Kubec, jest ogólnie znanym faktem, iż warunki hydrologiczne na Odrze są nieporównywalne z tymi na Renie czy Łabie, Ale z kolei wg Kubca jest to główny argument właśnie za zastosowaniem kanałów lateralnych, ponieważ pozwalają one uniezależnić żeglugę od negatywnego wpływu warunków atmosferycznych (szczególnie niskich stanów wód, będących utrapieniem Odry) i utrzymać ciągłość żeglugi. Ponadto regulacja rzek przyczynia się do zniszczenia środowiska naturalnego w korytach regulowanych rzek i budzi ogromne, blokujące jakiekolwiek posunięcia protesty społeczne.

Poprzednia korespondencja:
 

W dniu czwartek, 22 czerwca 2017 mediaMGM <media na serw. mgm.gov.pl> napisał(a):

Szanowny Panie Redaktorze,

 

W odpowiedzi na Pańskie zapytanie prasowe.

 

MGMiŻŚ rozpoczyna prace nad przygotowaniem studiów wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) i drogi wodnej rzeki Wisły (E-40 – Warszawa-Gdańsk). W zakresie E-30 współpracujemy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., a w przypadku E-40 będziemy współpracować z Portem Gdańsk S.A.

W lutym br. przedstawiono Koncepcję studium wykonalności Grupie roboczej Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych, a w marcu br. zakończono inwentaryzację śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym, obejmującą informacje o: śluzach żeglugowych, infrastrukturze krzyżującej się (m.in. mosty) i miejscach limitujących głębokości tranzytowe oraz inwentaryzację infrastruktury funkcjonalnie powiązanej z drogą wodną (np. porty i nabrzeża przeładunkowe).

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że zostanie dokonana kaskadyzacja rzek, a projekty kanałów lateralnych zostaną odrzucone. Wspomniane studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej (E-30) oraz drogi wodnej rzeki Wisły (E-40) jest realizowane w celu ustalenia najlepszych rozwiązań.

 

Z poważaniem

 

Zespół Biura Prasowego

Ministerstwo Gospodarki Morskiej

i Żeglugi Śródlądowej

 

ul. Nowy Świat 6/12, Warszawa

tel.: 22 583 86 60

 

 

 

 

 

 

 

From: Adam Fularz [mailto:adam.fularz na wieczorna.pl]
Sent: Thursday, June 22, 2017 9:25 AM
To: mediaMGM
Subject: Prośba o polemikę z tezami p. J. Kubca dot. ODW

 


 

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

 

- z jakich powodów wybrano kaskadyację rzek i ich kanaliację zamiast budowy kanałów lateralnych?

- specjaliści zajmujący się tym tematem, wykształceni poza Polska (w Polsce specjalistów uczono tylko o kaskadyzacji rzek, zgodnie z duchem nauki radzieckiej), argumentują za budową kanałów lateralnych. Co uważa MGMiŻŚ? Cy prychyla się do poglądów nauki radzieckiej, czy do poglądów ekspertów spoza Polski?

(...).



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl



--
-------
Merkuriusz Polski
Polish News Agency polishnews.pl

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute