26 marca 2019: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów

Redakcja otrzymała:
Od: cirpress cirpress <cirpress na serw. kprm.gov.pl>
Date: wt., 26 mar 2019 o 14:20
Subject: Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów



Warszawa, 26 marca 2019 r.

 

RADA MINISTRÓW

 

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

  • projekt ustawy o jednorazowym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów w 2019 r.;
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw;
  • projekt ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

 

 

* * * * *

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o jednorazowym świadczeniu pieniężnym dla emerytów i rencistów w 2019 r., przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

Zapewnienie w 2019 r. dodatkowego wsparcia emerytom i rencistom w formie wypłaty świadczenia pieniężnego jest celem przygotowanej ustawy. Jest to spełnienie obietnicy o dodatkowej pomocy w postaci „trzynastej" emerytury dla każdego świadczeniobiorcy, zapowiedzianej na Konwencji Prawa i Sprawiedliwości, która odbyła się 23 lutego 2019 r. To jedna z propozycji wchodzących do „Nowej piątki" PiS.

Wprawdzie w ostatnich latach w celu ochrony poziomu świadczeń emerytalnych wprowadzono wiele rozwiązań, to jednak pomoc taka nadal uznawana jest za niewystarczającą. Stąd w 2019 r. rząd – mając na względzie zapewnienie bezpieczeństwa finansowego emerytom i rencistom, ze szczególnym uwzględnieniem najuboższych świadczeniobiorców – zaproponował przyznanie im jednorazowego świadczenia pieniężnego.

Świadczenie to będzie przysługiwało osobom uprawnionym do emerytur i rent w systemie powszechnym, do emerytur i rent rolników oraz służb mundurowych, a także do emerytur pomostowych, zasiłków i świadczeń przedemerytalnych, rent socjalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, rodzicielskich świadczeń uzupełniających (roboczo nazywanych „Mama plus") oraz rent inwalidów wojennych i wojskowych.

Świadczenie będzie przysługiwało w wysokości 1100 zł brutto (od 1 marca 2019 r. tyle wynosi najniższa emerytura). Będzie wypłacane z urzędu w wysokości ok. 888,25 zł netto (czyli zostanie od niego odliczony podatek dochodowy od osób fizycznych i składka na ubezpieczenie zdrowotne).

 

 

Kwota świadczenia nie będzie wliczana do dochodu m.in. przy ubieganiu się o ulgę rehabilitacyjną, dodatek mieszkaniowy, świadczenia rodzinne, zasiłek z pomocy społecznej, alimenty czy świadczenie wychowawcze (500+). Świadczenie to nie będzie także wliczane do przychodu przy ubieganiu się o rentę socjalną. Będzie ono wolne od potrąceń i egzekucji.

Jednorazowe świadczenie pieniężne trafi do ponad 9,8 mln świadczeniobiorców, w tym do ok. 6,96 mln emerytów i 2,62 mln rencistów (w tym do 282 tys. rencistów socjalnych). Na ten cel w 2019 r. trzeba będzie przeznaczyć z budżetu państwa ponad 10,8 mld zł. Wypłata tego świadczenia zostanie sfinansowana ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu Emerytur Pomostowych, Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS i Funduszu Pracy oraz środków będących w dyspozycji pozostałych dysponentów poszczególnych części budżetowych.

Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dacie jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

* * *

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra inwestycji i rozwoju.

Projekt zawiera rozwiązania służące sprawnej realizacji programu „Mieszkanie Plus". Chodzi o zwiększenie zasobu gruntów, które będzie można wykorzystać na cele mieszkaniowe przez Krajowy Zasób Nieruchomości (KZN).

Wprowadzono przepisy umożliwiające pozyskiwanie przez KZN nieruchomości stanowiących własność lub oddanych w użytkowanie wieczyste jednoosobowych spółek Skarbu Państwa. Podmioty te będą musiały przekazywać cyklicznie do KZN wykazy nieruchomości, którymi gospodarują. W przypadku, gdy nieruchomość ujęta w wykazie zostanie przekazana do zasobu, którym gospodaruje KZN, spółkom wypłacana będzie kwota – oparta na wartości rynkowej nieruchomości – która zabezpieczy ich interesy majątkowe.

Proponowane rozwiązania pozwolą również na efektywniejszy udział Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) oraz Agencji Mienia Wojskowego (AMW) w zasilaniu Zasobu Nieruchomości gruntami, które będą mogły być wykorzystanie pod budownictwo mieszkaniowe. Ze względu na potrzebę zapewnienia środków finansowych na realizację zadań statutowych przez te podmioty, zaproponowano udział KOWR i AMW w dochodach uzyskanych ze zbycia nieruchomości przejętych od tych podmiotów do KZN.

W celu usprawnienia sporządzania wykazów nieruchomości zaproponowano, aby w wykazach tych nie były ujmowane nieruchomości, które z racji funkcji i przeznaczenia, nie mogą zostać wykorzystane na cele budownictwa mieszkaniowego, np. grunty zajęte przez pas drogowy, pokryte wodami, zajęte pod infrastrukturę kolejową lub dworce kolejowe. 

Zgodnie z projektem, przepisy ustawy nie będą stosowane do gruntów zarządzanych przez Lasy Państwowe. Z przeprowadzonej analizy wynika, że nieruchomości ujęte w wykazach położone są w większości w dużych, zwartych kompleksach leśnych, co stanowi istotne ograniczenie ich wykorzystania pod inwestycje mieszkaniowe.

Ważną zmianą jest rezygnacja z ograniczeń dotyczących wysokości tzw. normowanych czynszów najmu – wysokość czynszu powinna być elastyczna w zależności od specyfiki danej inwestycji.

 

 

 

W projekcie poszerzono także dopuszczalne formy gospodarowania nieruchomościami należącymi do KZN, przy zachowaniu możliwości kontroli i egzekwowania zobowiązań od podmiotów, którym nieruchomości zostaną udostępnione. W odpowiedzi na potrzeby rynku, przewidziano możliwość tworzenia przez KZN spółek celowych z udziałem innych podmiotów niż jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz wnoszenia nieruchomości do tych spółek, przy czym zawsze będą to podmioty kontrolowane bezpośrednio lub pośrednio przez Skarb Państwa lub państwowe osoby prawne. Umożliwiono również udostępnienie nieruchomości na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem zmian w ustawie o własności lokali, które wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.

 

* * *

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

                Projekt ustawy dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w obszarze wykonywania działalności gospodarczej dotyczącej wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią
o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

Zaproponowane rozwiązania umożliwią pełną realizację obowiązków państwa związanych z kontrolą obrotu bronią przeznaczoną na rynek cywilny przez wdrożenie przepisów umożliwiających wydawanie zezwoleń na wywóz broni i amunicji do krajów trzecich (poza obszar UE). Nowe przepisy nie przewidują wymiany dotychczas udzielonych koncesji.

Ponadto, możliwe będzie wznowienie działalności gospodarczej polegającej na pozbawianiu strzeleckiej broni palnej cech użytkowych.

Nowością będzie powstanie Systemu Rejestracji Broni (SRB), który docelowo będzie zawierał zbiór danych o legalnie posiadanej broni palnej. W SRB rejestrowana będzie broń posiadana na podstawie indywidualnych pozwoleń na broń oraz broń wyprodukowana i oferowana do sprzedaży przez przedsiębiorców.

Nowa ustawa ułatwi stosowanie prawa przez przedsiębiorców i organy administracji, ze względu m.in. na doprecyzowanie istniejących pojęć i definicji oraz likwidację luk prawnych.

Dostosowanie polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej dotyczy:

·         rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z  14 marca 2012 r. przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu i obrotowi bronią palną, jej częściami i komponentami oraz amunicją, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej (protokół NZ w sprawie broni palnej) oraz ustanawiającego zezwolenia na wywóz i środki dotyczące przywozu
i tranzytu dla broni palnej, jej części i komponentów oraz amunicji;

·         dyrektywy Rady z 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 maja 2008 r. oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady
z 17 maja 2017 r., jeśli chodzi o obowiązek „śledzenia historii" broni palnej oraz istotnych komponentów od producenta do ich nabywcy w celu ograniczenia „nielegalnego wytwarzania"  lub „nielegalnego obrotu" nimi (w zakresie dotyczącym odpowiedzialności ministra spraw wewnętrznych i administracji);

·         rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej ustanawiającego wspólne wytyczne dotyczące norm i technik pozbawiania broni cech użytkowych w celu zagwarantowania, że broń pozbawiona cech użytkowych trwale nie nadaje się do użytku (w zakresie dotyczącym odpowiedzialności ministra spraw wewnętrznych i administracji).

Ponadto uwzględniono zalecenia zawarte w informacji z 22 kwietnia 2015 r. o wynikach kontroli Najwyższej Izby Kontroli „Zapewnienie bezpieczeństwa obywateli w związku z wytwarzaniem, transportem, przechowywaniem i stosowaniem materiałów wybuchowych do użytku cywilnego".

Projektowana ustawa nie tworzy nowego stanu prawnego w stosunku do aktualnie obowiązującej ustawy z 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności gospodarczej
w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Istniejące rozwiązania uzupełniono o przepisy wynikające ze zmian  prawa UE oraz doświadczenia i uwagi zebrane w czasie funkcjonowania obowiązującej ustawy.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać 14 grudnia 2019 r.

 

 

 

Centrum Informacyjne Rządu

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: cid:image001.png@01CCA2B3.657DA300

Al. Ujazdowskie 1/3, 00-583 Warszawa
(..)

logo_pl

(..) 

 



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute