Tekst public relations: Zaufanie głównym towarem - jak SI rozwinie się w 2019 roku?
Zaufanie głównym towarem - jak SI rozwinie się w 2019 roku?
15 proc. światowych firm zwiększy wydatki na digital, a 25 proc. zmniejszy je i zostanie z tyłu stawki[1] – wynika z przewidywań Forrestera. Mimo to, wydatki na rynku IT mają wzrosnąć o ponad 3 proc. do poziomu 3,8 biliona dolarów[2]. Jak podkreślają eksperci TogetherData, coraz więcej firm odkrywa zalety Data Science i Sztucznej Inteligencji, która w 2019 roku stanie się bardziej zrozumiała.
Postępująca cyfryzacja nie jest już czymś, co rozpala wyobraźnię managerów firm. Wyzwaniem przestała być digitalizacja, a stała się maksymalizacja pochodzących z niej zysków. Stąd coraz większe zainteresowanie tematyką Big Data i Sztucznej Inteligencji. Według raportów Gartnera, wiąże się to bezpośrednio z koniecznością zyskania zaufania opinii publicznej wobec sztucznej inteligencji. Nie zmienia to faktu, że już teraz Sztuczna Inteligencja jest bardzo istotną częścią gospodarki. Według Narrative Science już około 61% firm posiadających strategię innowacji wykorzystuje SI do identyfikacji możliwości wynikających z danych, które w przeciwnym razie zostałyby zaprzepaszczone.[3]
2018 rokiem chatbotów i asystentów
Chatboty na stałe weszły już do oferty firm oferujących przeróżne strategie marketingowe. Dzięki nim obsługa klienta stała się dużo prostsza. Jak wynika z raportu McKinsey & Company oszczędności wynikające z wykorzystania tej technologii tylko w tej dziedzinie wynoszą ponad 170 milionów dolarów każdego roku. - Chatboty nadal są w fazie rozwoju. Nie ma wątpliwości, że w dużej liczbie przypadków, nadal jesteśmy w stanie rozpoznać czy rozmawiamy z botem czy człowiekiem, a rozmowy nie zawsze są płynne - mówi Michał Grams z firmy TogetherData, specjalizującej się we wdrażaniu Sztucznej Inteligencji. - Ten proces będzie ewoluował i niewykuczone, że niebawem rozmowy z Siri, Asystentem Google czy Alexą będą wyglądać tak jak w filmach sci-fi. Rozwój tej gałęzi kontaktu jest nieunikniony - nawet na obecnym etapie chatboty są niezwykle skuteczne. Szacuje się, że open rate maili to około 20 proc., wynik chatbotów oscyluje natomiast wokół 80 proc. - dodaje.
Zaufanie największym technologicznym trendem na rok 2019
Podczas gdy Data Science i Sztuczna Inteligencja rozpoczęły już marsz do dalszego rozwoju, korzystające z tych rozwiązań firmy muszą stawić czoła wyzwaniu, jakim jest źródło pozyskiwania danych - niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wspomnianych udogodnień. W dobie Cambridge Analytica, Edwarda Snowdena i innych nadużyć, na które odpowiedzią ma być RODO, sztuczna inteligencja bazująca na pozyskanych danych musi być bardziej zrozumiała, aby zdobyć zaufanie użytkowników, którzy mają się zgodzić na oddanie swoich danych. - W tym momencie robi się wszystko, aby algorytmy SI nie były czarnymi skrzynkami, które nie są w stanie wyjaśnić swoich procesów decyzyjnych - mówi Michał Grams.
Kolejnym trendem na najbliższe miesiące ma być dalszy rozwój analityki rozszerzonej. Według raportów Gartnera do 2020 roku aż 40 proc. zadań związanych z Data Science będzie wykonywanych przez sztuczną inteligencję.[4] - Już teraz wręcz toniemy w danych, a sztuczna inteligencja może być kołem ratunkowym, czy nawet sonarem, który wskaże nam, które z danych mogą być wartościowe. Szacunki pokazują, że w 2025 roku Internet będzie zawierał ponad 160 zettabajtów danych - dla porównania jeden zettabajt to około tryliarda bajtów. Pomoc w wyłapywaniu tych wartościowych informacji jest niezbędna - mówi Michał Grams.
Rok 2019 ma być również krokiem naprzód jeśli chodzi o rozwój technologii immersyjnych, czyli angażujących jak najwięcej zmysłów użytkownika. Według Gartnera do 2022 roku 70 proc. przedsiębiorstw ma mieć za sobą eksperymenty związane z takimi rozwiązaniami.[5] Te technologie już istnieją, bardzo dużo osób miało już okazję skorzystania z gogli VR czy używało z aplikacji czerpiących z rzeczywistości rozszerzonej. Ten rok będzie kolejnym etapem rozwoju tych rozwiązań, nie tylko w dziedzinie rozrywki, ale i przemysłu.
Niezależnie od tego, jak wiele z tych przewidywań się sprawdzi, gwałtowny rozwój technologii używanych nie tylko w biznesie, ale i życiu codziennym jest faktem i należy spodziewać się, że będzie tylko przyspieszał, o czym świadczą liczby. Światowe wydatki przeznaczone tylko na centra przechowywania danych rosną ze 181 miliardów dolarów w 2017 roku, do poziomu 195 miliardów w 2019.
[1]https://www.cfoinnovation.com/technology/forrester-predictions-2019-digital-transformation [dostęp: 12.03.2019]
[2] https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2018-10-17-gartner-says-global-it-spending-to-grow-3-2-percent-in-2019 [dostęp: 11.03.2019]
[3] https://towardsdatascience.com/15-artificial-intelligence-ai-stats-you-need-to-know-in-2018-b6c5eac958e5 [dostęp: 11.03.2019]
__________________________________________________________________________
Merkuriusz Polski
Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.
Adam Fularz, manager Radiotelewizji
Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A, 65-154 Zielona Góra
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
E adam.fularz@wieczorna.pl
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661
Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.
Komentarze
Prześlij komentarz
Muszę teraz sprawdzić ten komentarz pod względem spamu. Redakcja.