Kontrowersje wobec sprzedaży gminnej sieci kanalizacji: Kontrola CBA w Gminie Dubiecko

Redakcja otrzymała:
Od: Media CBA <media na serw. cba.gov.pl>
Date: pon., 25 mar 2019 o 08:10
Subject: Kontrola CBA w Gminie Dubiecko

11 lutego 2019 r. rzeszowska delegatura Centralnego Biura Antykorupcyjnego  rozpoczęła w urzędzie Gminy Dubiecko kontrolę pn.:Kontrola przestrzegania określonych przepisami prawa wybranych procedur podejmowania i realizacji decyzji w przedmiocie rozporządzania mieniem Gminy Dubiecko w latach 2010-2018."

W ramach kontroli analizie poddawana jest m. in. umowa dotycząca sprzedaży i dzierżawy sieci kanalizacyjnej gminy. Do przetargu na zakup sieci kanalizacyjnej zgłosiły się tylko dwie firmy, które zajmują się głównie udzielaniem pożyczek. Gmina Dubiecko sprzedając jednej z nich sieć kanalizacyjną za blisko 4,5 miliona złotych zyskała środki finansowe na bieżące wydatki. Jednocześnie zobowiązała się do zawarcia późniejszej umowy, na mocy której przedmiotowa sieć kanalizacyjna miała zostać ponownie przez gminę odkupiona. W umowie tej ujęto też kwotę, określoną jako czynsz dzierżawny, którego łączna kwota wszystkich rat ustalona została na 60 miesięcy i miała kosztować gminę ponad 2,5 miliona złotych.

Kontrolerzy CBA w ramach prowadzonych czynności kontrolnych sprawdzą m.in. czy umowa na zakup sieci kanalizacyjnej Gminy Dubiecko nie jest ukrytą formą zaciągnięcia pożyczki, kredytu. Z ustaleń CBA wynika, że żadna ze stron umowy nie była faktycznie zainteresowana przeniesieniem własności sieci kanalizacyjnej, lecz wyłącznie przepływem środków pieniężnych. Od momentu sprzedaży do chwili odkupu gmina nie straciła kontroli nad przedmiotem sprzedaży, a kupujący otrzymał czynsz wraz z gwarancją odkupu. Ustalenia wymaga również, czy biorąc pod uwagę stopień zadłużenia, w chwili zawierania przedmiotowej umowy Gmina Dubiecko miała zdolność do zaciągania zobowiązań finansowych.

Planowany termin zakończenia kontroli to 11.05.2019 r.

 

 

Wydział Komunikacji Społecznej

             Gabinet Szefa

Centralne Biuro Antykorupcyjne

 

                

 



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute