MSWiA odpowiada w sprawie dwóch pobliskich miejscowości z nazwą Białobrzegi

Pan
Adam Fularz

Szanowny Panie,

w nawiązaniu do Pana korespondencji tj. e-meila z dnia 7 i 9 września 2020 r. dotyczącej „zmian
w systemie nazewnictwa miejscowości dla celów systemów transportu zbiorowego", poniżej uprzejmie
wyjaśniam.

Na wstępie należy wskazać, że ustawodawca w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r.
o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1443) definiuje
miejscowość jako jednostkę osadniczą lub inny obszar zabudowany odróżniający się od innych
miejscowości odrębną nazwą, a przy jednakowej nazwie – odmiennym określeniem ich rodzaju. Zatem
obowiązujące przepisy prawa nie wprowadzają ograniczeń w zakresie ustalania tej samej nazwy dla kilku miejscowości. Jedynie w przypadku występowania jednakowych nazw miejscowości na terenie jednej gminy powinny mieć inny rodzaj.

Odnosząc się do Pana wniosku o zmianę w nazwach miejscowości wskazać należy, iż urzędowa
nazwa miejscowości jest ustalana, zmieniana lub znoszona na wniosek rady gminy, na której obszarze
znajduje się miejscowość. Stosownie do postanowień art. 8 ww. ustawy, formalny wniosek powinien
zawierać: uchwałę rady gminy w sprawie wystąpienia o ustalenie, zmianę lub zniesienie urzędowej
nazwy, wraz z uzasadnieniem, omówienie wyników konsultacji przeprowadzonych z mieszkańcami
miejscowości, której wniosek dotyczy, opinię starosty powiatu, na którego terenie jest położona
miejscowość, mapę topograficzną z zaznaczonymi granicami miejscowości, będącej przedmiotem
wniosku, informację o kosztach finansowych proponowanej zmiany, a także opinię właściwego
miejscowo wojewody.

Rada gminy przedstawia wniosek ministrowi właściwemu ds. administracji publicznej
za pośrednictwem właściwego wojewody. Przesłany wniosek podlega zaopiniowaniu przez Komisję Nazw Miejscowości i Obiektów Fizjograficznych. Podczas analizy wniosku przez członków Komisji NMiOF brane są pod rozwagę względy historyczne i etymologiczne nazw, lokalizacja, względy kartograficzne, źródła i zapisy historyczne. Zaznaczyć także trzeba że istotnym w podejmowaniu rozstrzygnięć w zakresie zmian w nazewnictwie miejscowości pozostaje glos mieszkańców objętych proponowaną zmianą, a także opinia wojewody oraz starosty (w szczególności w zakresie ewentualnych zmian w obrębach ewidencyjnych).

Pozytywnie rozpatrzona zmiana zostaje ujęta w stosownym projekcie rozporządzenia ministra
właściwego do spraw administracji publicznej i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia.
Jednocześnie informuję, iż stosownie do postanowień art. 6 ust. 2 ustawy o urzędowych nazwach
miejscowości i obiektów fizjograficznych podmioty wykonujące zadania na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej są obowiązane używać urzędowych nazw miejscowości. Nazwami urzędowymi i prawnie
usankcjonowanymi są wszystkie nazwy zapisane w Wykazie nazw miejscowości i ich części ogłoszonym
w drodze obwieszczenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 października 2019 r.
(Dz. U. poz. 2360).


W kontekście powyższego wypada nadmienić, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
nie posiada kompetencji do oceny czy też weryfikacji poszczególnych działań podejmowanych przez
podmioty wykonujące zadania publiczne (w tym m.in. przedsiębiorstwa transportu publicznego)
w zakresie stosowania nazewnictwa miejscowości.

Z poważaniem,
Zastępca Dyrektora
Departamentu Administracji Publicznej MSWiA
Szymon Wróbel
/-/

--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute