Skarga dot. dyskryminacji innych form transportu niż motoryzacja indywidualna

do Prezesa RM

Skarga dot. dyskryminacji innych form transportu niż motoryzacja indywidualna

Szanowni Państwo,
Składam skargę że brak myta kordonowego, myta kongestyjnego powoduje dyskryminację wszystkich innych form transportu poza motoryzacją indywidualną. W centrach miast koszty metra kwadratowego gruntu są bardzo wysokie, a samochody osobowe nie płacą należnych opłat za tą przestrzeń. 

Jest to forma subsydiowania danej formy transportu, formy transportu nieefektywnej gospodarczo w centrach miast. Jest to dodatkowe opodatkowanie ludności (poprzez zmuszanie jej do zakupu samochodu). Jest to skrajnie niesprawiedliwe ekonomicznie. Kompletnie to wypacza cały sektor transportu, niszcząc delikatne równowagi rynkowe między różnymi formami transportu.

Wzywam do zmiany prawa wzorem krajów wyżej rozwiniętych.
Z szacunkiem
Adam Fularz, ekonomista

Redakcja Polish News Agency
Załączniki: korespondencja


From: Bieganowska Joanna <joanna.bieganowska na s. gdansk.gda.pl>
Date: Tue, Sep 15, 2020 at 11:43 AM
Subject: PD: Pytanie o reakcję władz miasta na propozycję myta za wjazd do centrum Gdańska na poziomie 50-80 PLN
To: Adam


Szanowny panie,
w obecnie istniejących regulacjach prawnych w Polsce nie ma tzw. opłaty kongestyjnej (czyli za wjazd do Centrum) wzorem choćby Londynu czy Sztokholmu. W związku z powyższym  rozważania co do wprowadzenia tego typu opłat w Gdańsku są bezprzedmiotowe, ponieważ nie ma podstawy prawnej do ich wdrożenia.

Biorąc pod uwagę powyższe nie analizowano i nie prowadzono symulacji dotyczących szczegółów tego typu narzędzia fiskalnego w polityce transportowej miasta. Bez wnikliwej analizy problemu nie da się określić takich szczegółów jak choćby optymalne koszty wjazdu (choć podane stawki za jednorazowy wjazd wydają się być bardzo wysokimi).

Miasto Gdańsk realizuje działania dotyczące ograniczenia ruchu na teren Śródmieścia Gdańska, ale trzeba podkreślić, że w oparciu o dostępne narzędzia prawne. Jako jedne z pierwszych w Polsce wprowadziło śródmiejską strefę płatnego parkowania rozdzielając wpływy z niej na działania na rzecz poprawy warunków i bezpieczeństwa ruchu pieszego i rowerowego oraz na zieleń w stopniu dalej idącym niż wymogi prawne.  Rozwija strefę ograniczonego dostępu czy też obszar dedykowany wyłącznie dla pieszych i rowerzystów. W świetle powyższych wyjaśnień wprowadzenie opłat nie będących odzwierciedlonych w obecnie obowiązującym stanie prawnym nie jest rozważane.


Z poważaniem,









Joanna Bieganowska
Inspektor
Referat Prasowy
Biuro Prezydenta



Urząd Miejski w Gdańsku
ul. Nowe Ogrody 8/12
80-803
Gdańsk
tel. 58 323 63 05
tel. kom.
511 870 036
www.gdansk.pl

(..)


 

Od: Adam Fularz <Adam na s. wieczorna.pl>
Wysłane: piątek, 11 września 2020 09:08
Do: Biuro Prasowe Miasta Gdańsk <prasa na s. gdansk.gda.pl>
Temat: Pytanie o reakcję władz miasta na propozycję myta za wjazd do centrum Gdańska na poziomie 50-80 PLN

 

Pytanie o reakcję władz miasta na propozycję myta za wjazd do centrum Gdańska na poziomie 50-80 PLN

 

do Radni Miasta, władze UMG

 

Drodzy Państwo. 

 

Czy władze Gdańska popierają pomysł wprowadzenia opłat za korzystanie z sieci dróg miasta  Gdańsk- tak zwane myto kordonowe? 

 

W wielu miastach naszego kontynentu płaci się- i to sporo- za wjazd samochodem osobowym do centrum miasta. Czy cena za wjazd rzędu 50-80 PLN za jeden wjazd byłaby wystarczająca by pokrywać koszty wynajmu powierzchni użytkowej miasta czyli ulic i placów - przez samochody osobowe? Nie pokrywa to kosztów inwestycji w infrastrukturę drogową. Niemniej jednak uzyskanoby zwrot części dotacji do motoryzacji masowej. 

 

Czy władze UMG mogą podać szacunkowo kwotę opłaty za korzystanie z sieci dróg miasta która ich zdaniem pokrywa koszty urban sprawl generowanego przez samochody w takim mieście i jego okolicy? 

 

Pozdrawiam

Adam Fularz, ekonomista

Redakcja Polish News Agency



--


Adam Fularz, manager Radiotelewizji

RTVP OPÉRA www.opera.rtvp.pl

Prezes Zarządu, WIECZORNA.PL SP Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra



Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute