18.6.2019- Komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów

Redakcja serwisu otrzymała:
Od: cirpress cirpress <cirpress na serw. kprm.gov.pl>
Data: wtorek, 18 czerwca 2019
Temat: Komunikat po posiedzeniu (..)

Warszawa, 18 czerwca 2019 r.

 

RADA MINISTRÓW

 

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

 

  • projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania lichwie,
  • projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych,
  • autopoprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny,
  • uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą: „Rozbudowa wraz z modernizacją Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie  i Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Szczecinie
    w zakresie kliniczno-dydaktycznym i medycznych wdrożeń innowacyjnych".

 

* * * * *

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania lichwie, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

                Przygotowano rozwiązania, które pozwolą skutecznie walczyć z lichwą, a przede wszystkim z plagą lichwiarskich pożyczek. To problem, który dotyczy wielu ludzi w Polsce, a ofiarami tego procederu są często osoby starsze, których trudna sytuacja materialna jest wykorzystywana przez nieuczciwe firmy pożyczkowe. Dlatego Komisja Nadzoru Finansowego będzie nadzorować instytucje pożyczkowe.

Zaproponowano zmiany, które mają skutecznie chronić Polaków przed plagą lichwiarzy i nadużyciami firm pożyczkowych, których konsekwencją są niekończące się  problemy ich klientów z regulowaniem zadłużenia oraz wpadanie w spiralę zadłużenia (branie pożyczki na spłatę już wziętej pożyczki). Na rynku powinny działać firmy pożyczkowe, które oferują rozsądne warunki zaciągania zobowiązań finansowych i nie ukrywają dodatkowych kosztów z tym związanych.

Pakiet przygotowanych zmian jest elementem programu „Sprawiedliwość i bezpieczeństwo", który minister sprawiedliwości ogłosił w kwietniu 2018 r.

Najważniejsze rozwiązania

·         Przede wszystkim na podstawie nowych przepisów nie będzie można w sposób dowolny ustalać dodatkowych opłat za zakupy na raty. Nie będzie można bez ograniczeń doliczać prowizji, marży, opłat za złożenie czy rozpatrzenie wniosku albo obowiązkowego ubezpieczenia. Chodzi o to, że często klienci nie są w stanie spłacić „atrakcyjnie oprocentowanej pożyczki". W praktyce okazuje się bowiem, że mimo „zerowych odsetek", za nowo kupiony sprzęt muszą płacić znacznie więcej, niż wynikałoby to z ceny na etykiecie.

Maksymalny limit dodatkowych opłat w przypadku zakupów ratalnych zostanie ustalony na 45 proc. kwoty pożyczki w skali roku. Jeśli raty będą rozłożone na 6 miesięcy, to dodatkowe koszty nie będą mogły przekroczyć 32,5 proc. Jednocześnie limit odsetek pozostanie na obecnym poziomie, czyli maksymalnie 10 proc. w skali roku.

·         Zgodnie z nowymi przepisami, restrykcyjne zasady będą obowiązywać przy zaciąganiu krótkoterminowych pożyczek na niewielkie kwoty, czyli tzw. chwilówek. Klienci, zachęcani umiarkowanym oprocentowaniem nominalnym, często nie zdają sobie sprawy jak wysoką kwotę będą musieli w rzeczywistości spłacić. Koszty pożyczki, jak przy zakupach na raty, są bowiem powiększane o bardzo wysokie prowizje, marże czy opłaty.

Dlatego limit dodatkowych opłat w przypadku „chwilówek" zostanie radykalnie ograniczony, tj. do 45 proc. kwoty pożyczki w skali roku. Przy pożyczce na okres miesiąca limit ten wyniesie tylko 22 proc. Limit odsetek od samej pożyczki będzie, jak dotąd, wynosił do 10 proc. w skali roku.

·          Nowe prawo wprowadza także ścisłe limity w zakresie ustanawianych zabezpieczeń. Chodzi o to, aby w praktyce nie dochodziło do odbierania mieszkań i domów, pozbawiania dorobku całego życia osób, które nie spłaciły pożyczki o wielokrotnie niższej wysokości.

Zgodnie z nowymi regulacjami, zabezpieczenie pożyczek (np. w postaci hipoteki na nieruchomości) nie będzie mogło przekraczać wysokości pożyczonej kwoty powiększonej maksymalnie o 45 proc.  Niedopuszczalne będzie żądanie przenoszenia własności nieruchomości na zabezpieczenie zaciągniętych zobowiązań. Wyeliminowano też możliwość prowadzenia egzekucji komorniczej z mieszkania, jeżeli wysokość zadłużenia nie przekracza 5 proc. wartości domu lub lokalu.

·         Na podstawie znowelizowanych przepisów banki nie będą mogły dowolnie ustalać dodatkowych opłat za pożyczki udzielane osobom fizycznym. Zasada ta ma dotyczyć  także pożyczek udzielanych na podstawie umów cywilno-prawnych, czyli zaciąganych, np. u prywatnej osoby. Często zdarza się, że osoby biorące pożyczki podpisują długie i skomplikowane umowy, nie zdając sobie sprawy z dodatkowych kosztów, jakimi zostaną obciążone, co może skutkować utratą majątku całego życia.

Zdecydowano, że w przypadku bankowej pożyczki konsumenckiej (to pożyczka do 255 tys. 550 zł udzielona na podstawie ustawy o kredycie konsumenckim) dodatkowe opłaty nie będą mogły przekroczyć 45 proc. kwoty pożyczki w skali roku, a maksymalne odsetki 10 proc. w skali roku. Taki limit będzie także obowiązywał w przypadku bankowej pożyczki dla osoby fizycznej na wyższą kwotę. Przy pożyczce udzielanej na podstawie umowy cywilno-prawnej limit dodatkowych opłat wyniesie 25 proc. pożyczonej kwoty.

·         W nowych przepisach wyraźnie zdefiniowano, które pożyczki mają charakter lichwiarski. Ponadto, ściganie lichwiarza nie będzie zależeć od tego, czy wiedział, że osoba biorąca pożyczkę jest np. w trudnej sytuacji życiowej i dramatycznie potrzebuje pieniędzy na zapewnienie sobie podstawowych warunków do życia, jak: jedzenie, leki, opłata rachunków. Taka  uznaniowość była przyczyną bezkarności lichwiarzy.

Nowe regulacje przewidują karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do  5 lat dla każdego, kto w zamian za udzielone osobie fizycznej świadczenie pieniężne wynikające m.in. z umowy pożyczki, będzie żądał od niej zapłaty kosztów pozaodsetkowych co najmniej dwukrotnie wyższych niż maksymalne lub będzie żądał zapłaty odsetek w wysokości co najmniej dwukrotnie wyższej niż maksymalna. Przyjmując te zasady Polska dołączy do krajów, które bezwzględnie i skutecznie walczą z lichwą. Są wśród nich Austria i Kanada, gdzie za udzielanie lichwiarskich pożyczek można trafić na 5 lat do więzienia. W Niemczech kary za lichwę sięgają 10 lat pozbawienia wolności, a w Stanach Zjednoczonych – nawet 20 lat.

 

Znowelizowane przepisy mają obowiązywać po 6 miesiącach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii.

Ustawa umożliwi przyznawanie rekompensat pieniężnych (stanowiących pomoc publiczną) części przedsiębiorców z sektora energochłonnego (ok. 300 firm), których rentowność oraz konkurencyjność jest istotnie zagrożona w wyniku wzrostu cen energii elektrycznej, spowodowanego unijną polityką klimatyczno-energetyczną (chodzi m.in. o rosnące ceny zakupu uprawnień do emisji gazów cieplarnianych). Już dziś ceny energii na rynku hurtowym w Polsce należą do jednych z wyższych w Europie i najwyższych w porównaniu z uprzemysłowionymi krajami sąsiednimi.

Prawo Unii Europejskiej pozwala przeznaczyć część środków uzyskanych przez państwa członkowskie ze sprzedaży uprawnień do emisji na rekompensaty dla przemysłu energochłonnego. Chodzi o zrekompensowanie kosztów ponoszonych przez przemysły energochłonne wynikających z zakupu uprawnień do emisji przez przedsiębiorstwa energetyczne. Rekompensaty mają ograniczyć przenoszenie kosztów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych zakupionych przez producentów energii na jej odbiorców. Możliwość taka wynika wprost z dyrektywy EU ETS (dotyczy unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji), a potwierdzona została w Wytycznych w sprawie niektórych środków pomocy państwa w kontekście systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych po 2012 r.  

Zgodnie z ustawą, o rekompensaty będą mogły ubiegać się przedsiębiorstwa prowadzące działalność w sektorach przemysłów energochłonnych, określonych w załączniku nr 1 do ustawy, czyli m.in. huty, zakłady chemiczne i papiernicze. Rekompensaty przyznawane będą tylko do produkcji wskazanych produktów.

Aby ubiegać się o wsparcie przedsiębiorcy z sektorów energochłonnych uprawnionych do rekompensat – w terminie 14 dni od wejścia w życie ustawy z 28 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw – będą musieli złożyć zarządcy rozliczeń cen, oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wypłaty kwoty różnicy ceny w odniesieniu do energii elektrycznej zużytej od 1 stycznia 2019 r. do 30 czerwca 2019 r. W przeciwnym razie nie będą mogli ubiegać się o rekompensaty za 2019 r.

Beneficjenci systemu będą musieli spełnić dodatkowo wymóg wdrożenia w swoich zakładach systemu EMAS (system ekozarządzania i audytu), systemu zarządzania środowiskowego lub systemu zarządzania energią. Systemy te minimalizują szkodliwe oddziaływanie przemysłów energochłonnych na środowisko.

Stworzony zostanie Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, działający jako państwowy fundusz celowy, którego dysponentem będzie minister do spraw gospodarki. Będą do niego wpływały m.in. środki ze sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. Środki z funduszu będą przeznaczane na wypłatę rekompensat.

Rekompensaty będą przyznawane po raz pierwszy za 2019 r., ale będą wypłacane w 2020 r. Limit środków przeznaczonych na rekompensaty wyniesie: 890 mln zł w 2019 r. i 890 mln zł w 2020 r., i będzie stanowił nie więcej niż 25 proc. przychodów ze sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych.

Rekompensaty będą przyznawane – za poprzedni rok – w decyzji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na podstawie złożonych przez przedsiębiorców wniosków. Wysokość rekompensat dla poszczególnych przedsiębiorców określana będzie w decyzji prezesa URE na podstawie danych związanych z produkcją w danym przedsiębiorstwie (chodzi m.in. o procentowe zużycie energii, wielkość produkcji).

Prezes URE – do 31 grudnia każdego roku – będzie informował w Biuletynie Informacji Publicznej o łącznej wysokości przyznanych rekompensat za poprzedni rok kalendarzowy w podziale na poszczególne sektory i podsektory energochłonne.

                Wprowadzony system sankcji zakłada, że administracyjnej karze pieniężnej będzie podlegała osoba, która we wniosku o przyznanie rekompensaty podała nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje, i w konsekwencji uzyskała rekompensatę nie spełniając warunków przewidzianych przepisami ustawy, albo osoba, która odmówiła udzielenia informacji lub przedłożenia dokumentów koniecznych do weryfikacji wniosku o rekompensatę. Kary będą nakładane przez prezesa URE w decyzji, a wpływy z nich zasilą budżet państwa.

System rekompensat przyczyni się do ochrony wybranych sektorów energochłonnych przed zwiększeniem kosztów wynikających ze skokowego wzrostu cen uprawnień do emisji gazów cieplarnianych oraz utrzymania nakładów na inwestycje w tych branżach. Rekompensaty istotnie zneutralizują wpływ wyższych cen uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na koszty energii.

Projektowana regulacja – zapewniając konkurencyjność polskiego przemysłu energochłonnego – pozwoli utrzymać maksymalnie 404 tys. miejsc pracy w firmach energochłonnych oraz 686 tys. miejsc pracy w firmach kooperujących. Według danych za 2016 r. sektor energochłonny zapewnia miejsca pracy dla ok. 1,3 mln osób, tj. ok. 8,3 proc. pracujących w Polsce.

                Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła autopoprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny (druk nr 3386), przedłożoną przez ministra sprawiedliwości.

                Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu 10 maja 2019 r. projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny.

Autopoprawka zawiera propozycję nadania nowego brzmienia art. 155 Kodeksu karnego, który określa karę za nieumyślne spowodowanie śmierci człowieka, zgodnie z postulatami m.in. Naczelnej Rady Lekarskiej oraz Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych. Obecnie za nieumyślne spowodowanie śmierci człowieka grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Taką samą sankcję Kodeks karny przewiduje np. za kradzież sklepową, sfałszowanie legitymacji szkolnej albo zniszczenie mienia. Dlatego wydaje się, że właściwe byłoby usytuowanie tych granic w przedziale: od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności. Rozwiązanie takie zapewni szerszą możliwość orzekania kar pozbawienia wolności w rozmiarach umożliwiających warunkowe zawieszenie wykonania kary oraz poprzestanie na karze wolnościowej (może to być grzywna lub kara ograniczenia wolności). Rozwiązanie to pozwoli również osiągnąć nadrzędny cel, jakim jest poprawa ochrony życia ludzkiego z uwzględnieniem wątpliwości jakie przedstawili partnerzy społeczni.

Kolejna poprawka dotyczy nadania nowego brzmienia art. 65 Kodeksu karnego – chodzi o nowe zasady wymiaru kary, środków karnych oraz środków związanych z poddaniem sprawcy próbie wobec niektórych sprawców popełniających przestępstwo w związku z okolicznościami wskazującymi na zorganizowany i zaplanowany charakter działalności przestępczej. Propozycja ta wymierzona jest w zwalczanie najcięższej przestępczości zorganizowanej i służy podejmowaniu wobec tej kategorii sprawców adekwatnych środków służących do realizowania funkcji ochronnej prawa karnego. Wychodzi ona z założenia, że sprawcy należący do tej kategorii nie powinni być traktowani tak jak inni sprawcy, niemający ścisłych związków z przestępczością zorganizowaną.

Z kolei zmiany odnoszące się do wprowadzenia w Kodeksie karnym wykonawczym nowego rozdziału XXa (Kontrola skazanych i tymczasowo aresztowanych) wiążą się m.in. z koniecznością wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 14 grudnia 2017 r. W nowym rozdziale  uregulowano sposób postępowania z osobami skazanymi i tymczasowo aresztowanymi w zakładach karnych i aresztach śledczych. Przede wszystkim uregulowano uprawnienie do przeprowadzania kontroli osobistej. Wprowadzono sądową kontrolę czynności realizowanych przez funkcjonariusza Służby Więziennej w ramach przeprowadzanej kontroli osobistej oraz kontroli paczek i bagaży.

Pozostałe zmiany w Kodeksie karnym wykonawczym mają zapewnić bezpieczeństwo w zakładach karnych przez prawidłowe wykorzystywanie przez osadzonych rozmów telefonicznych. Chodzi o to, aby wyeliminować sytuacje, gdy rozmowy telefoniczne są nadużywane do kontaktu z innymi osobami, często w celach przestępczych.

Przewidziano także kontrolowanie przepustek dla skazanych odbywających karę w jednostkach półotwartych. Wprowadzono przepisy ograniczające możliwość przemytu na teren jednostek penitencjarnych przedmiotów niedozwolonych (np. noży) we własnej odzieży. Dodano przepis umożliwiający przeprowadzanie badań seksuologicznych, co pozwoli na wykonanie badania w kierunku występowania zaburzeń preferencji seksualnych osadzonych.

* * *

 

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą: „Rozbudowa wraz z modernizacją Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie  i Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Szczecinie
w zakresie kliniczno-dydaktycznym i medycznych wdrożeń innowacyjnych"
, przedłożoną przez ministra zdrowia.

W latach 2019-2025 realizowany będzie program budowy budynku kliniczno-dydaktyczno-badawczego oraz rozbudowy i modernizacji Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Szczecinie.

Realizacja programu zapewni pacjentom możliwość skorzystania z najnowocześniejszych metod diagnostyki i leczenia. Dzięki nowym technologiom możliwe będzie stosowanie tzw. terapii spersonalizowanej, co znacząco poprawi efektywność prowadzonego leczenia.

W ramach programu powstanie Uniwersyteckie Centrum Onkologii, które wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na leczenie i poradę onkologiczną oraz efektywność leczenia. Zmodernizowane zostaną oddziały Onkologii i Hematologii Dziecięcej. Dobudowany zostanie Oddział Pediatrii i Żywienia, z kolei utworzone Ponadregionalne Centrum Chirurgii Nowotworów Głowy i Szyi umożliwi przeprowadzanie zabiegów, których dotychczas nie wykonywano w kraju. Ponadto, rozbudowany Zespół Poradni Specjalistycznych znacząco wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na poradę u specjalisty.

Z budżetu państwa na realizację programu zostanie przeznaczone ponad 590 mln zł. Program będzie realizował Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie.

 

Centrum Informacyjne Rządu

KANCELARIA PREZESA RADY MINISTRÓW

Al. Ujazdowskie 1/3, 00-583 Warszawa
e-mail:
(..)

RODO - Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

 

GDPR - Information on the processing of personal data can be found in the Public Information Bulletin of the Chancellery of the Prime Minister of Poland.

 

 

 




--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute