Wniosek ekonomisty do MSWiA oraz do Prezesa KPRM w sprawie rejestru hulajnóg


Wniosek do MSWiA oraz do Prezesa KPRM

Drodzy Państwo,
Jako ekonomista zwracam się do Ministra SWiA oraz do Prezesa KPRM o podjęcie decyzji o utworzeniu rejestru hulajnóg celem ograniczenia ich kradzieży. 

Uzasadnienie ekonomiczne
Ceny hulajnóg są już tylko niewiele niższe od cen rowerów dla których- rejestr stworzono. Wymogi są jednak inne, w mojej ocenie taki rejestr powinien być bardziej elektroniczny i powinien umożliwiać np. dzieciom samodzielne wprowadzanie zmian jeśli sprzedały całą hulajnogę lub jej podest, lub kierownicę.

Powód:
Hulajnogi wyczynowe są bardzo często kradzione. Cena hulajnogi wyczynowej (zwykłej, nie hulajnogi elektrycznej, ale zwykłej hulki na skatepark) to bardzo często 2-3 tysiące złotych. 

Wczoraj znów słyszałem głos rozżalonego ojca którego synowi skradziono hulajnogę wyczynową o wartości używanego samochodu. Używane samochody są oznakowane na ramie etc., zaś mające podobną cenę hulajnogi- już nie. Rodziców to dziwi że nie ma możliwości jakiegoś zabezpieczenia się przed utratą pojazdu o wartości na przykład 3 tys. PLN.

Wnoszę o stworzenie rejestru hulajnóg i wezwanie właścicieli do znakowania tych pojazdów (czyli dzieci) od jakiegoś określonego, wyznaczonego dnia. Proponuję by dokonano tutaj wyjątki i by osoby niepełnoletnie od wieku lat kilku- mogły je dawać do znakowania bez decyzji czy opieki ich opiekunów prawnych- osób dorosłych.

Proponuję by osobno znakowano podesty od hulajnóg i osobno kierownice, bo sam markowy podest do hulajnogi wg mojej wiedzy kosztuje od około 1300-1400 PLN. System taki musiałby umożliwiać wprowadzenie zmian w rejestrze przez niepełnoletnich właścicieli- czyli sprzedaż całych pojazdów czy różnych części (osobno- podestów, osobno- kierownic) sobie nawzajem przez osoby niepełnoletnie, bez potwierdzenia czy akceptacji rodziców czy osób dorosłych.

Obecne przepisy zabraniające transakcji kupna i sprzedaży przez osoby niepełnoletnie poniżej 13 lat i mniejsze, są przepisami martwymi. Sam kupowałem swoją hulajnogę od osoby niepełnoletniej która ledwo umiała się podpisać ale za to z łatwością przeliczyła gruby plik banknotów.   

Jako użytkownik muszę przyznać że w Polsce osoby posiadające tego typu drogie hulajnogi- są zmuszane do pozostawiania ich bez nadzoru na długie godziny. Gdy jeżdżę taką hulajnogą wyczynową samodzielnie, pożyczają ją na skateparku różne osoby których nie znam, nawet gdy jadę nią ulicą- różne przechodzące osoby chcą by im ją pożyczyć na chwilę, by mogły spróbować jakiegoś triku etc. Jak do tej pory wszystkie one oddały mi hulajnogę choć czasem żądam w zamian np. telefonu.

Reasumując- sytuacja zwykle zmusza do udostępnienia hulajnogi osobom którym nie znam, pozostawiania jej w miejscach w których mnie nie ma, mimo że jej cena to około 2-3 tys. złotych. Zabezpieczenie hulajnogi łańcuchem do roweru nie jest skuteczne- ot- czasem po hulajnodze może zostać tylko jej kółko- lub nic, bo podest można odkręcić od kierownicy. 

System w którym hulajnogi byłyby znakowane umożliwiałby pożyczanie hulajnogi przypadkowym osobom bez obaw, że ona zginie, i bez konieczności zabierania od nich np. telefonu jako "fantu" w zamian. Znakowane byłby tez hulajnogi elektryczne których jest już dość dużo.

Pozdrawiam


--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute