Olkuska Galeria Sztuki BWA ma być zlikwidowana. Opinia władz miasta.

Redakcja serwisu otrzymała list z odpowiedziami:
Od: Michał Latos <m.latos na serw. umig.olkusz.pl>
Data: środa, 12 czerwca 2019
Temat: Pytanie prasowe Galeria Sztuki BWA
Do: adam.fularz na wieczorna.pl


Szanowny Panie,

przede wszystkim dementuję informację o likwidacji galerii BWA w Olkuszu. Nieco szerzej:

1.    W związku z niepełną informacją dotyczącą zmian organizacyjnych w olkuskich insty-tucjach kultury, które pojawiły się w sferze publicznej, pragnę przekazać, że:
    po pierwsze – działalność Galerii Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu nie ulegnie likwidacji. Galeria w dalszym ciągu prowadzić będzie swoją działalność w tym samym miejscu, z możliwością jej rozszerzenia na inne obiekty Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu i działalność ta będzie prowadzona przez te same osoby, jeżeli wyrażą one taką wolę,
    po drugie – proponowana zmiana organizacyjna to w praktyce, połączenie dwóch instytucji kultury, ale w związku z tym, iż Galeria Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu jest instytucją kultury dwóch jednostek samorządu terytorialnego – Gminy Olkusz i Powiatu Olkuskiego, a Miejski Ośrodek Kultury w Olkuszu jest instytucją kultury Gminy Olkusz, nie jest możliwe dokonanie połączenia w oparciu o art.19 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Aby takiego połączenia można było dokonać, niezbędna jest likwidacja Galerii jako wspólnej instytucji – Gminy Olkusz i Powiatu Olkuskiego i równoczesna zmiana statutu Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu, a następnie przekazanie mienia Galerii i przejście pracowników Galerii do pracy w Miejskim Ośrodku Kultury w Olkuszu.

2.    Przedłożoną Radzie Miejskiej w Olkuszu uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji samorządowej instytucji kultury – Galerii Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu staraliśmy się dokładnie uzasadnić.
Korzyści wynikające z połączenia naszych instytucji opisane zostały w uzasadnieniu do projektu Uchwały Rady Miejskiej w Olkuszu i zostały przedstawione publicznie. Najważniejsze z nich to:
1)    zwiększenie przestrzeni do prezentacji wystaw – wykorzystanie obiektów MOK w Olkuszu, które posiadają reprezentacyjne sale przystosowane do profesjonalnej ekspozycji dzieł,
2)    wykorzystanie zasobów materialnych MOK w Olkuszu do zwiększenia jakości wydarzeń kulturalnych organizowanych przez Galerię (m.in.: koncerty jazzowe),
3)    stworzenie profesjonalnego systemu pozyskiwania środków od sponsorów wspierającego wydarzenia kulturalne organizowane przez MOK i Galerię,
4)    zwiększenie środków pozyskiwanych z zewnętrznych funduszy krajowych,
5)    stworzenie wspólnego kalendarza imprez i skutecznych akcji promocyjnych,
6)    zwiększenie działalności edukacyjnej, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, reorganizacja miejsc pracy przystosowanych do prowadzenia zajęć dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,
7)    lepsze wykorzystanie Kolekcji Sztuki Współczesnej m.in.: oddzielne wystawy tematyczne,
8)    większe bezpieczeństwo przeciwpożarowe w związku z udrożnieniem komunikacyjnym budynku projektowanego jako jedna instytucja kultury,
9)    racjonalizacja kosztów administracyjnych,
10)    wyeliminowanie problemów związanych z korzystaniem ze wspólnego obiektu,
11)    możliwości realizacji kolekcji objazdowych – tematycznych z wykorzystaniem środków transportu MOK w Olkuszu,
12)    udostępnianie „kultury wysokiej" (teatr, muzyka, plastyka) poprzez wprowadzenie impresariatu artystycznego.


3.    28 maja 2019 roku Rada Miejska w Olkuszu przyjęła Uchwałę w sprawie zamiaru likwidacji samorządowej instytucji kultury – Galerii Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu.

Pragniemy Państwa zapewnić, że dołożymy wszelkich niezbędnych starań, aby Galeria Sztuki Współczesnej Biuro Wystaw Artystycznych w Olkuszu funkcjonując w ramach Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu prowadziła swoją działalność na jeszcze wyższym poziomie niż dotychczas.


Liczę, że przekazane informacje okażą się satysfakcjonujące.

Pozdrawiam

Michał Latos

Rzecznik Prasowy
Urząd Miasta i Gminy w Olkuszu
Rynek 1, pok. 310, 32-300 Olkusz
Tel. (..)
e-mail: m.latos na umig.olkusz.pl

W dniu 05.06.2019 o 11:38, Poczta UMiG Olkusz pisze:




--- Treść przekazanej wiadomości ---
Temat: Pytanie prasowe Galeria Sztuki BWA
Data: Wed, 5 Jun 2019 10:13:29 +0200
Nadawca: Adam Fularz <Adam.Fularz na wieczorna.pl>
Adresat: poczta na umig.olkusz.pl


Dlaczego likwidowana jest galeria sztuki w Olkuszu? Czy w zamian powstanie inna galeria sztuki? Czy władze miasta chcą doprowadzić lokalną turystykę do upadku poprzez likwidację obiektów typu muzeum? 
Kto podjął ta decyzję i jak ją uzasadnia?
Pozdrawiam
--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf



--
-------
Merkuriusz Polski
Www.merkuriusz.co.uk

Komentarze

Popularne posty

Instytut Ekonomiczny Zielona Góra

Independent Trader.pl - Portal Finansowy

Warsaw Enterprise Institute