Komunikat CBA 20.09.2018

-
Od: Media CBA <media na serwerze cba.gov.pl>
Data: czwartek, 20 września 2018
Temat: Komunikat CBA 20.09.2018



20.09.2018 Prawdziwe 4 mln zł trafiło na wirtualny projekt. Wyłudzenie dotacji i oszustwo

 

 

Delegatura CBA w Krakowie, pod nadzorem Prokuratury Okręgowej w Krakowie, prowadzi śledztwo w sprawie wyłudzenia w latach 2013-15 przez krakowską spółkę akcyjną blisko 4 mln zł z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Spółka posłużyła się przy tym poświadczającą nieprawdę i nierzetelną dokumentacją.

Agenci CBA z Krakowa zatrzymali dziś w Warszawie właściciela centrum szkoleniowego, który miał m.in. świadczyć drogie i zarazem fikcyjne usługi szkoleniowe dla krakowskiej spółki, która była narzędziem do wyłudzenia dotacji. Funkcjonariusze Biura przeszukali mieszkanie i biuro podejrzanego. Zatrzymany usłyszy zarzuty w krakowskiej prokuraturze.

Na początku sierpnia br. agenci CBA z Krakowa zatrzymali 4 osoby podejrzane w tym śledztwie: osobę faktycznie zajmującą się kierowaniem spółką i kontrolującą działania pozostałych współsprawców, byłego prezesa spółki i dwóch byłych dyrektorów zarządzających.

Projekt, na który wyłudzono pieniądze, miał dotyczyć „innowacyjnej" multimedialnej platformy 3D. Wysokie koszty realizacji projektu uzasadniano koniecznością wielu drogich prac badawczo-rozwojowych, zakupem oprogramowania: silnika platformy, czy oprogramowaniem serwerowni, serwera streamingowego i obliczeniowego, środowiska wirtualizacji, a także usług doradczych i szkoleniowych.

Jak ustalili agenci Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w rzeczywistości postępowania zakupowe miały charakter pozorny, zakupy nie miały znaczenia dla realizacji projektu, ceny były rażąco zawyżone, lub też zakup miał charakter całkowicie fikcyjny. Zakupów dokonywano także od kontrahentów powiązanych ze spółką-beneficjentem. Zatrzymani przez CBA usłyszeli w krakowskiej Prokuraturze Okręgowej zarzuty dotyczące m.in. wyłudzenia dotacji i oszustwa w stosunku do mienia znacznej wartości.

Mężczyzna kierujący procederem decyzją sądu został tymczasowo aresztowany.

 

Piotr Kaczorek, CBA

 


--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf