komunikat CBA w sprawie afery KNF


Redakcja otrzymala

From: Media CBA <media na serw. cba.gov.pl>
Date: wt., 27 lis 2018 o 09:29
Subject: komunikat CBA
To: Media CBA 


Komunikat CBA

 

27.11.2018 Były szef KNF zatrzymany. Zarzuty korupcyjne

 

Agenci z warszawskiej Delegatury CBA zatrzymali w Warszawie byłego Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego Marka Ch.

 

Zatrzymanie w celu postawienia zarzutów było możliwe dzięki intensywnej pracy funkcjonariuszy CBA w ubiegłych kilkunastu dniach - przeszukaniom, przesłuchaniom wielu świadków, zabezpieczeniu materiału dowodowego, dokumentacji, nagrań, sprzętu elektronicznego, nośników danych.

 

Czynności w śledztwie prowadziła również Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która wykonała dla prokuratury ekspertyzę nagrania przekazanego przez Leszka Czarneckiego. Ekspertyza ABW miała kluczowe znaczenie dla oceny prawno-karnej materiału przekazanego przez Leszka Czarneckiego.

 

Zatrzymany b. szef KNF  jeszcze dziś trafi do śląskiego wydziału Prokuratury Krajowej w Katowicach, gdzie usłyszy zarzuty korupcyjne.

 

Już wcześniej funkcjonariusze CBA przeprowadzili szereg czynności w tym śledztwie celem wyjaśnienia okoliczności działania byłego już Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego:

 

- Śledztwo wszczęto decyzją Prokuratury, w dniu 14 listopada 2018 zostało ono powierzone do prowadzenia CBA;

 

- 14 listopada 2018 roku o godzinie 12:35 CBA otrzymało od Prokuratury nakaz przeszukania siedziby KNF a także miejsca zamieszkania b. Przewodniczącego KNF Marka Ch.  Agenci CBA bezzwłocznie po otrzymaniu polecenia prokuratury  weszli do siedzib Komisji Nadzoru Finansowego w Warszawie i zabezpieczyli materiały dowodowe - protokoły i nagrania posiedzeń KNF dotyczące postępowania naprawczego Getin Banku, aktualizacji tego programu naprawczego, ochrony kapitału Getin Banku oraz posiedzeń KNF dotyczących sytuacji w Idea Bank SA,  a w szczególności nabycia udziałów w GetBack SA oraz sprzedaży obligacji GetBack SA.

 

Agenci CBA zabezpieczyli wszystkie wymagane materiały dowodowe, które były objęte postanowieniem prokuratury. Te dokumenty i nagrania nie znajdowały się w samym gabinecie przewodniczącego lecz w innych jednostkach organizacyjnych KNF. 

 

- W siedzibie KNF oraz mieszkaniu Marka Ch. zabezpieczono dokumentację, a także sprzęt elektroniczny i nośniki elektroniczne, których używał b. Przewodniczący KNF;

 

- Ustalono jakie czynności Marka Ch. wykonywał rano 14 listopada 2018 r. w siedzibie KNF. Ustalenia te wskazują, że Marka Ch. przebywał w KNF w asyście pracownika Urzędu Komisji, zaś jego wizyta nie miała wpływu na efektywność realizowanych przez CBA czynności;

 

- W ciągu kilku dni CBA przesłuchało 11 osób, w tym mec. Grzegorza Kowalczyka, pracowników UKNF, a także pracowników podmiotów powiązanych z L. Czarneckim;

 

- CBA wraz z ABW przeprowadziły eksperyment w gabinecie Marka.Ch. dot. działania urządzeń „antypodsłuchowych";

 

- Biuro Badań Kryminalistycznych ABW przeprowadziło ekspertyzę nagrań i nośników przekazanych przez L. Czarneckiego prokuraturze w dniu 19 listopada 2018 r. (dyktafon, długopis z kamera, pendrive). Ekspertyza ma wykazać m.in., czy nikt nie manipulował zapisanymi na nośnikach danymi;

 

- CBA zabezpieczyło zapisy monitoringu w siedzibie KNF;

 

- Departament Postępowań Kontrolnych CBA w dniu 16.11.2018 r.  wszczął analizę przedkontrolną oświadczeń majątkowych byłego już przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Agenci CBA badają prawdziwość składanych oświadczeń. Weryfikujemy także ich prawidłowość - sprawy formalne, związane ze składaniem tych dokumentów. Analiza zakończy się rekomendacją co do dalszych działań Biura w tym zakresie.

 

Wydział Komunikacji Społecznej

              Gabinet Szefa

Centralne Biuro Antykorupcyjne

 

                    

 

 



--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf