komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów

Redakcja serwisu otrzymała---
Od: cirpress cirpress <cirpress na serwerze kprm.gov.pl>
Data: wtorek, 20 listopada 2018
Temat: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów



Warszawa, 20 listopada 2018 r.

 

 

RADA MINISTRÓW

 

 

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:

projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniem oraz listami oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej;
projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw;
projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020";
projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw;
projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym.

 

Rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia projektu zmiany Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020.

 

Rada Ministrów przyjęła stanowisko wobec Globalnego Porozumienia ONZ na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji (Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration).

 

 

* * * * *

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniem oraz listami oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, przedłożony przez ministra zdrowia. 

Zaproponowane zmiany wiążą się z trwającym pilotażem e-skierowania oraz wpisują się w działania Ministerstwa Zdrowia dotyczące skrócenia czasu oczekiwania na udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Modyfikacja przepisów dotyczących wystawiania i realizowania e-skierowań oraz korzystania z nich przez pacjentów obejmuje przede wszystkim doprecyzowanie zakresu dokumentów obsługiwanych w postaci elektronicznej oraz określenie katalogu przypadków, w których skierowanie będzie wystawione w postaci papierowej (chodzi np. o pacjenta o nieustalonej tożsamości, lekarza z innego państwa Unii Europejskiej, brak dostępu do systemu).

Z kolei zmiany w przepisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dotyczące list oczekujących mają na celu:

·         uelastycznienie zarządzania kolejkami przez placówki medyczne;

·         przekazywanie Narodowemu Funduszowi Zdrowia (NFZ) informacji istotnych z punktu widzenia zapewniania dostępności świadczeń;

·         nałożenie na NFZ obowiązku informowania pacjentów o terminie nadchodzących wizyt objętych tzw. kolejkami centralnymi, np. przez wysłanie wiadomości SMS.

Obecnie, w przypadku odwołania wizyty, przepisy przewidują konieczność zaproponowania zwolnionego terminu kolejnemu pacjentowi z listy, który często – ze względu na bliskość swojego terminu – nie jest zainteresowany skorzystaniem z tej możliwości, a w efekcie zwolniony termin często pozostaje niewykorzystany. Projekt zawiera rozwiązanie, które umożliwi zaproponowanie wizyty w tym terminie dowolnemu pacjentowi, dla którego pierwotny termin przypada w okresie od 7 do 30 dni od terminu zwolnionego.

Dodatkowy zakres danych przekazywany do NFZ obejmuje m.in. harmonogram udzielania świadczeń, który zawiera informacje nie tylko dotyczące pacjentów zapisanych na listy oczekujących, tj. pierwszorazowych, ale także m.in. tych, którzy realizują wizyty w ramach planu leczenia.

Informowanie o nadchodzącym terminie wizyty przez Narodowy Fundusz Zdrowia ma służyć ograniczeniu liczby wizyt, które nie zostały odwołane.

Projekt przewiduje także zmiany w ustawach o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz podatku dochodowym od osób prawnych. Pozwolą one na wsparcie dokonanych w 2018 r. zakupów sprzętu informatycznego i oprogramowania niezbędnego do podłączenia do systemu P1 placówek aptecznych. Działanie to ma wspierać wypełnienie obowiązku określonego w ustawie o systemie informacji w ochronie zdrowia, zgodnie
z którym wszystkie apteki i punkty apteczne zobowiązane są do podłączenia do systemu P1 nie później niż 31 grudnia 2018 r., a także obowiązku dotyczącego elektronicznego otaksowywania od recept, w tym recept w postaci papierowej, który wejdzie w życie 1 stycznia 2019 r.

 

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Radzie Ministrów oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zgodnie z projektem, prezes Rady Ministrów będzie mógł przyznawać osobom fizycznym – w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym za wybitne osiągnięcia naukowe, sportowe lub artystyczne – nagrody specjalne ze środków rezerwy ogólnej budżetu państwa.

Obecnie możliwość przyznawania nagród lub wyróżnień o charakterze specjalnym mają m.in. ministrowie kierujący działami administracji rządowej, natomiast możliwości takiej nie ma premier.

Projekt przewiduje ponadto, że nagroda specjalna przyznana przez szefa rządu będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie będzie także wliczana do dochodu służącego do ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.

Nowe rozwiązanie ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.

 

 

***

 

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020", przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Zmiana ustawy polega na dostosowaniu programu do liczby etatów, która ostatnio wzrosła w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Ochrony Państwa. Konieczność nowelizacji ustawy wynika ze zwiększenia liczby tzw. etatów kalkulacyjnych funkcjonariuszy w latach 2017–2018. We wszystkich służbach mundurowych ich liczba wzrośnie o 2 640. 

W Policji odnotowano wzrost o 1000 etatów (od 2017 r.; liczba etatów kalkulacyjnych 103 370); Straży Granicznej o 700 etatów (300 w 2017 r. i 400 w 2018 r.; liczba etatów kalkulacyjnych 16 053), Państwowej Straży Pożarnej o 490 etatów (od 2018 r., liczba etatów kalkulacyjnych 30 995); Służbie Ochrony Państwa o 450 etatów (165 w 2018 r. i 285 od 2019 r.; liczba etatów kalkulacyjnych 2660).

Wpisanie do programu nowej liczby tzw. etatów kalkulacyjnych jest istotne, bo wcześniej ich stan ustalono na podstawie zatrudnienia z 2016 r. Zwiększenie liczby tzw. etatów kalkulacyjnych ma bezpośredni wpływ na środki na podwyżki dla funkcjonariuszy. Tym samym konieczne stało się dostosowanie w programie przedsięwzięcia „Wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy" do liczby dodatkowych etatów. W związku z tym uaktualniono wielkość środków koniecznych na podwyżki od 1 stycznia 2019 r. o te 2 640 etatów (przewidziano podwyższenie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy o 0,22).

            Z wyliczeń resortu wynika, że w 2019 r. i 2020 r. dodatkowe wydatki na podwyżki wyniosą ok. 22,2 mln zł. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa na realizację programu wzrośnie o 91,4 mln zł do ok. 18 mld zł. Ta zmiana nie wywoła dodatkowych skutków dla budżetu państwa, gdyż środki te były wcześniej zarezerwowane w ustawach budżetowych na poprzedni i ten rok. 

            Nowe rozwiązania mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych
i administracji.

Projekt dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy 2016/801 w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu prowadzenia badań naukowych, odbycia studiów, szkoleń, udziału w wolontariacie, programach wymiany młodzieży szkolnej lub projektach edukacyjnych oraz podjęcia pracy w charakterze au pair (program wymiany kulturowej łączący cechy wymiany młodzieży i programu zatrudnienia cudzoziemców).

Dyrektywa ma umożliwić przybycie do Unii Europejskiej wysoko wykwalifikowanych obywateli państw trzecich, w szczególności naukowców oraz studentów, a także ma na celu promowanie UE, jako atrakcyjnego miejsca do badań i innowacji oraz zwiększanie jej szans w globalnej rywalizacji o talenty.

W projekcie przewidziano procedurę zatwierdzania jednostek przyjmujących cudzoziemców objętych dyrektywą, a także przedłużania okresu zatwierdzenia i cofania tego zatwierdzenia, zgodnie w możliwością przewidzianą w dyrektywie.

Zgodnie z projektem, zatwierdzenie m.in. niektórych kategorii jednostek prowadzących studia, jednostek naukowych, organizatorów stażu oraz jednostek organizacyjnych, na rzecz których cudzoziemcy mają wykonywać świadczenia jako wolontariusze – będzie następowało na ich wniosek w decyzji ministra spraw wewnętrznych i administracji, po uzyskaniu informacji od określonych organów oraz po zasięgnięciu opinii właściwego ministra. W odniesieniu do uczelni wyższych opinia ta będzie wydawana przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego.

 Zatwierdzenie będzie ważne zasadniczo na 5 lat (albo zasadniczo na 2 lata, w przypadku organizatora stażu oraz jednostki organizacyjnej, na rzecz której cudzoziemiec ma wykonywać świadczenia jako wolontariusz) –  z możliwością przedłużania tych okresów.

Warunkiem zatwierdzenia będzie funkcjonowanie jednostek przyjmujących od co najmniej 5 lat, a także brak przeciwskazań ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego lub z uwagi na interes Polski.

Decyzje o odmowie zatwierdzenia, przedłużenia okresu zatwierdzenia lub o cofnięciu zatwierdzenia będą podlegały kontroli sądowo-administracyjnej.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem pakietu regulacji, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

 

 

***

 

 

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez ministra finansów. 

Pobór akcyzy od płynu do papierosów elektronicznych oraz wyrobów nowatorskich odroczono do 30 czerwca 2020 r. Pierwotnie pobór ten miał nastąpić od 1 stycznia 2019 r.

Wydłużenie okresu na przygotowanie się przedsiębiorców do nowych przepisów dotyczących płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, pozwoli im uzyskać zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, dostosować budynki i pomieszczenia do wymogów takiego składu, uzyskać zabezpieczenie akcyzowe, a także dostosować linie produkcyjne do oznaczania znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich.

Dodatkowy czas na dostosowanie prowadzonej działalności do nowych przepisów będzie szczególnie ważny dla przedsiębiorców, którzy nie mając doświadczenia z wymogami dotyczącymi podatku akcyzowego, chcą legalnie prowadzić działalność gospodarczą.

 

***

 

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia zmiany Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, przedłożoną przez ministra inwestycji i rozwoju.

Zmiany w programie operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 przewidują wsparcie przedsięwzięć służących realizacji programu „Dostępność Plus", przyjętego przez Radę Ministrów 17 lipca 2018 r. Chodzi o usuwanie barier w dostępie do usług publicznych – organizacyjnych oraz infrastrukturalnych – utrudniających życie m.in. osobom
z niepełnosprawnościami oraz starszym.

Zaproponowane zmiany w programie operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 umożliwią realizację 18 spośród 44 działań zaplanowanych w programie Dostępność Plus. Przykładowo będą to takie działania jak: „Budynki bez barier", „100 placówek służby zdrowia bez barier", „Asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi", czy „Dostępne serwisy internetowe i aplikacje mobilne". W sumie w programie operacyjnym zostanie przeznaczonych na ten cel ok. 132 mln euro.

Ponadto, zmiany w programie operacyjnym realizują decyzję Komisji Europejskiej o przesunięciu alokacji w ramach „Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych" z 2020 r. na 2018 r.

 

***

 

 

Rada Ministrów przyjęła stanowisko wobec Globalnego Porozumienia ONZ na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji (Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration), przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych i administracji.

Rząd zdecydował, że Polska nie poprze Globalnego Porozumienia na rzecz bezpiecznej, uporządkowanej i legalnej migracji, zarówno podczas międzynarodowej konferencji w sprawie przyjęcia tego dokumentu zaplanowanej w Marrakeszu w dniach 10-11 grudnia 2018 r., jak i w trakcie późniejszego głosowania podczas Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Dokument nie spełnił postulatów Polski dotyczących potwierdzenia odpowiednio silnych gwarancji suwerennego prawa do decydowania o tym, kogo państwa przyjmują na swoim terytorium oraz rozróżnienia migracji legalnej i nielegalnej.

 Ponadto, obecne w ostatecznym projekcie sformułowania – szczególnie dotyczące kwestii rozróżnienia między migrantami legalnymi i nielegalnymi – mogą powodować znaczne trudności w interpretacji i implementacji porozumienia.

 

 

 

Centrum Informacyjne Rządu

(...)

 


--

__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
F +442035142037
E adam.fularz@wieczorna.pl
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764

AGENCJA PRASOWA MERKURIUSZ POLSKI- Wieści i treści od 3 stycznia 1661 

Informuję rozmówcę o przysługującym mu prawie do autoryzacji wypowiedzi udzielonych naszej agencji. Aby skorzystać z prawa, rozmówca niezwłocznie po udzieleniu wypowiedzi dla AP Merkuriusz Polski musi oznajmić że skorzysta z tego prawa. Czas na autoryzację wynosi 6 godzin od otrzymania przez rozmówcę zapisu jego słów.

Standardy relacjonowania wyborów przez media zgodne z Art. 7 ust. 2 ustawy – Prawo Prasowe.

Kandydat w wyborach nie powinien być formalnie związany z żadnym medium, w szczególności być dziennikarzem, redaktorem naczelnym bądź wydawcą. Jeżeli tak by się zdarzyło, gdyż prawo wprost tego nie zabrania, na czas wyborów nie powinien być on zaangażowany w relacjonowanie wyborów.

Rada Etyki Mediów uznaje udział dziennikarzy w wyborach za złamanie zasad etyki 55 dziennikarskiej . Dziennikarze nie tylko nie powinni kandydować, ale w jakikolwiek inny sposób uczestniczyć w pracach komitetów wyborczych, np. nie powinni pomagać kandydatom w przygotowaniu wystąpień publicznych.

Dobrą praktyką jest wprowadzenie przez szefów redakcji w tym zakresie jasnych wytycznych. 

Media powinny z ostrożnością relacjonować wydarzenia z udziałem kandydatów pełniących funkcje publiczne w czasie kampanii wyborczej, a zwłaszcza ciszy wyborczej. Osoby te, mając łatwiejszy niż inni kandydaci dostęp do mediów, mogą nadużywać go do celów związanych z prowadzeniem kampanii wyborczej. Media muszą być więc szczególnie wyczulone. 

Prowadzenie negatywnej kampanii w mediach, choć nie jest prawnie zakazane, budzi wątpliwości etyczne. Media powinny przekazywać wypowiedzi prawdziwe, wypowiadane w dobrej wierze oraz w tonie umiarkowanym. (..)

W przypadku, gdy tworzy się medium specjalnie na potrzeby wyborów, dane medium powinno kierować się regułami prawdziwości i uczciwości przekazu. Należy także pamiętać, że powstające w okresie wyborczym tytuły prasowe zobowiązane są do przestrzegania wszelkich wymogów stawianych prasie przez prawo prasowe (jeœli publikacja spełnia 56 kryteria definicji „dziennika" lub „czasopisma" wymagana jest np. jego rejestracja w sądzie). Bardzo ważne jest, aby wydawnictwo takie na każdym egzemplarzu posiadało takie informacje jak nazwę i adres wydawcy, adres redakcji, imię i nazwisko redaktora naczelnego. Choć prawo prasowe nie ustanawia obowiązku zamieszczenia impressum na tzw. drukach nieperiodycznych (np. jednorazowo wydanej gazetce), zasada ta powinna być przestrzegana w przypadku wydawnictw dotyczących wyborów. wg http://hfhr.pl/wp-content/uploads/2014/10/HFPC_media_w_okresie_wyborczym.pdf